Openbare verkoop woning afdwingen bij scheiding

janinesegers
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Openbare verkoop woning afdwingen bij scheiding

#1 , 26 mei 2024 14:05

Mijn zoon probeert al een aantal maanden een akkoord te bereiken om scheiding rond te krijgen. Beide partners hebben elk hun advocaat. In maart werd een eerste samenkomst georganiseerd waarbij mijn zoon een voorstel deed om zijn partner uit te kopen aangezien hij graag de woning wil behouden. Partner moest « even nadenken » over dit voorstel. Tot nogtoe geen enkele reaktie alhoewel mijn zoon bijna dagelijks contact heeft met het advocatenkantoor (mail, telefoon). Heeft enkel toegang tot secretariaat en krijgt geen afspraak te pakken met de advocaat zelf.
Gezien er geen schot in de zaak komt zou hij opteren voor openbare verkoop van de woning omdat samenleven onhoudbaar geworden is.
Mijn vraag : kan hij rechtstreeks naar de vrederechter (zonder zijn advocaat) stappen om de openbare verkoop af te dwingen ?
Dank voor verduidelijking.

Franciscus
Berichten: 38772

#2 , 26 mei 2024 20:02

Bij mijn weten via de familierechtbank
Eventueel via de bemiddelingskamer.
Vermoedelijk wordt door TS de advocaat zijn eigen advocaat bedoeld. Met de tegenpartij heeft men geen zaken.
https://www.uwbemiddelaars.be/nl/blog/w ... eiding/615

janinesegers
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2024 05:45

Hartelijk dank voor de snelle reaktie.
Door mij in te lezen over de te volgen procedure bij de familierechtbank heb ik mij gerealiseerd dat ik in mijn eerste bericht een belangrijk element vergeten ben, namelijk dat mijn zoon en partner reeds gescheiden zijn. Zij waren wettelijk samenwonend maar dit werd in september vorig jaar reeds ontbonden. Het gaat hier dus over twee alleenstaande personen die samen een huis kochten en nu niet meer kunnen samenleven.
Mijn zoon wil zo snel mogelijk afhandelen en mijn « schoondochter » is alles behalve gehaast.
Ik denk bijgevolg dat dit probleem niet door de familiale rechtbank kan behandeld worden, of toch ?
Mijn excuses voor het ongemak.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2458
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mei 2024 05:59

Ik vrees dat uw verduidelijking ook vragen oproept. Wat bedoelt u met reeds gescheiden zijn?

Uit uw tweede bericht begrijp ik net dat de wettelijke samenwoonst ontbonden werd, m.a.w. er was nooit een huwelijk of een scheiding?

Volgens mij blijft echter de familierechtebank bevoegd, in tegenstelling tot wanneer ze de eigendom hadden gekocht als feitelijk samenwonenden.

janinesegers
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2024 07:45

Ze zijn inderdaad nooit getrouwd geweest.
Dank voor het antwoord.

Terug naar “Echtscheiding”