Kan ik wisselen van notaris na voorontwerp EOT?

nautilus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kan ik wisselen van notaris na voorontwerp EOT?

#1 , 26 mei 2024 13:20

Ik vraag me af in welke mate ik verplicht ben om verder te gaan met de notaris die ons dossier tot nu toe behandeld heeft.

Korte historie:
Ik ben in een procedure van Echtscheiding door Onderlinge Toestemming (EOT) met mijn (ex) partner.
De notaris die de procedure in gang heeft gezet is de notaris die ook de aankoop van ons huis heeft geregeld, de notaris waar de familie van mijn ex-partner al hun zaken bij geregeld heeft.
De notaris heeft een voorontwerp doorgestuurd van de EOT, samen met een kostenuiteenzetting waarop +-2300 euro aan ereloon vermeld staat. Dit brengt het totale kostenplaatje op +- 3600 euro. Als ik het internet afscrol lijkt me dit eerder aan de hoge kant.

Kan ik nu nog kiezen om een andere notaris te kiezen, wetende dat de huidige notaris natuurlijk al werk heeft gestoken in het opmaken van het voorontwerp. Zal ik die erelonen dan alsnog moeten betalen? Met andere woorden, in welke mate ben ik verplicht bij deze notaris te blijven.

Thomas_A
Berichten: 2460
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mei 2024 13:30

U bent niet verplicht om te blijven, maar zal wel moeten betalen voor wat al gepresteerd is.

Evi (Odos)
Berichten: 362
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 27 mei 2024 10:16

Een notaris laat je best geen volledige EOT maken, toch niet de regelingen rond de kinderen. Dat is niet hun core business en de meeste EOT's door notarissen raken dan ook niet verder dan wat standaardclausules met bijna gegarandeerde discussies in de toekomst als gevolg. Een bemiddelaar is bovendien een stuk goedkoper dan de prijs die je hier noemt. Maar uiteraard zal nu de rekening wel moeten betaald worden voor het geleverde werk.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”