Vechscheiding met jonge kinderen en verhuis naar buitenland

marek321
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vechscheiding met jonge kinderen en verhuis naar buitenland

#1 , 11 dec 2024 03:26

Hallo,

Een familielid van me heeft 3 jongere kinderen (2, 6, 10) met een Franse vrouw. Ze zijn niet getrouwd maar hebben samen een huis en wonen samen.
Na een jarenlange moeilijke relatie heeft zij nu de handdoek in de ring gegooid en wil ze uit mekaar gaan en terugkeren naar Zuid-Frankrijk met de kinderen.
Mijn familielid zit zijn kinderen enorm graag en wil ze uiteraard niet kwijt.

We zijn reeds bij een aantal advocaten geweest voor een verkenned gesprek maar steeds met het deksel op de neus dat het bijna zeker is dat de vrouw met de kinderen naar het buitenland mag vertrekken.

Ik begrijp dit niet goed. Hoe kan het dat de rechtsspraak de wensen van een volwassene vooropstelt dan de belangen van de kinderen? Het lijkt me toch logischer dat een kind meer baat heeft om dichtbij beide ouders te wonen dan dat 1 ze meeneemt naar het buitenland en zo de kinderen ontrekt aan 1 ouder?

Ik ken geen voorbeelden uit Belgie maar ik ken koppels in het buitenland waarbij beide partners in dezelfde woonplaats moeten blijven tot ze 18 zijn. Het zou me verbazen dat dit in Belgie niet zo is maar van de eerste feedback van advocaten blijkt dit hier niet het geval...

Kan iemand ons raad geven wat te doen in deze situatie zodat de vader zijn kinderen niet verliest?

En aansluitend, momenteel wonen beide ouders nog met kinderen in hun woonst. De moeder zet de kinderen op tegen de vader en maakt het leven van de vader een hel. Wat kan de vader doen om fysiek te scheiden van de moeder op korte termijn zonder zijn kinderen te verliezen? Kan hij een tijdelijke 50/50 regeling vragen bij de rechter?

Elke hulp of ervaring meer dan welkom!
Ook een goede advocaat die zijn rechten wil verdedigen en gelooft in zijn zaak meer dan welkom (regio Oost Vlaanderen)

lukasi

#2 , 11 dec 2024 08:49

mmm, ben geen jurist maar met het belang voor en van de kinderen, -- en zeker jonge kinderen -- wordt de moeder in eerste instantie aangewezen.
Of het zou zijn dat deze niet bekwaam is gesteld.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2024 22:52

Niet altijd waar maar zolang er geen gerechtelijke uitspraak is is elke ouder bevoegd om te doen en laten met de kinderen als ze onder het gezag zijn van die specifieke ouder.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”