Kindrekening aanpassen

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

Kindrekening aanpassen

#1 , 18 feb 2022 20:38

Beste,

Moeder & ik hebben in 2020 gekozen voor een kindrekening gezien ons bilocatie 50/50 is.
Volgens de vonnis kan die enkel gebruikt worden voor:

- facturen school
- bijzondere kosten
- medische ingrepen
- buitenschoolse activiteiten

Deze word gespijsd met kinderbijslag,studietoelagen en vrijwillige bijdragen.

Echter sinds januari 2021 is mama haar financiële situatie serieus bergaf gegaan en zo heeft ze in in januari 2022 haar telefoonabonnement betaald van het kindrekening en heeft ze in februari 2022 ook boodschappen gedaan ze had naar eigen zeggen 0€ meer in haar bezit wat ook kan want ze heeft -+ 13 schuldeisers.

Ik heb haar daarover aangesproken dat de kindrekening daarvoor niet diende en dat de bedragen terug naar de kindrekening moeten.
En krijg ik een hoop verwijten naar mijn hoofd gegooit en zegt doordat ze zoveel schulden heeft zich niet hoeft te verantwoorden voor de manier waarop ze de kindrekening gebruikt.

De kindrekening zelf is in het verleden al het onderwerp van hevige discussies geweest waarschijnlijk omdat ik andere principes heb en zou ik af willen van die kindrekening, zijn er interessantere voorstellen die ik de mama zou kunnen voorleggen zodat de kindrekening kan verdwijnen?

Velen in mijn omgeving denken ook dat de bilocatie 50/50 niet interessant, maar ik denk dat dit geen doorslaggevend factor is om deze te kunnen wijzigen.

Iemand met goeie oplossingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#2 , 18 feb 2022 21:23

Gezien er een vonnis is, moet dit gerespecteerd worden. Misschien moet u de andere ouder daar even op wijzen en daarbij melden dat bij het niet respecteren van een vonnis dit voor de rechtbank gebracht kan worden. De verliezer (diegene die het vonnis niet respecteert...) zal dan betalen én omdat het vonnis niet gerespecteerd wordt kan de eiser dan ook een andere regeling vragen. Dat is dus allemaal in haar nadeel. Misschien overtuigt deze communicatie haar niet zomaar de kindrekening te gebruiken. Een advies: in het algemeen werkt het systeem van de kindrekening alleen in situaties van een supergoede verstandhouding. En laat dat nu wel vaker de fragiliteit te zijn bij gescheiden ouders.

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2022 11:09

Gezien er een vonnis is, moet dit gerespecteerd worden. Misschien moet u de andere ouder daar even op wijzen en daarbij melden dat bij het niet respecteren van een vonnis dit voor de rechtbank gebracht kan worden. De verliezer (diegene die het vonnis niet respecteert...) zal dan betalen én omdat het vonnis niet gerespecteerd wordt kan de eiser dan ook een andere regeling vragen. Dat is dus allemaal in haar nadeel. Misschien overtuigt deze communicatie haar niet zomaar de kindrekening te gebruiken. Een advies: in het algemeen werkt het systeem van de kindrekening alleen in situaties van een supergoede verstandhouding. En laat dat nu wel vaker de fragiliteit te zijn bij gescheiden ouders.
De verstandhouding is barslecht, zelfs al wijs ik haar naar de vonnis, ze gebruikt haar schulden als excuus of gaat ze schelden. Verliezer betaalt akkoord, maar ze heeft geen geld en laat nu net dat excuus zijn dat ze gaat gebruiken als het tot een rechtszaak komt.

Ik heb haar een mail gestuurd i.v.m. kindrekening en haar gewezen op het misbruik ervan.

Mijn inziens moet die kindrekening wijzigen dat ik het beheer, ik ga nog 1x de poging nemen om het onderling maar haar te regelen.

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 19 feb 2022 12:41

Leg haar in dat gesprek uit dat het niet opvolgen van een vonnis "omdat men schulden heeft" niet als een erg geldig argument gezien zal worden door de rechtbank. Erger: in feite is het stelen van middelen die voor de kinderen bestemd zijn. Het resultaat voor de rechtbank zal zéér waarschijnlijk zijn dat het beheer van de kindrekeing (of van de middelen ervan) in uw beheer zullen worden gegeven. Gezien het feit dat iemand met schulden zeer waarschijnlijk middelen blijft zoeken om zijn/haar put te dempen. Met een situatie waar er 13 schuldeisers zijn, zou ik zelfs overwegen om een andere verblijfsregeling te vragen zolang de schuldenberg niet gedempt is. Immers: bij groot geldgebrek gaat de levenskwaliteit voor de kinderen ook achteruit. Vraag een 70/30 verblijfsregeling. Kindergeld en studiebeurzen aan u toegewezen en domicilie van de kinderen ook. Waarbij u de gelden voor de kinderen beheert en de moeder de kans krijgt haar financiele situatie te normaliseren. Stel daarbij dat de moeder hierin begeleid moet worden (CSR?) Benadruk bij de familierechtbank de vrees dat inbeslagneming van goederen op het adres van de moeder geen ervaring voor kinderen is...Mischien dat de moeder bij dezer info haar zienswijze wat bijstelt. Zo niet, vat het aan bij de familierechtbank. Want ik vermoed dat zonder ingrijpen de moeser haar situatie niet zal aanpakken.

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2022 22:12

Leg haar in dat gesprek uit dat het niet opvolgen van een vonnis "omdat men schulden heeft" niet als een erg geldig argument gezien zal worden door de rechtbank. Erger: in feite is het stelen van middelen die voor de kinderen bestemd zijn. Het resultaat voor de rechtbank zal zéér waarschijnlijk zijn dat het beheer van de kindrekeing (of van de middelen ervan) in uw beheer zullen worden gegeven. Gezien het feit dat iemand met schulden zeer waarschijnlijk middelen blijft zoeken om zijn/haar put te dempen. Met een situatie waar er 13 schuldeisers zijn, zou ik zelfs overwegen om een andere verblijfsregeling te vragen zolang de schuldenberg niet gedempt is. Immers: bij groot geldgebrek gaat de levenskwaliteit voor de kinderen ook achteruit. Vraag een 70/30 verblijfsregeling. Kindergeld en studiebeurzen aan u toegewezen en domicilie van de kinderen ook. Waarbij u de gelden voor de kinderen beheert en de moeder de kans krijgt haar financiele situatie te normaliseren. Stel daarbij dat de moeder hierin begeleid moet worden (CSR?) Benadruk bij de familierechtbank de vrees dat inbeslagneming van goederen op het adres van de moeder geen ervaring voor kinderen is...Mischien dat de moeder bij dezer info haar zienswijze wat bijstelt. Zo niet, vat het aan bij de familierechtbank. Want ik vermoed dat zonder ingrijpen de moeser haar situatie niet zal aanpakken.
Ze negeert mij volledig, ik zal een afspraak maken met mijn advocate en het zo goed mogelijk trachten het te overbrengen. Niks aan te doen helaas.

JurecaBE
Berichten: 337
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 feb 2022 23:38

Vermoedelijk zal er in het vonnis wel ook iets staan van ' in overleg' ...
Stuur haar eventueel eerst een Aangetekend Schrijven kwestie van dossieropbouw waarin u feiten sec aanhaalt en overleg voorstelt op aantal dagen / uur en neutrale plaats.
Doe dat met een Antwoord / Reponse kaart.
JurecaBE moderator

Terug naar “Echtscheiding”