Rekening-courant schuld bij scheiding

Marike
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Rekening-courant schuld bij scheiding

#1 , 31 mar 2025 11:50

De schuld van de rekening courant is de laatste drie jaar enorm gestegen. Ik heb eigenlijk twee vragen:
- mijn bijna ex zegt dat dit komt door extra loon uitbetaling. Maar volgens mij wordt een loonuitbetaling niet uit een rekening courant betaald, toch?

Ik heb de extra stortingen in ons huishouden opgeteld en komt tot 40.700 euro extra in 3 jaar (26.300 uit zijn normale lopende rekening en 14.400 rechtstreeks uit zijn rekening-courant), plus 8.800 extra loonbetaling in 3 jaar. Maar de schuld is de laatste 3 jaar opgelopen met 122.000 euro (was 121.000 en nu 243.000). In hoeverre zijn de kosten van de huishouding dan verantwoordelijk voor het oplopen van die schuld?

PS: Scheiden = lijden

HelDel

#2 , 31 mar 2025 12:18

Beste Marike,

Wat uw ex zegt kan niet kloppen.

Ik ga ervan uit dat u bedoelt met rekening courant de schuld die de de zaakvoerder heeft aan de vennootschap en dat u niet bedoelt een krediet dat de vennootschap bij de bank is aangegaan en dat nu op 122 000 meer schuld in min staat?

Een extra "loon"uitbetaling kan nooit de schuld van de zaakvoerder/aandeelhouder aan de vennootschap doen oplopen. Want een loon wordt op een loonfiche gezet en wordt belast in hoofde van de privé persoon. Dit loon is bijgevolg een kost. En dit wordt geboekt op een 618 rekening (en is enkel een kost) en nooit op een 416 of 48 rekening.

De schuld die is opgelopen met 122 000 euro in de afgelopen 3 jaar ? Dit is gemiddeld 40 666 per jaar. Hoe zou dit kunnen? Misschien zijn de sociale bijdragen betaald door de vennootschap? Een sociale bijdrage en achterstallen kunnen hoog oplopen? Het is ook mogelijk dat de voordelen alle aard van voorgaande jaren zijn rechtgezet: VAA auto, bewoning? elektriciteit, verwarming, ...... De debetintresten moeten gigantisch zijn op zo'n rekening-courant: reken op 8% min op jaarbasis in het verleden. dus 121 000 bij begin x 8% = 9680 en op 243 000 = 19440 per jaar.

Je moet bij de boekhouder zelf de detail van de rekening courant opvragen! en vandaar kan je verder zoeken.

Marike
Topic Starter

#3 , 31 mar 2025 13:04

Het gaat om zijn eigen persoonlijke BV.
Mijn ex-man is voor 20% aandeelhouder bij een goedlopend bedrijf. Die BV valt geheel buiten de huwelijkse voorwaarden. Het gaat dus om zijn eigen werk-BV waarop hij zijn inkomsten/winst/management fee uit het goedlopende bedrijf krijgt. Voor die aandelen zijn door de jaren heen, in een paar pakketten, leningen aangegaan bij dat goedlopende bedrijf.
Hij betaalt zichzelf loon uit vanuit die BV. Het laatste jaar hebben we nog een extra loonbedrag (8.800 euro) ernaast uit laten betalen.
Nu met de scheiding, blijkt dat de schuld op de rekening courant enorm is gestegen de laatste drie jaar.
Zie hierboven. Ik verdenk hem er van om onder de partneralimentatie uit te komen. Want die kan hij nu niet betalen (de schuld is bijna even hoog als de intrinsieke waarde van de eigen BV, die was ca. 254.000). Dat hij stiekem wat weg heeft gesluisd....

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”