EOT, partner verblijft in het buitenland

carembeu
Topic Starter

EOT, partner verblijft in het buitenland

#1 , 07 feb 2010 11:32

Sedert enige tijd is mijn vrouw naar het buitenland vertrokken en wil nu een echtscheiding. Zij wil een EOT, maar heeft niet de mogelijkheid om voor lange periode terug naar Belgie te komen.

Wat is de juiste procedure voor een EOT ? Ik had gedacht om samen de EOT op te stellen en dan de echtscheiding in te zetten. Op het moment van de eerste verschijning voor de rechtbank, zou mijn vrouw dan terug naar Belgie komen. Idem voor de 2de verschijning 6 maanden later.

Is dit mogelijk ? Zijn er andere mogelijkheden in het geval een van beide partijen in het buitenland verblijft ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2010 22:47

Art. 1289bis. <ingevoegd> In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorzitter van de rechtbank of de rechter die het ambt van voorzitter waarneemt, na inzage van het verzoekschrift en de bijlagen, bij gemotiveerde beschikking vrijstelling verlenen van persoonlijke verschijning zoals bepaald in de artikelen 1289 en 1294, en aan een echtgenoot toestemming verlenen om zich te laten vertegenwoordigen door een bijzondere gemachtigde, advocaat of notaris.

Als partijen zes maanden gescheiden leven volstaat één verschijning voor de rechtbank.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”