rechtstreeks dagvaarden - omgangsrecht

hoopvol
Topic Starter

rechtstreeks dagvaarden - omgangsrecht

#1 , 12 dec 2009 09:31

Kan men een rechstreekse dagvaarding uitbrengen voor het niet-naleven van de omgangsregeling, wanneer de zaak in behandeling is bij de Jeugdrechtbank ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hoopvol
Topic Starter

#2 , 12 dec 2009 09:51

Nog even een extra woordje uitleg n.a.v. mijn vraag...

Er werd reeds een uitspraak gedaan door de jeugdrechter een aantal jaren geleden, met klassieke omgangsregeling, d.i. 1WE/2 en de helft van de schoolvakanties.
De nodigen problemen zijn er altijd geweest en ik heb de kids altijd gemotiveerd om bij de papa te gaan.
Maar nu wil de oudste gehoord worden en dus werd er nu door de jeugdrechter een voorlopige nieuwe regeling opgelegd, maar deze regeling komt pas op papier bij tussenvonnis begin januari, ondertussen loopt in principe de oude regeling dus door.
Verder onderzoek en verhoor van de oudste werd eveneens opgelegd door de jeugdrechter.

Dus was mijn vraag dan of men iemand rechtstreeks kan dagvaarden in deze situatie.

Bartie

#3 , 12 dec 2009 11:01

Waarom zou u of zou de tegenpartij dagvaarden? De zaak is reeds aanhangig bij de Jeugdrechtbank; Het enige wat zou kunnen is een dagvaarding in kortgeding, maar of u daar sneller een vonnis zal krijgen (laat staan de vraag of de zaak wel "hoogdringend" is...)...
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Reclame

hoopvol
Topic Starter

#4 , 12 dec 2009 13:58

Het is de tegenpartij die mij zou dagvaarden.
De kids willen echt verandering zien en hebben nu 2 maal geweigerd papa op te zoeken tijdens zijn weekend.
Ik weet dat dit wettelijk gezien niet kan of mag.
Dus hebben we op de jeugdrechtbank het voorstel gedaan om de kids nu voorlopig toch 1 dag op 2 weken bij de papa te laten gaan en enkele dagen in de komende vakantie, weliswaar zonder overnachting.
De papa wil dat ik het oude vonnis naleef (ook al zal deze nieuwe regeling voorlopig in het tussenvonnis komen) en dreigt er daarom mee om mij rechtstreeks te dagvaarden.

Bartie

#5 , 13 dec 2009 21:47

Het enige wat hij m.i. kan doen, is het vorige vonnis laten betekenen en laten uitvoeren. Al is dat natuurlijk relatief....
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 14 dec 2009 14:04

Liefste Mama,
Liefste Tegenpartij,

Vandaag begint het nieuwe jaar,
ik heb ook een cadeautje klaar.
Het zit niet in een pakje
en ook niet in een zakje
Weet je wat ik nu ga doen?
Ik geef één van jullie een dikke zoen!

http://www.youtube.com/watch?v=pQXqfxIkRJ4

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 14 dec 2009 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

roderidder

#7 , 14 dec 2009 14:22

Al eens met spikes op iemand zijn te kleine schoenen gaan staan terwijl je weet dat zijn voeten zweren? De strafrechter staat boven de burgerrechter
Het pijnlijke is deze (lokale?) gewoonte: De strafrechter en de procureur hebben dit nog steeds niet begrepen, als het ouderlijk gezag schromelijk te kort komt men daar ook verantwoordelijk voor is. Mijn gok is om dit soort zaakjes de kiem in doen te smoren houd de strafrechter allicht rekening met de uitspraak van de jeugdrechter en laat dit doorwegen in zijn vonnis, hoe onproffessioneel dit ook mogen wezen.

Normaal veroordeel je een misdadiger omdat hij misdaden begaan heeft, maar in dit soort zaken hebben magistraten een hele vieze gewoonte om gepleegde misdrijven te gaan legitimeren.

