Mijn zoon weigert naar zijn vader te gaan

Tidere
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Mijn zoon weigert naar zijn vader te gaan

#1 , 25 nov 2023 13:01

Beste,

Ik heb hier al wel eens over gepost, maar nu is het zover.
Regeling in het vonnis is dat de kinderen van maandag na school tot vrijdag aan school bij hun vader zijn. Vrijdag naar school tot maandag voor school bij mij.

Het boterde al lang niet tussen mijn 16 jarige zoon en zijn papa en plusmama. Ongeveer een jaar of 2 dat het echt erg is en de zoon elk weekend instortte. Meerdere malen heeft hij geprobeerd het op te lossen, en met zijn papa te praten over bij mij wonen, maar die weigerde pertinent.

Begin deze week stond mijn zoon met een volgepakte koffer en al zijn schoolboeken aan de deur. Hij wil niet meer terug. Is in contact met zijn papa via whatsapp. Papa natuurlijk niet blij.

Wat moet ik hiermee? Kan mijn zoon dat zomaar maken? Welkom is hij natuurlijk sowieso.
Heb hem verteld om alles even te laten bezinken en na een week of twee, als de gemoederen bedaard zijn, eens even te herevalueren en wat we doen van daaruit.

Kan zijn papa eisen dat hij terug komt? Moeten we hiervoor naar een rechtbank? Ik betaal normaal alimentatie en papa krijgt al het kindergeld. Wat gebeurd daarmee?

Hun papa maakt mij al 13 jaar het leven zuur, en ik wil absoluut geen extra miserie opzoeken... maar bang maakt dit allemaal mij wel.
Alle raad en tips zijn welkom, en alvast bedankt.

Devin
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 nov 2023 13:50

Kan uw zoon dat zomaar maken? Nee, zolang u het ouderlijkgezag draagt bent u verantwoordelijk voor het naleven van het vonnis tot zijn 18de.

Kan zijn papa eisen dat de afspraken nageleefd worden. Ja.

Wat jij hiermee kunt doen, is vooral in dialoog gaan met zowel vader en zoon. In kaart brengen wat de aanleiding voor de problemen zijn. Vraag aan vader wat zijn standpunt hierin is en vooral zoon blijven motiveren, pubers kunnen wispelturig gedrag hebben.

Indien dialoog niet werkt en zoon permanent weigert naar zijn vader te gaan kan u naar de familierechtbank gaan, uw zoon heeft de leeftijd gehoord te worden met de vraag een andere verblijfsregeling te bekomen.

Dat laatste zou ik enkel doen indien dialoog met vader niet lukt,wat alimentatie en kinderbijslag betreft zolang het vonnis niet is aangepast blijft u deze best opvolgen.

Franciscus
Berichten: 38681

#3 , 25 nov 2023 20:42

Mogelijk eens bemiddeling opstarten via bemiddelaar of via bemiddelingskamer familierechtbank

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”