kan de mede-eigenaar van mijn huis de toegang ontzeggen aan mijn vriend?

loes40
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

kan de mede-eigenaar van mijn huis de toegang ontzeggen aan mijn vriend?

#1 , 26 mei 2022 16:10

Beste

Ik bevind me in volgende situatie: ik en mijn ex hebben onze relatie acht jaar geleden beëindigd en besloten ons eigen leven te leiden. We hadden reeds samen een huis gekocht. We zijn beiden mede-eigenaar en hebben hier onze domicilie. We wonen in het huis in aparte kamers. Ook onze drie kinderen hebben elk hun eigen kamer. De keuken, badkamer, living, tuin zijn gemeenschappelijke ruimtes en worden door ons allemaal samen gebruikt. Nu heb ik kortelings een nieuwe vriend leren kennen. Mijn ex ontzegt hem echter toegang tot het huis. Hij haalt hierbij volgende Nederlandse wetgeving aan (https://www.nederlandrechtsstaat.nl/gro ... en-woning/ paragraaf 3.3). Toen mijn vriend overlaatst op bezoek was, heeft mijn ex de politie ingeschakeld. Mijn vriend moest de eigendom verlaten. Als ik de Belgische wetgeving over eigendomsrecht er dan naast leg, vind ik geen duidelijke richtlijnen hieromtrent. Wat zijn mijn opties? Kan mijn ex beslissen wie en wie niet onze eigendom betreedt? Geldt dit ook voor de private ruimtes? Enig advies hoe hier verder mee om te gaan?

Alvast bedankt
Loes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 26 mei 2022 16:53

U kan als eigenaar en zelfs als huurder iedereen die u wenst te ontmoeten in uw woning binnenlaten.
Daar hebt u van niemand toelating nodig.
Wat heeft de politie toen gedaan?

Grondwet :
Art. 15. De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaats hebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.

Gezien u mede-eigenaar bent en dus in uw geval in een eigendom met 50/50 aandelen zal het een rechter zijn die kan beslissen of alles wel correct zal zijn.
Ik heb een donkerblauw vermoeden dan geen enkele rechter daar - rekening houdende met wat u hebt geschreven - een zinnig oordeel kan over vellen.

U begaat -zoals u het beschrijft - geen strafbaar feit dus is de strafwet en de mogelijkheden die politie heeft niet van toepassing.
Blijft de bevoegdheid als bestuurlijke politie. Een OBP officier van bestuurlijke politie heeft een uitgebreide bevoegdheid maar indien de 'openbare' orde rust zedigheid veiligheid en gezondheid niet geschaad worden is er evenmin iets van toepassing.

Gezien u in uw woning (mede-eigenaar EN bewoner) bent en er noch iets strafbaar noch iets tegen de openbaarheid van toepassing is-, is er ook geen reden dat personen die binnen zijn zich aan een identiteitscontrole zouden moeten onderwerpen en of zich zelf zouden moeten kenbaar maken.

Steeds rekening houdend met wat u hebt geschreven zie ik niet direct hoe art 26 en art 34 van de Wet Politie Ambt respectievelijk inzake binnengaan in een woning en controleren van identiteit van toepassing kunnen zijn.

Zoals reeds geschreven is alleen de rechter bevoegd en gezien het een zaak van woning en bewonen betreft zal dat vermoedelijk de vrederechter zijn.
Komt nog bij dat er - zoals u schrift - eigen kamers zijn en gemeenschappelijke dus als de vriend in een privaat kamer was kan er totaal niets gedaan worden.

Ik vraag me dus af wat de politie daar zou gedaan hebben? Laat ons dat eens weten?

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mei 2022 17:56

Mogelijk wou de politie de partijen uit elkaar halen om de situatie te de-escaleren. Simpelste oplossing was dan om de partij die er niet woont te vragen het pand te verlaten.

Maar ik ben akkoord met Franciscus: hier is geen wettelijke basis voor.

Eigenaarschap speelt op zich minder rol hier dan bewoning en domicilie. Jullie wonen hier allebei, dus kunnen gerust gasten binnen laten naar eigen keuze.

Reclame

lukasi
Berichten: 1139

#4 , 26 mei 2022 19:04

Geen wettelijke basis voor dit maar wel hopelijk wat gezond verstand genoemd wordt.
Zowel voor je ex als voor je huidige vriend is dit niet aangenaam en neigt naar uitdagen.

Hoe zou jij je voelen als de nieuwe vriendin uit de badkamer komt ?

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2022 19:42

Geen wettelijke basis voor dit maar wel hopelijk wat gezond verstand genoemd wordt.
Zowel voor je ex als voor je huidige vriend is dit niet aangenaam en neigt naar uitdagen.