Vergelijk Uw standpunt eens mocht het om onderhoudsbijdrage zou gaan. Stel een ouder stopt op 17 jarige leeftijd en tracht te verhinderen dat er een uitspraak komt door de strafrechter voor de leeftijd van 18 jaar. Zou je het eerlijk vinden mocht de strafrechter dan zeggen "te laat" nu is hij/zij 18 en is er geen onderhoudsverplichting meer terwijl het misdrijf van niet betalen wel begaan is?

Logischer wijze zou het de taak zijn van de procureur des Konings om U te dagvaardigen maar die heeft een nog viezerige gewoonte om te wachten tot de zaak helemaal rot is en ouders helemaal tegenover elkaar te zetten als kat en hond met rampzalige/bijzonder schadelijk gevolgen voor de getroffen kinderen.

Ja de papa heeft het recht om U rechtstreeks te dagen voor de strafrechter.
Wat zou U doen mocht je in zijn plaats zijn wetende dat die jeugdrechter verplicht is om met dat strafvonnis rekening te houden?
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=ghmcb59r
http://www.youtube.com/watch?v=dYPHVAhjNDc (8min32)

RR

hoopvol
Topic Starter

#8 , 14 dec 2009 19:20

Beste Roderidder,

ik zou je willen vragen om je te onthouden van zulke uitspraken, terwijl je niet eens weet hebt van hoe de relatie papa/kind is en terwijl je niet weet welke feiten er in het verleden reeds gebeurd zijn.
Ik stel deze vraag enkel om wat meer info te krijgen en niet om mij de les te laten spellen.
Blijkbaar zit jij ook met wat frustratie... zal ik ook een oordelen over jou terwijl ik niet weet wie of wat je bent!
Ik begin niet voor mijn plezier "een zaakje" voor de jeugdrechtbank hoor, het zou voor de kids en mij ook veel makkelijker zijn moest het contact met de papa beter verlopen, maar daarvoor moeten alle parijen een beetje medewerking verlenen en dat is jammer genoeg niet zo.

Tja ik zal wel weer de gefrustreerde moeder zijn, die zomaar de kids bij hun papa probeert weg te houden zeker ....?!
Hoe de papa zich gedraagt tov de kids speelt geen rol volgens jou evenmin als de gevoelens van de kids een rol spelen, triest hoor!

hoopvol
Topic Starter

#9 , 14 dec 2009 19:23

Bartie,

jou zou ik willen bedanken, om mij wel een degelijk antwoord te geven, en een beetje hulp te proberen bieden, zonder een oordeel over mij te vellen.

Thx

roderidder

#10 , 15 dec 2009 01:24

Tja ik zal wel weer de gefrustreerde moeder zijn, die zomaar de kids bij hun papa probeert weg te houden zeker ....?!
Het is wat het is en dat is een vraag naar een oordeel.

Ouderconflict dat de betekenis van ouders voor kinderen tegenspreekt, is bedreigend en ontredderend en resulteert in onmiddellijke negatieve gevoelens bij kinderen en in een verhoogd risico op problemen op middenlange termijn.

Wat belangrijker is, is een analyze en een remedie.

De vader is hier allicht zwaar gekwetst door een scheiding gekenmerkt met onmacht en een onevenwichtige machtsverhouding van de ouders. Het is een lang een intens, open, kind-gerelateerd en helaas nog steeds onopgelost ouderconflict.

De voedingsstoffen van deze cocktail liggen hoogstwaarschijnlijk zoals het pleidooi van Charlotte Lemmens waar naar verwezen werd aangaf over een structurele fout in het familierecht. Belangrijk... je vraagt de rechter verder te ontvaderen (dat laatste is de analyze)

Hier leg ik dus de oorzaak, m.a.w. bij het procederen zonder prioriteit met vrede tussen de ouders te leggen. De kans is groot dat dit nooit meer hersteld wordt.

Wil je de (scheidings)kinderen zo min mogelijk schade berokkenen?
Conflict tussen ouders zal voor kinderen vooral ontredderend zijn als tijdens of door een conflict de unieke betekenis die ouders hebben voor hun kind(eren) wordt tegengesproken. De betekenis kan zowel gaan in de richting van emotionele veiligheid als van praktische, instrumentele veiligheid.

