Combi Kindrekening en kinderalimentatie

Johndep
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Combi Kindrekening en kinderalimentatie

#1 , 18 apr 2025 11:08

Hallo,
Ik ben aan het scheiden (niet mijn keuze) en er is ondertussen reeds een EOT opgemaakt. Nu zit ik met een wrang gevoel bij de inhoud. Voornamelijk over de bijdrage op de kindrekening en kinderalimentatie. Verblijf is een week-week regeling. Mijn advocaat stelde dat het gangbaar is om een bijdrage te leveren op de kindrekening in verhouding met de netto lonen. Maar dat er bovenop ook kinderalimentatie naar mijn ex-partner moet gaan. Bovendien werd voorgesteld om de kinderen bij haar ten laste te zetten zodat ik de alimentatie en bijdrage kan aangeven. Dis zou voordeliger zijn vanaf 3 kinderen. Vertrouwend op het advies van een de advocaat stemde ik hier toe in zonder weinig aandacht (waarschijnlijk ook door de emotionele gemoedstoestand).
Concreet staat er nu geschreven dat ik een bijdrage moet leveren op de kindrekening van 420 (tov 280), en daarbovenop nog eens 300 aan kinderalimentatie betaal. Kindergeld is gelijk verdeeld. Als dit samen met elk zijn belastingsvoordeel verrekend wordt komt het erop neer dat ik nu netto een 600 minder ter beschikking heb dan mijn ex terwijl ik oorspronkelijk netto 800 meer verdien. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Bovendien worden de meeste kosten met de kindrekening gedekt (ook kleren worden gedeeld en mee verhuisd bvb).

Ik krijg meer het gevoel dat ik hier volledig voor schut ben gezet.
Ook hoor ik bij niemand in deze situatie dat er alimentatie bovenop de kindrekening wordt betaald.
Kan iemand mij zijn advies/mening delen?

Bedankt.

basejumper

#2 , 18 apr 2025 19:48

Beste

In totaal 720 euro alimentatie voor 3 kinderen is op zich niet abnormaal. De opdeling in twee bedragen is dat wel. Normaal wordt er een kindrekening geopend en stort u daar het bedrag op. Die 720 euro mag u wel voor 80% fiscaal inbrengen. Waardoor u zowat 290 euro per maand fiscaal terugkrijgt. Netto kost is dus 430 euro per maand. Het is secundo fout de alimentatie bij te tellen bij haar inkomsten;. Dat zijn natuurlijk vergoedingen voor de kinderen, niet voor haar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis

#3 , 18 apr 2025 20:36

Toch even een bedenking. En kinderalimentatie bij een gelijk verdeeld verblijf én bijdragen op de kindrekening berekend op de lonen van de ouders, vind ik een beetje te veel van het goede. Doorgaans wordt er geen kinderalimentatie gevraagd bij een gelijik verdeeld verblijf. De bijdragen voor de kindrekening worden dan wel berekend op basis van de loonverschillen.

Het systeem van de kindrekening loopt vaak spaak omdat dit een supergoede verstandhoudung tussen de ouders vergt. En laat dit nu niet vaak het geval te zijn.
Veel transparanter is het systeem van aankopen vooraf bespreken en daarna afrekenen. Dat geeft dan ook de mogelijkheid om bvb. democratisch geprijsde alternatieven te zoeken voor dure aankopen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”