Afhalen kind

NatHe
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Afhalen kind

#1 , 09 apr 2023 10:09

Na een bemiddelings-procedure met mijn ex-partner hebben wij sinds december eindelijk een vonnis wat het omgangsrecht en de onderhoudsbijdrage omschrijft van onze dochter van 12 jaar.

Enkel in het vonnis staat dat ze afgehaald moet worden door de ouder waar ze zal verblijven. Maar nu zitten wij met een vraag. In mei is er een weekend dat we ze niet kunnen bijhouden dus hebben we aan mijn moeder gevraagd ze bij te houden.

Op zich geen probleem maar dat wilt ook zeggen dat ze niet op de huidige verblijfplaats zal moeten worden opgehaald. Mijn moeder woont in Retie en mijn ex in Lint.
Dit is natuurlijk niet iets dat alle weken gebeurt maar kan zij weigeren ze te gaan ophalen in Retie omdat ze dit te ver vindt?
Waar trek je de lijn van wat acceptabel is of wat erover gaat?
We gaan haar niet vragen ze aan de zee of de Ardennen te gaan halen.....
Mvg
Nathe

eylis
Berichten: 8852

#2 , 09 apr 2023 12:00

Heel eenvoudige oplossing: uw moeder brengt haar naar uw thuisadres en wacht daar op de andere afhalende ouder.

NatHe
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2023 13:00

Ja oké dat zou een oplossing kunnen zijn maar mijn moeder moet ze ook al in Lint gaan halen. Wij wonen in Brecht dus dat is ook niet dicht bij Retie waar mijn moeder woont.
Dan rijd zij 2 maal zover. Eerst helemaal naar Lint en dan helemaal naar Brecht...

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 09 apr 2023 13:34

U kàn vragen aan de andere ouder of zij jullie kind wil afhalen op uw moeders adres, maar dat is ze niet verplicht te doen, ongeacht haar reden. Dat is uw zaak niet. De oorzaak van de wijziging van de voorgeschreven regeling ligt bij u. Los dit dan ook zelf op. Stel uw moeder bvb een vergoeding voor.

Een verblijfsregeling wordt precies gevonnist om voor iedere partij de rechten en plichten glashelder vast te leggen. Indien u de plichtlast voor de andere partij wil wijzigen (lees: verzwaren, zelfs al vindt u zelf van niet), kan de andere partij dit welwillend voor u opnemen ; maar dat is géén verplichting. Dus lost u het zelf best op om de goede samenwerking te bewaren.

Thomas_A
Berichten: 2429
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 apr 2023 13:39

Mogelijk maakt uw ex er geen probleem van, dus u kan het altijd vragen. Dan is het mooi meegenomen.

Indien wel, lijkt het me logisch dat u (of uw moeder) uitzonderlijk voor het transport instaat die wissel.

Het is nog steeds een extra inspanning boven wat overeengekomen is en uw ex is u op dat gebied niks verschuldigd.

Thomas_A
Berichten: 2429
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 apr 2023 13:40

Ja oké dat zou een oplossing kunnen zijn maar mijn moeder moet ze ook al in Lint gaan halen. Wij wonen in Brecht dus dat is ook niet dicht bij Retie waar mijn moeder woont.
Rare opmerking. De oorzaak daarvan ligt toch bij u en niet bij uw ex?

NatHe
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 apr 2023 13:51

Dat is waar, de oorzaak ligt bij mij. Dit zou maar een eenmalige situatie zijn.
Ik stel deze vraag omdat mijn moeder ook niet altijd even mobiel is. Dat ligt soms moeilijk.
Wij hebben in het verleden mijn dochter ook al op een ander adres moeten gaan ophalen.

De vraag is gewoon of zij mag weigeren haar in Retie te gaan halen? Er staat in dat vonnis niets over een vast adres of locatie.

Thomas_A
Berichten: 2429
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 apr 2023 13:58

Vraag het dan gewoon. Als u ook al op een ander adres bent gaan ophalen, zou het toch geen probleem mogen zijn.

Juridisch gezien lijkt het me logisch dat in het vonnis het thuisadres wordt bedoeld.

NatHe
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 apr 2023 14:20

Bedankt voor de informatie

Terug naar “Echtscheiding”