Studietoelage en kindergeld

Fien St
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Studietoelage en kindergeld

#1 , 06 aug 2023 20:05

Hallo,

Indien de mama studietoelage krijgt, omdat dochter daar gedomicilieerd is, is het dan normaal dat papa alsnog de helft van het oorspronkelijke schoolgeld moet betalen? Bij mijn weten wordt de studietoelage van het totaal bedrag getrokken, en delen mama en papa vervolgens de rest door 2. Dit lijkt me logisch? De mama zegt dat het wettelijk is dat de papa sowieso de volledige helft schoolgeld betaald, ookal krijgt zij hier een studietoelage voor.

Nog een vraag: als dochter op internaat zit, en dan per weekend afwisselend mama en papa, dient hier dan nog alimentatie betaald te worden? Want dan is de verdeling eigelijk 50/50, ieder 2 weekenden.

Bedankt!

Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2023 09:04

Wat staat er in de papieren van het gerecht? Hier staat heel duidelijk dat alles onder de alimentatie valt, met de uitzonderingen opgelijst.... . School valt hier niet bij de buitengewone kosten.

Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2023 09:05

Wat betreft alimentatie, zijn er officiële papieren? Ja? Dan dienen die gevolgd te worden..wil je dat veranderen, dan moet je naar de rechtbank vermoed ik

Reclame

Fien St
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2023 19:55

De mama en papa zijn al 10 jaar uit elkaar, er was geen huwelijk dus gewoon uiteen gegaan. Er zijn toen wel papieren opgemaakt, wat daar juist instaat weet ik niet. Mama en papa, dus mijn vriend, hebben dit altijd onderling geregeld en zelf alimentatie afgesproken. Toen was er ook geen duidelijke verblijfsregeling. Dochter was nog klein en verbleef bij mama.

Franciscus
Berichten: 38669

#5 , 07 aug 2023 20:42

Dan zal u eerst moeten nagaan OF er wel een vonnis of notariële overeenkomst of overeenkomst via bemiddelaar was.

Thomas_A
Berichten: 2394
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 aug 2023 15:25

Als de vader dit vrijwillig doet, heeft u daar als nieuwe partner natuurlijk niks over in te brengen.

U spreekt over uw vriend, dus niet getrouwd en geen gemeenschappelijk vermogen.

Wat zegt en wil hij?

Fien St
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 aug 2023 19:58

Hij vindt dit niet correct en gaat ervan uit dat de schoolkost - studietoelage = het bedrag dat gedeeld moet worden.

De mama ziet de studietoelage als ‘haar deel’.

eylis
Berichten: 8849

#8 , 14 aug 2023 22:50

Als het enigszins kan helpen als argumentatie: kindergeld en studietoelage zijn niet "van de ouder", maar horen het kind toe:
Dus wordt in het algemeen het kindergeld/studietoelage eerst gebruikt om bijzondere kosten mee te financieren (schoolmaterialen, inschrijvingsgelden...) De overblijvende meerkost wordt dan door de ouders samen gedeeld (naargelang de afgesproken verdeelsleutel)
De vader kan dit aan de moeder laten weten en erbij melden dat zij zich best bij een onafhankelijke juridisch deskundige informeert. om te vermijden dat hun vlotte co-ouderschap onnodig onder spanning zou lijden.

Terug naar “Echtscheiding”