Mijn man en ik zijn bijna een jaar uit elkaar en wensen nu een EOT aan te gaan. De kinderen (12 en 14 jaar) verblijven al die tijd bij mij; hij komt hen max. 1 avond per week (soms zelfs maar voor een uurtje) ophalen. Ook toen we nog samen woonden keek hij er nauwelijks naar om.
Bij eerste verkennende gesprekken omtrent het opstellen van een EOT geeft hij nu aan voor de kinderen bilocatie te willen ("omdat dat nu eenmaal de regel is" en omdat geen enkele rechtbank volgens hem een regeling van 1 dag (of avond) per week zal aanvaarden). Hij voegt er dan telkens (mondeling) aan toe dat we in praktijk onze huidige regeling wel kunnen verderzetten.
Ik heb hem al duidelijk gemaakt dat ik niet van plan ben dingen te tekenen die niet stroken met de waarheid of waar ik niet achtersta. (volgens mij vraagt hij enkel bilocatie om minder alimentatie te moeten betalen).
Mijn vraag :
- is het effectief zo dat een EOT automatisch bilocatie inhoudt (de onderlinge overeenkomst beduidt toch dat de ouders onderling overeenkomen in wat zij het beste vinden voor de kinderen of niet)
- indien ja : welke mogelijkheden zijn er dan om een overeenkomst af te sluiten ZONDER bilocatie en met een andere regeling
- indien nee : hoe kan dit dan best geformuleerd worden (1 avond per week is inderdaad nogal vaag) - moet die avond gespecifieerd worden (want dat verschilt nu ook van week tot week), of kunnen we er iets van maken in de zin van "1 avond per week, in wezen op vrijdag, tenzij anders uitzonderlijk afgesproken door beide partners".