De grond onder de voeten van je kinderen is beginnen te schuiven omdat hier allicht de rol van de papa (o.a. het bieden van die emotionele+instrumentele veiligheid) een grote knauw heeft gekregen mede door een voortdurend ouderlijk conflict. -en ja iedere ouder die wil scheiden wil dat zijn scheidingsverloop van een leien dak loopt-

Emotionele veiligheid: papa+mama dat zijn de reddingsboeien hij/zij houdt van me, zal altijd van me houden,is lief voor me, ..
Instrumentele veiligheid: Geeft me een slaapplaats, eten, kleding, zorgt dat ik op school geraak, ...

Dit, het beschadigen van de ouderrol tijdens het juridisch scheidingsverloop, is zo ontredderend voor kinderen en vaders (ook moeders mocht het hen hetzelfde overkomen) dat het gevaar reëel is dat dit een cirkelbeweging was en je te maken kreeg met een zekere vorm van ouderverstoting of dezelfde symptomen ervan, dat is mijn oordeel, waarbij dit oordeel gesterkt wordt dat je goed op weg bent om gaan te schuilen onder de paraplu van de negatieve gevoelens van je kinderen. Hadden we het over remedie? De schade is hier allicht zo groot dat er mogelijks al geen remedie meer is! Welke feiten/redenen geven de kinderen op om hun weigerende gedrag te rechtvaardigen? Mijn advies: stop met procederen en tracht terug met behulp van een derde (bemiddelaar, ortho-pedagoog, psycholoog, psychiater, …) gewoon pratende te blijven met elkaar om verdere schade te beperken en zo mogelijk te herstellen

Laat (scheidings)kinderen dan vollop van hun vader en moeder genieten.

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 15 dec 2009 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Yvette

#11 , 15 dec 2009 08:57

@RR,
alles wat je schrijft is waar. En alhoewel de ouders tov de kinderen zich zouden moeten gedragen als verantwoordelijke, wijze volwassen, wil ik toch benadrukken dat dat in praktijk allemaal niet zo vanzelfsprekend is.
Heel dikwijls zijn ze door een scheiding zelf zwaar gekwetst en hun evenwicht kwijt. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze kinderen dan maar bij elkaar moeten weghouden.
Wat ik wel wil zeggen is dat ouders in de eerste plaats dikwijls zelf hulp nodig hebben. Sommigen zijn zelf hun emotionele en instrumentele veiligheid kwijt. NIet omdat ze dat zo willen maar omdat hun emoties hun verstand overheersen. Ongewild.
Met andere woorden, laat scheiden gewoon afschaffen.

roderidder

#12 , 15 dec 2009 09:43

De scheiding moet m.i. helemaal niet worden afgeschaft worden! Soms kan dat echt reddend zijn. Als er kinderen zijn moet verkeerd scheiden aangepakt te worden. Waar we als maatschappij moeten op letten is dat onze kinderen misbruikt worden. Dit kan sexueel misbruik zijn, maar dat kan ook door hen emotioneel te misbruiken vb. door als het ware de liefde voor de (andere)ouder eruit te schrobben of krassen.

Ik beweer hier in dit specifieke geval niet dat dit hier gebeurd is, ik stel vast dat er elementen aanwezig zijn die voor mij een argwaan opwekken. We zullen wel zien hoe het verder evolueert.

Duidelijk voor mij is dat justitie ouders in onderhandelbare posities moet plaatsen, en dat is lang niet altijd het geval. Er dient veel meer aandacht te komen dat ouders zelf hun scheidingstraject (m.b.t. de kinderen) mee in handen nemen.

Lees eens wat er hier staat http://www.juridischforum.be/forum/view ... 6649#66649 dit is een ware schande hé ! Magistraten moeten eens leren zich aan de wet te houden! De interpretatie van het geheel om de kinderen zo goed als kan te vrijwaren van schade is nog zo vrij dat men wel dat men tot gestandarizeerde technieken van diagnoze dient te komen.

Een goede reden om ouderverstoting, PAD in de DSM lijst van gekende mentale stoornissen, de (artsen)bijbel van diagnostieken op te nemen, zodat er vroegtijdig de nodige aandacht aan geschonken kan worden en het verder verfijnt kan worden.

