zwangerschap tijdens scheiding

WimG
Topic Starter

zwangerschap tijdens scheiding

#1 , 12 feb 2010 10:07

Mijn vriendin is momenteel aan het scheiden. Haar man woont nog onder hetzelfde dak maar ze denkt dat ze zwanger is van mijn kind. Welke gevolgen heeft deze zwangerschap op haar scheiding en kan hij de vaderschap opeisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 12 feb 2010 10:24

Art. 315. Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.

Art. 316bis. Tenzij de echtgenoten op het tijdstip van de aangifte van de geboorte een gemeenschappelijke verklaring afgelegd hebben, is het in artikel 315 bedoelde vermoeden van vaderschap NIET meer van toepassing : 3° wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na een krachtens artikel 223 door de vrederechter uitgesproken vonnis waarbij de echtgenoten gemachtigd worden een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken, en minder dan 180 dagen na de datum waarop deze maatregel verstreken is, of nadat de echtgenoten feitelijk zijn herenigd.

Art. 319.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315..., kan de vader het kind erkennen onder de bij artikel 329bis bepaalde voorwaarden.(Burgerlijk Wetboek)

tianneke

#3 , 12 feb 2010 11:15

Ingewikkelde artikelen (voor een leek zoals ik)...als ik het goed begrijp: als een kind binnen de 300 dagen na de ontbinding van het huwelijk geboren wordt, heeft het de echtgenoot als vader, tenzij de echtgenoten op het tijdstip van aangifte een gemeenschappelijke verklaring afgelegd hebben dat de echtgenoot niet de vader is.
Welke achternaam krijgt het kind dan (voor kinderen geboren voor 1995)?

Reclame

3399AAaa

#4 , 12 feb 2010 11:34

Afhankelijk van wat uw plannen samen zijn, wat u zelf van plan bent, en wat de echtgenoot van plan is, zal de oplossing makkelijk of moeilijk zijn.

Als u de komende maanden helemaal niets onderneemt en zij maakt hem wijs dat het kind van hem is (en ze gedragen zich ook daarnaar), zal hij de juridische vader zijn en heeft u niks te vertellen.

Als u de juridische vader wil worden en wil beletten dat de andere de officiële vader wordt, moet u goed bij de pinken zijn, zodat hij geen 'bezit van staat' creëert.

Het best is even een advocaat te raadplegen die thuis is in het NIEUWE afstammingsrecht. De wetsartikelen zijn inderdaad zelfs voor een jurist niet altijd even duidelijk.

U mag het in ieder geval niet laten aanslepen, want dat 'zou' de situatie kunnen bemoeilijken.

als u zegt wat de plannen zijn tussen u twee en met betrekking tot het kind, kan ik een aantal wetsartikelen formuleren die voor u van toepassing zullen zijn.
Plus est en vous

Terug naar “Echtscheiding”