Meerderjarige zoon domicilie

yenneke
Topic Starter
Berichten: 14

Meerderjarige zoon domicilie

#1 , 12 aug 2022 16:09

Beste ,

Mijn zoon die bijna 19 is verblijft al geruime tijd bij zijn vader ( wij zijn reeds 12 jaar gescheiden) ik heb al meermaals gevraagd om zijn domicilie te verplaatsen naar zijn adres aangezien hij daar verblijft en hier al maanden niet meer slaapt of langskomt .. de zoon zegt zelf ik maak het in orde , maar er gebeurt niets .. ..als ik zijn vader contacteer dan zegt deze : hij mag niet, domicilie moet bij jou blijven staan .. met andere woorden vader laat zijn zoon dus wel bij hem wonen ( logeren in zijn woorden ) maar weigert zijn adres daar toe te laten.

Welke stappen kan ik zelf nu ondernemen om dit wel in orde te krijgen ?
Heb ook geen zin in problemen als zoonlief schulden of zo zou maken in de toekomst want ik weet niet wat hij allemaal doet bij zijn vader uiteindelijk ..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 12 aug 2022 16:23

U verwittigd wijkinspecteur die zoon bij u ambtelijk afschrijft. U hoeft niet te zeggen waar hij nu woont. Gevolg zoon wordt Administratief geschrapt. AACB ofte Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit.
Gevolgen : zoon wordt niet meer beschouwd als een inwoner van het rijk. Alle officiële post wordt uiteindelijk onbestelbaar. Ziekenfonds - studiebeurs - zorgpakket stoppen met betalen.
Bij opname in ziekenhuis dadelijk betalen. Bij controle door politie wegens overtreding is directe betaling.
Geen adres is een correctioneel misdrijf (wanbedrijf) . Op wanbedrijven staat een gevangensstraf van 8 dagen tot... en een geldboete van € 26 tot €?.
Voor dit soort feiten wordt alleen een geldboete gegeven .
Reken uit tijdverlies voor al de rest en redelijk wat kosten als daar een gerechtsbrief tussen zit of kosten ziekenhuis of gerechtsdeurwaardersexploot.

Hou er rekening mee zolang zoonlief bij u woont een GDW de ganse inhoud van uw huis kan met beslag leggen wegens 'eigendom' van zoon.

Beetje zwart wit maar wel een reële situatie die tig keer per jaar effectief voorkomt.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 12 aug 2022 17:21

@Franciscus

Is het dan niet beter dat TS de wijkinspecteur wél inlicht over de werkelijke woonplaats van haar zoon? Lijkt me veel problemen te kunnen voorkomen..

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2022 22:17

#2. Ik geloof mijn oren niet. Hitteslag?
Mevrouw het gaat hier wel om uw zoon. U kan zich inderdaad tot uw gemeentebestuur wenden die dan opdracht zal geven om de wijkagent een de toestand ter plaatse te gaan onderzoeken. U moet ten allen prijze vermijden dat uw zoon ambtshalve wordt afgevoerd. Het lijkt me dan ook logisch dat u meedeelt waar uw zoon werkelijk verblijft. De gevolgen van een amtshalve afvoering zijn desastreus en kunnen uw zoon voor de rest van zijn leven tekenen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 13 aug 2022 00:11

Dat is toch wat ik geschreven heb - wat de gevolgen kunnen zijn. Is moeder die moet beslissen.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 13 aug 2022 11:56

Het punt is dat de moeder aan haar zoon de verdere gevolgen van de ambtelijke uitschrijving kan toelichten (zoals Francisc aangeeft) en hem aldus voor de keuze stellen: ofwel brengt hij zelf zijn domiciliestatus in orde bij de gemeente waar hij nu woont. Ofwel is de moeder verplicht hem ambtelijk te laten uitschrijven. Tzal rap geregeld zijn.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 13 aug 2022 14:26

Geschiedenis case gaat al terug tot 2018 ( op het forum )
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 35#p525935
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 aug 2022 16:39

#7. Dat had ik inderdaad ook vastgesteld. Vandaar dat ik zo hard reageerde. Mijn ervaring heeft me geleerd wat ambthalve afvoeringen kunnen betekenen. Ik ben dit helemaal niet gewoon van Franciscus verdere tekst verwijderd door JurecaBE - moderator. Ik beschouw dit dan ook als een ongelukkig formuleren. Als je de andere topics van TS leest kan je enkel maar concluderen dat dit conflict al verschillende jaren aansleept. Zulke situaties kan je best niet op de stip drijven gezien de gevolgen enorm kunnen zijn. Ik ben steeds voorstander van correcte info op een forum en zeker als het om een juridisch forum gaat. We moeten mensen oplossingen aanbieden en niet onnodig op kosten jagen of in de problemen brengen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 13 aug 2022 19:41

Ik had het inderdaad iets beter kunnen formuleren wat @Eylis heeft gedaan waarvoor dank :D
Maar het blijft de moeder om de toestand - die blijkbaar al jaren aansleept - wettelijk te regelen.
Zoon is meerderjarig en mag dus wonen waar hij wil. Maar dan moet hij consequent zijn en zeker als moeder dat blijkbaar heeft gevraagt.

En uiteraard als het onderling kan is er geen vuiltje aan de nu wel heel blauwe lucht.
Dit soort situaties waren mij zeer bekend en als zoon niet reageert en overheid komt er achter dan zullen die wel optreden met het door mij geschetst scenario tot gevolg.
En dat gebeurde ook op regelmatige basis.

yenneke
Topic Starter
Berichten: 14

#10 , 13 aug 2022 22:07

Bedankt allemaal voor jullie reacties ..

Het speelt idd al jaren dat onze zoon bij zijn vader wil wonen en niet meer bij mij .. toen in 2018 verbleef hij op internaat in de week en werden de weekends onderlig geregeld maar dit was ook niet goed genoeg voor onze zoon .. hij moest en zou bij zijn pa gaan .. wat nu dus gebeurd is .
Ik heb hier totaal geen problemen mee want uiteindelijk wil ik gewoon dat hij gelukkig is en dat is blijkbaar bij zijn pa .
Maar ik wil het idd gewoon wettelijk in orde hebben ook ivm de domicilie ..

Het ambtelijk schrappen had ik al van gehoord maar dan zet ik mijn zoon echt wel voor blok dat hij met niets meer in orde is ..en veel problemen zal krijgen ivm id , werk enz ..
Het probleem is dat hij wel zijn adres wil plaatsen bij zijn pa en stiefmoeder maar dat hun het dus weigeren, terwijl hij daar nu al maanden woont .
Ik had gehoopt dat eens hij 18 was hij het zelf kon doen ( wat dus idd kan ) maar het mag dus niet van pa en stiefma ..

Ergens hoop ik dat hij iets zoekt om alleen te gaan wonen .. dan is het domicilie probleem meteen ook opgelost..

artemis
Berichten: 3294

#11 , 13 aug 2022 23:29

Let anyone correct me if I am wrong, maar ik denk dat zoon zich wel degelijk kan en moet laten inschrijven op het adres van zijn pa, met of zonder goedkeuring van pa, omdat dat zijn werkelijke woonplaats is. Welke gemeente of stad gaat hier moeilijk over doen bij vaststelling?
Het lijkt mij een probleem tussen de ouders en de zoon maar verder absoluut geen feitelijk probleem.

Beste forumgenoten, wat als moeder gewoon het nieuwe adres van haar zoon, bij zijn pa, doorgeeft aan haar wijkagent?

Terug naar “Echtscheiding”