Hoe zou jij je voelen als de nieuwe vriendin uit de badkamer komt ?
Tja, zij kiezen ervoor om nog jaren samen te blijven wonen als de relatie gedaan is. Ik neem aan dat de voorwaarde toch niet is dat ze beiden tot het eind der dagen single blijven.

Als dit een probleem is, lijkt het me niet echt ver doorgedacht.

loes40
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mei 2022 15:54

Hartelijk dank voor jullie antwoord. Dit brengt voor ons al heel wat meer duidelijkheid. Dit forum is echt top voor de gemiddelde burger die de realiteit aan de wetgeving dient te toetsen.

Graag omschrijf ik hoe de interventie van de politie verlopen is: mijn vriend stond, voor de politie aankwam, op de oprit van de woning. Er was zeker geen sprake van huisvredebreuk of verstoring van de openbare orde door hem. Mijn ex was er echter wel een scene aan het maken. Mijn vriend heeft de situatie rustig uitgelegd aan de politie en gevraagd of een mede-eigenaar eender wie de toegang tot de gedeelde en private delen kon verbieden ook al was toegang toegestaan door een andere mede-eigenaar. De politie zei dat dit inderdaad het geval was, waarna men zijn identiteitskaart hebben geregistreerd. Daarna vroegen de agenten hem de eigendom te verlaten.
Uit jullie antwoord leren we dat dit niet zo is, en de politie waarschijnlijk geen juridisch gegronde redenen had om in te grijpen? Dit klopt?

Ik begrijp zeker de opmerking dat deze vraag persoonlijke emoties bij mijn ex naar boven brengen. Medemenselijkheid en gezond verstand zullen er ook voor zorgen dat we van onze vraag geen eis maken naar mijn ex-partner toe. Desalniettemin zoek ik toch bevestiging van onze rechten en plichten over nodige toestemming voor toegang tot ons huis. Dit geeft ons ook de middelen om met mijn ex in dialoog te treden en een oplossing te zoeken waar beide partijen zich in kunnen vinden. Voor mij is het belangrijk dat ik en mijn vriend samen kunnen leven en de zorg voor de kinderen kunnen opnemen.

Wat is volgens jullie de volgende stap om mijn ex duidelijk te maken dat hij het recht niet heeft om mijn vriend de deur te wijzen en zo toekomstige interventies van de politie kunnen vermijden? We denken om dit eens te bespreken op het politiebureau en dan samen met de politie naar mijn ex te gaan. Juiste aanpak? Andere voorstellen?

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 27 mei 2022 17:44

Van wie zijn de identiteiten gecontroleerd?
Van jullie alle drie of alleen van uw vriend?
Wat bedoeld u met relatie beëindigd? Waren jullie gehuwd of wettelijk samenwonend of ???

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 mei 2022 18:15

U kan als eigenaar en zelfs als huurder iedereen die u wenst te ontmoeten in uw woning binnenlaten.
Daar hebt u van niemand toelating nodig.
Euuuhhhh ....

Anderzijds heeft een bewoner / huurder, natuurlijk ook perfect het recht iemand nadrukkelijk NIET binnen te laten in zijn woning ...

Aangezien het om één en dezelfde woning gaat, botst dat uiteraard

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 27 mei 2022 18:20

Dat is een probleem en daarvoor is de vrederechter of de familierechter bevoegd gezien een burgerlijk geschil dat daar zal moeten beslist worden. Maar geen zaak voor de politie tenzij....strafbare feiten.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 27 mei 2022 18:30

We denken om dit eens te bespreken op het politiebureau en dan samen met de politie naar mijn ex te gaan. Juiste aanpak?
Politie is geen relatie-bureau

Politie gaat echt niet met u meegaan om uw ex wat onder druk te zetten :roll:
Resulteert gegarandeerd in klacht als het toch gebeurt.


Stop gewoon deze ongezonde situatie
Verkoop of verhuur dat huis
En ga elk jullie eigen weg

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 27 mei 2022 18:45

Toch eventjes verduidelijken uw ex kan dat wel weigeren maar u kan dat dus toelaten => catch 22 situatie.
Als jullie er niet samen uitkomen dan zal het een burgerlijke procedure zijn.
Politie kan alleen vertellen wat de gevolgen zijn wanneer zijn zoals ook reeds gezegd strafbare feiten worden gepleegd.
Wat er dan kan gebeuren weten we allemaal als we eens bekijken wat er bij correctionele rechtbank / hvBeroep komt of voor Assissen.

Raadpleeg een familiaal bemiddelaar en liefst samen één.

http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=28

Terug naar “Echtscheiding”