Verdeling meerwaarde van woning bij echtscheiding.

Vdbussche.tom
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verdeling meerwaarde van woning bij echtscheiding.

#1 , 26 okt 2023 17:51

Halo,
Ik zit momenteel in een echtscheiding.
Wij zijn getrouwd met een huwelijks contract.
Omdat mijn vrouw meer geld in ons huis heeft gestoken dan ik.
Nu was er wat discussie rond de meerwaarde van het huis. Omdat ikzelf hier ook al verbouwingingen en extra’s ( zonnepanelen, spouwisolatie, nieuwe ramen en deuren,enz…) heb helpen uitvoeren en betalen vond ik dat ik toch ook wat van de meerwaarde verdiende. Hierbij is bij de notaris een document opgemaakt in het huwelijkscontract waar men vermeld dat ik na vb 5 jaar 10% van de meerwaarde krijg , na 10 jaar 20% , enz… Momenteel heb ik nu recht op 40%. Maar als ik het goed lees zou dit in mei dus binnen een paar maand naar 50% gaan. Dit heb ik nu pas gelezen in het dossier maar kan dit dat dit dus van de ene dag op de andere dag van 40 naar 50% springt. Of moet dit gemiddelde berekend worden vb ongeveer 47% ?Dit vind in niet echt eerlijk. Maar kan deze regeling kloppen?

Thomas_A
Berichten: 2429
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2023 18:52

Als het zo is opgemaakt, is dat met sprongen van 10%. Mei is niet binnen een paar maanden maar binnen meer dan een half jaar. Bovendien was u er ooit akkoord mee.

Op zich is het al beter geregeld dan bij de meeste scheidingen, waar er niks op papier staat over de inbreng van beide partijen en wie de meerwaarde krijgt.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”