De boodschap mag duidelijk zijn.... magistraten en advocaten moeten kindermisbruik leren voorkomen door betekenisvol te bestraffen ipv het te blijven stimuleren zoals heden nog veel te vaak voorkomt

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 15 dec 2009 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Yvette

#13 , 15 dec 2009 10:00

Hey,
je hebt gelijk. (alhoewel ze mij niet met mijn ex bij een bemiddelaar moeten zetten, maar ik houd ze dan ook niet weg).
Maar dat is niet het énige dat schade berokkent aan kinderen hé.
Of denk je dat kinderen van 7 à 8 jaar het normaal vinden dat ze direct worden voorgesteld aan papa zijn nieuwe vriendin. En dat ze bij een vreemde mevrouw moeten slapen. En dat papa tot over zijn oren verliefd, zijn nieuwe vriendin in alles laat voorgaan op zijn kinderen.
(komen ze zelf vertellen want ik kan dat niet weten)
Of denk je dat kinderen de pijn niet voelen als hun moeder steeds weent.
(ik pleit schuldig hierover).
groetjes

roderidder

#14 , 15 dec 2009 10:56

beste Yvette hiermee maak je een dik punt dat wel eens in de verf mag gezet worden.

over hechting: Bowlby (1951) Zijn conclusie was dat moederliefde even belangrijk was voor de psychische ontwikkeling van kinderen als eiwitten en vitaminen dat zijn voor de lichamelijke ontwikkeling

Onderzoek in intacte gezinnen wijst uit dat zodra kinderen zich kunnen hechten, zij duidelijk gehecht zijn aan beide ouders. Dat is ook het geval wanneer de rollen van moeder en vader traditioneel verdeeld zijn. Zo vond Lamb (1977a) in een longitudinaal onderzoek bij baby's en hun ouders dat kinderen reeds vanaf zeven à acht maanden meer gehechtheidsgedrag vertoonden (bijvoorbeeld toenadering zoeken, vragen om opgetild te worden) tegenover hun beide ouders dan tegenover een relatief onvertrouwde onderzoeker. Tegenover moeder en vader werd even veel gehechtheidsgedrag getoond. De kinderen werden geobserveerd in de thuissituatie; moeder, vader en onderzoeker waren samen aanwezig.
Ook in stressvolle laboratoriumsituaties waar kinderen met hun moeder en vader apart worden onderzocht, komen geen verschillen in de organisatie van gehechtheidsgedrag gericht op moeder of vader naar voren (Feldman & Ingham, 1975; Willemsen e.a., 1974; beide vermeld in Lamb, 1997). Kinderen blijken hun vader en hun moeder even sterk te gebruiken als veilige thuishaven in tijden van stress, en als veilige basis om de omgeving te verkennen.
Uit observaties in stressvolle laboratoriumsituaties waarin beide ouders samen aanwezig zijn, blijkt wel dat kinderen hun gehechtheidsgedrag doorgaans sterker richten op de moeder dan op de vader (Cohen & Campos, 1974; Lamb, 1976a). Met andere woorden: wanneer een kind in dergelijke stressvolle situatie de keuze heeft tussen beide ouders, dan blijkt zijn of haar :voorkeur doorgaans uit te gaan naar de moeder. Deze voorkeur wordt echter slechts aangetroffen bij kinderen jonger dan twee jaar. Op tweejarige leeftijd vindt men die niet meer (Larnb, 1977b).
In stressvrije laboratoriumsituaties of in (eveneens relatief stressvrije) thuissituaties wordt evenmin een voorkeur voor de moeder vastgesteld (Lamb, 1976b, 1977a). In een thuisobservatie bij vijftien tot 24 maanden oude peuters stelde Lamb (1977b) zelfs vast dat de peuters meer gehechtheidsgedrag en vooral meer affiliatief gedrag (lachen, kijken, enzovoort) toonden tegenover hun vader dan tegenover hun moeder.
bron: prof. Karine Verschueren

mijn conclusie: als je je kind maximaal wil vrijwaren van ellende, dan is de hechtingsband kind-ouder een heilige koe, vergelijk het met die plak-kapstokken: Het werkt maar 1 keer goed.

Magistraten politie en deurwaarders mogen hier toch ook maar eens een boek over lezen

RR

Terug naar “Echtscheiding”