veranderen van school

mams
Topic Starter
Berichten: 10

veranderen van school

#1 , 31 aug 2006 14:24

hey een vraagje, ik heb een voorlopig vonnis maar door omstandigheden wil ik graag mijn kindje bij mij in de gemeente laten schoollopen aangezien ze dan langer kan uitslapen en hier haar vriendjes heeft.mag ik dit of is er een wet die mij dit verbied?
dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 31 aug 2006 14:31

Wat staat er in uw vonnis?

mams
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 31 aug 2006 14:34

in het vonnis staat niks over het schoollopen van het kindje,wel is er gezamelijk co ouderlijk gezag.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 31 aug 2006 14:45

in het vonnis staat niks over het schoollopen van het kindje,wel is er gezamelijk co ouderlijk gezag.
Co ouderschap is niet het zelfde als BI-LOCATIE!

Indien het kind bij uw woont, laat het dan naar een school in uw buurt gaan.

mams
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 31 aug 2006 14:49

en kan de papa hier iets tegen in brengen?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 31 aug 2006 15:00

en kan de papa hier iets tegen in brengen?
Hij kan zijn zeg doen, meer niet.
Het belang van het kind staat centraal.

mams
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 31 aug 2006 15:01

oke, bedankt voor de informatie,heel hard bedankt.

Jorre

#8 , 08 sep 2006 00:09

Juridisch misschien geen probleem, nee, en geen wet die dit verbiedt.
Maar de gevolgen laten zich raden, en als ik deze vragen lees, heb ik het gevoel dat de moeder wel degelijk weet dat de vader hier niet mee akkoord zal zijn, met alle respect.

Er kan dus een conflict optreden tussen de ouders dat de situatie tussen de ouders juist kan verergeren en dan kan men zich afvragen of de aangehaalde argumenten in het belang van het kind of van de ouder is.

Veel hangt ook af van de leeftijd en studieniveau van het kind.

Het basisonderwijs is juist dit niveau waar je deze beslissing best achterwege laat als het kind in dit niveau zit en daar veel vriendjes heeft.
Het heeft op die leeftijd zekerheid nodig, want het is zeer kwetsbaar en beinvloedbaar.
het gebeurt wel meer dat kinderen in het basisonderwijs van school veranderen, maar meestal gebeurt dat niet in een situatie van co-ouderschap.
In de kleuterklas of bij de overgang naar het middelbaar zal verandering van school minder een rol spelen voor het kind.

Het is ook om die reden dat ik denk dat de vader wel degelijk argumenten naar voor kan schuiven om het kind op de huidige school en omgeving te houden.
Ik weet nu wel niet hoe oud (ik vermoed kleuter) het kindje van mams is, en of de vriendjes eerder buren zijn dan vriendjes van de huidige school; ik ken ook de situatie niet tussen mams en haar ex.

Maar ik zou toch goed overwegen of het een conflict waard is?

Mijn kind gaat in mijn buurt naar de lagere school sedert haar kleuterklas waar ze reeds zat toen mijn vrouw wilde scheiden.
Ik moet er niet aan denken als ze mijn dochter naar een school in haar gemeente zou willen overbrengen. Mijn meisje heeft tenslotte al haar vrienden in haar school, wonende in mijn omgeving. Ze gaat dolgraag naar deze school; ze is gedomicilieerd bij haar moeder die in een andere gemeente woont.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 08 sep 2006 01:05

U houd enkel rekening met wat de ander ouder zal denken...U heeft geen oog voor de praktische kant van het verhaal.

Quote 'aangezien ze dan langer kan uitslapen' Einde Quote.

Wat als moeder iedere dag 10 km moet fietsen om het kind naar school te brengen? Mag niet, want papa zou eens kunnen denken...,oeioei.

Scheiden is lijden, maar waar mogelijk, hou het werkbaar.

mams
Topic Starter
Berichten: 10

#10 , 08 sep 2006 09:12

ik heb aan de papa zijn mening gevraagd en de papa ging akkoord, hij is zelfs mee haar gaan inschrijven. ik merk nu al dat ze deze situatie veel leuker vind , en ze vind haar nieuwe klasje zeer leuk. vroeger moest ik 20 kilometer rijden om haar naar school te brengen, wat dus ook wou zeggen dat we zeer vroeg moesten vertrekken (namelijk om 7 uur om om 9 uur in school te geraken, file file file ). dit wil zeggen dat ze om ten laatste half 7 uit haar bedje moest,geen ideale situatie dus, ze was nooit niet uitgeslapen en dat merk je heel goed aan een kind van 3 jaar en half.

Borniet
Berichten: 135

#11 , 08 sep 2006 09:59

Blij dat het zo afgelopen is, conversatie is de sleutel tot alles, zoals je ziet. Spijtig genoeg is dat niet altijd mogelijk...

Kom ook eens langs www.v-echtscheiding.be
http://www.v-echtscheiding.be

Jorre

#12 , 08 sep 2006 10:02

ik heb aan de papa zijn mening gevraagd en de papa ging akkoord, hij is zelfs mee haar gaan inschrijven. ik merk nu al dat ze deze situatie veel leuker vind , en ze vind haar nieuwe klasje zeer leuk. vroeger moest ik 20 kilometer rijden om haar naar school te brengen, wat dus ook wou zeggen dat we zeer vroeg moesten vertrekken (namelijk om 7 uur om om 9 uur in school te geraken, file file file ). dit wil zeggen dat ze om ten laatste half 7 uit haar bedje moest,geen ideale situatie dus, ze was nooit niet uitgeslapen en dat merk je heel goed aan een kind van 3 jaar en half.
Maar door wat u nu vertelt, is de situatie ook veel duidelijker.
De papa ging akkoord. In dat geval is er zeker geen probleem, en daar sta ik volledig achter hoor, mams. :)

In geval er geen bilocatie is (tweeverblijf) is er normaal helemaal geen probleem.
In geval van bilocatie zou het probleem dat u aanhaalde wel kunnen blijven bestaan, omdat de vader dan voortaan 20km moet rijden, de kleine dus vroeger moet opstaan, enz...
Sommige ouders kiezen dan voor de middenweg: ze zoeken een school die tussen hun woonsten (gemeenten) in ligt, om de afstand te beperken voor beiden, zolang het voor beiden geen practisch probleem wordt, natuurlijk (file, toegankelijkheid, eigen werkplaats, enz...).

mams
Topic Starter
Berichten: 10

#13 , 08 sep 2006 10:08

ik was inderdaad een beetje bang voor de reactie van de papa aangezien de communicatie niet altijd even vlot verloopt en er heel wat problemen zijn maar ik was heel blij toen hij zei dat hij dat oke vond, en dit enkel in het belang van mijn dochtertje , maar ik vond dit al een stap in de goede richting. ik wou dit eventjes melden omdat er de laatste tijd zo op de mama's wordt gepikkeerd dat ze enkel in hun eigen belang handelen. ik dus niet.

Jorre

#14 , 08 sep 2006 10:21

ik wou dit eventjes melden omdat er de laatste tijd zo op de mama's wordt gepikkeerd dat ze enkel in hun eigen belang handelen. ik dus niet.
't Zijn niet alleen de mama's hoor. :wink:

Ik ben al heel blij voor jullie dat jullie kunnen overeenkomen, al gaat het soms moeilijk.

Terug naar “Echtscheiding”