Gaatjes voor oorringen?

Sander O
Topic Starter
Berichten: 43

Gaatjes voor oorringen?

#1 , 18 okt 2023 16:48

Goeiedag.

Van mijn 6-jarige dochter kom ik nu net te weten dat mijn ex (moeder) van plan was gaatjes te laten schieten in haar oren voor oorringen. De winkel was toevallig net gesloten, dus het is niet door gegaan.

Was dat niet het geval, dan had mijn dochter nu gaatjes in haar oren zonder dat ik het ooit geweten heb of hierover bevraagd ben geweest door mijn ex.

Ik til hier zwaar aan. Welke stappen kan ik ondernemen indien mijn dochter toch ineens bij mij thuis komt met gaatjes in haar oren? Is mijn ex verplicht mijn toestemming te vragen voor een dergelijke ingreep?

iota
Berichten: 830

#2 , 18 okt 2023 18:48

Zeker dat uw dochter niet zelf graag oorbelletjes wou? Onze oudste dochter zeurde daar al om vanaf dat ze 5 was en heeft ze voor haar 6de verjaardag gekregen. Geen big deal. Als ze ze niet meer wil dragen, groeien de gaatjes gewoon terug dicht.

mava105
Berichten: 22317
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 okt 2023 20:00

Mijn kleindochte zaagde ook al vanaf haar 5 de verjaardag om oorbellen. Uiteindlijk, en om van haar gezaag af te zijn, hebben de ouders toegegeven. Wij hebben dan daarbij nog een paar echte gouden oorbelletjes gekoc, voor haar verjaardag.

Reclame

Sander O
Topic Starter
Berichten: 43

#4 , 19 okt 2023 10:37

Zeker dat uw dochter niet zelf graag oorbelletjes wou? Onze oudste dochter zeurde daar al om vanaf dat ze 5 was en heeft ze voor haar 6de verjaardag gekregen. Geen big deal. Als ze ze niet meer wil dragen, groeien de gaatjes gewoon terug dicht.
Mijn kleindochte zaagde ook al vanaf haar 5 de verjaardag om oorbellen. Uiteindlijk, en om van haar gezaag af te zijn, hebben de ouders toegegeven. Wij hebben dan daarbij nog een paar echte gouden oorbelletjes gekoc, voor haar verjaardag.
Dit heeft hier absoluut geen belang. Gaat ze haar ook een tattoo laten zetten wanneer ze hier om vraagt?

Iemand die op mijn vraag kan antwoorden?

LeenW
Berichten: 12903

#5 , 19 okt 2023 10:41

Er is geen wetgeving hierrond, voor tattoo's en piercings wel. Bijgevolg is er m.i. geen toestemming van beide ouders nodig.

lukasi
Berichten: 1158

#6 , 19 okt 2023 11:13

Als je dit ten spits drijft zal er op een bepaald moment de cruciale vraag gesteld worden aan je dochter : wil je gaatjes voor oorbellen ?
Als ze nu aangeeft dat ze dit eigenlijk NIET wil , dan heb je een punt en kun je dit aanhalen bij de moeder.

Sander O
Topic Starter
Berichten: 43

#7 , 19 okt 2023 12:05

Als je dit ten spits drijft zal er op een bepaald moment de cruciale vraag gesteld worden aan je dochter : wil je gaatjes voor oorbellen ?
Als ze nu aangeeft dat ze dit eigenlijk NIET wil , dan heb je een punt en kun je dit aanhalen bij de moeder.
Er is geen wetgeving hierrond, voor tattoo's en piercings wel. Bijgevolg is er m.i. geen toestemming van beide ouders nodig.
Dank u.

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 okt 2023 12:48

Er is geen wetgeving hierrond, voor tattoo's en piercings wel. Bijgevolg is er m.i. geen toestemming van beide ouders nodig.
Het gaat hier toch over piercings.

iota
Berichten: 830

#9 , 19 okt 2023 13:06

Het gaat hier toch over piercings.
Oorbellen gaan (zeker bij kinderen) door de oorlel en niet door het kraakbeen. Er zijn geen blijvende gevolgen. Zodra de oorbellen niet meer gedragen worden, groeien de gaatjes gewoon terug dicht. Plus oorbelletjes bij kinderen zijn sociaal volkomen acceptabel en al eeuwenlang ingeburgerd. Een kind met oorbellen gaat niemand van opkijken. Met een neus- of navelpiercing daarentegen :)

iota
Berichten: 830

#10 , 19 okt 2023 13:28

Hoewel er in België geen wetgeving lijkt te bestaan over een minimumleeftijd voor tattoos en piercings, gaat men er van uit dat jongeren onder de 18 onder het ouderlijk gezag vallen en dus ouderlijke toestemming nodig hebben. Bona fide tatoeëerders en piercers gaan zich hier dan ook aan houden.
Over oorbellen schieten bij kinderen wordt nergens voorbehoud gemaakt. Dat kan je bij ongeveer elke juwelier laten doen, al je dat wil zelfs bij babies van een paar maanden.

Terug naar “Echtscheiding”