ex kan woning niet overkopen na scheiding en weigert om uit te kopen of te verkopen

SarahBond
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ex kan woning niet overkopen na scheiding en weigert om uit te kopen of te verkopen

#1 , 07 feb 2022 13:35

Beste,

Ik heb vorig jaar een huis aangekocht met mijn toenmalige partner.
Maar na aankoop van het huis is het van kwaad naar erger gegaan.
Mijn partner kwam agressief, bleek dat hij gokverslaafd was en was een pathologische leugenaar.
Jammergenoeg heeft hij zich kunnen inhouden tot na aankoop huis + kon hij verslaving en zijn leugens verborgen houden tot na aankoop huis.
Vele leugens zijn aan het licht gekomen doordat zijn moeder zijn agressie ook niet meer normaal vond, dat ze dan is beginnen vertellen.
Door zijn agressie zijn mijn 2 kinderen en ikzelf zelf begin april 2021 met de politie moeten vluchten uit de woning.
(wij waren een samengesteld gezin: ikzelf met mijn 2 kinderen, mijn toenmalige partner met zijn dochter).
Na vlucht begin april 2021, ben ik nooit meer teruggegaan, enkel nog om deel gerief te halen met hulp van mijn familie (want ik durfde alleen niet meer het huis in).
Nu zit ik echt vast aan het huis. Ikzelf kan het niet alleen kopen en wil het ook niet met slechte herinneringen.
Mijn ex partner kan het ook niet kopen alleen, de bank keurt het niet goed.
Maar ex weigert om mij uit te kopen (kan het ook niet) en ex weigert om huis te verkopen.
Dus ik zit echt vast. Het enige wat ik kon doen is naar rechtbank om uit onverdeeldheid te geraken en dat hij me dus toch moet uitkopen of dat het huis verkocht moet worden.
Dus daarmee ben ik al bezig.
Maar jammer genoeg en heel oneerlijk heb ik al paar facturen voor advocaat moeten betalen hiervoor. Gewoon omdat hij niet wil toegeven dat hij het huis niet kan kopen.
Als hij het niet kan, dan kan het niet en moet hij zijn conclusies nemen.
Procedure is gestart met behulp van mijn advocaat. Het kwam al eerste maal voor in de rechtbank om een neutrale notaris en taxateur aan te stellen.
Op 11 februari is het vonnis waarin dus een neutrale notaris en taxateur aangesteld moet worden.
Maar volgens dat ik het zie wat mijn ex wil… is dat hij in het huis wil wonen, maar bank gaat niet akkoord en dus wil hij echt tijd REKKEN en nog eens tijd rekken.
Mijn vraag is dus: wat is procedure nadat neutrale notaris en taxateur is aangesteld.
Binnen welke termijn moeten wij samenzitten bij notaris? Staat er daar een maximumtermijn op.
Want ik vrees dat eens notaris is aangesteld dat mijn ex zal zeggen dat er geen enkel moment past waarop we bij notaris moeten gaan zodat er maanden gaan voorbijvliegen.
Of dat eens we bij notaris zullen zitten hij met van alles en nog wat gaat afkomen waardoor er veel discussie zal zijn en we dan opnieuw nieuwe afspraak zullen moeten maken. Gewoon om op die manier weer tijd te rekken.
Ik wil gewoon dat huis opnieuw geschat wordt, waarde bepaald, dat ex dan eindelijk beslist of hij het wel of niet KAN kopen (want hij wil wel, maar kan blijkbaar niet).
Volgens mij heeft ex nieuwe vriendin sedert paar maanden, misschien wil hij zo wel tijd rekken omdat hij hoopt dat die nieuwe vriendin zich zal inkopen.
Van mij mag dit zeker: met plezier zelfs.
Maar ik kan toch niet wachten tot ze bijvoorbeeld een jaar samen voordat het hen wel lukt.
Mijn ex is al een gokverslaafde, ik heb geen zin om te wachten tot hij zichzelf in de dieperik helpt en mij meesleurt.
Ik wil ook weten waar ik zelf financieel sta na scheiding en dat zal ik pas weten als huis geschat is en het huis verkocht of dat hij mij uitkoopt.
Dat zal rust geven voor mijzelf en mijn kinderen en dan kan ik ook kijken om nieuwe plannen te maken voor de toekomst en trachten weer zelf een huis te kopen (kan allemaal niet zolang die zaak rond gezamenlijk huis niet geregeld geraakt).
Dus mijn vraag is: hoe lang kan hij erin slagen om die situatie nog te rekken? Of zal rechtbank echt zeggen dat er tegen een bepaalde datum een beslissing MOET vallen?
Wat mijn ex ondertussen in zijn privé doet, gaat mij niet aan. Maar ik kan toch niet afhankelijk zijn van mijn ex zijn privé. Misschien kan dat wel lukken met die nieuwe vriendin, maar ik vrees er dan zelfs voor. Zij verdient minder dan ikzelf en mijn ex verdient ook minder dan ik.
En als ik bel naar de bank dan zeggen ze dat lening pas kan goedgekeurd worden moest mijn ex het dubbele van nu verdienen….
Nu voor mij het beste als het hen wel lukt, dan houdt ik een hoger bedrag over voor mij (want geen commissie voor immo). Maar ik wil vooruit met mijn eigen leven en dat van mijn kinderen. Dus beslissing moet nu komen zodat ik kan werken aan de toekomst. Ik ben weg van begin april 2021, dus al bijna een jaar.
Dus ik denk dat hij al tijd genoeg kreeg om te zoeken naar een oplossing als hij echt het huis wil kopen, maar die is er blijkbaar nog niet…..
Zijn er tips of zaken waarvoor ik moet oppassen om ervoor te zorgen dat er niet eindeloos tijd gerekt wordt?
En moet ik bang zijn dat dit nog lang kan aanslepen?
Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 07 feb 2022 16:18

Via de rechtbank kan je altijd een gerechtelijke openbare verkoop vragen. Niemand is verplicht in onverdeeldheid te blijven.

SarahBond
Topic Starter

#3 , 07 feb 2022 16:59

Beste,
Dank u voor uw reactie.
Dat was mij ook reeds duidelijk.
De vraag is : hoelang kan tegenpartij het eigenlijk nog rekken.
Procedure via rechtbank : wachten achter vonnis, wachten op beslissing via welke notaris, dan moet er nog afspraak bij die notaris gemaakt worden (tegenpartij kan ook rekken om zo lang mogelijk te wachten tot ze tijd hebben voor afspraak), hoeveel tijd krijgt mijn ex dan om te beslissen of hij wel dan niet mij zal kunnen uitkopen, ….
Kortom er kan nog op verschillende manieren steeds tijd gerokken worden.
Mijn vraag is: in hoeverre kan er tijd gerokken worden?

Reclame

KJ86

#4 , 07 feb 2022 17:53

Tijd rekken is in dit geval geen slechte optie. Met de huidige inflatie en stijgende woningprijzen zou je misschien zelfs kunnen winnen aan je huis in plaats van te verliezen. Je kan best een neutrale bemiddelaar zoeken om de verkoop te optimaliseren in plaats van een gedwongen openbare verkoop. Het mag gerust wat tijd kosten, zeker als uw woning in een stad of stadrand gelegen is, daar gaan de prijzen door het dak.

Wat is de sociale achtergrond van die jongen, is er niemand in zijn familie met geld die hem kan uitleggen dat meewerken beter rendeert dan tegenwerken.

mava105

#5 , 07 feb 2022 20:01

Vraag in ieder geval aan de rechtbank een uiterste termijn voor verkoop, en een vergoeding per dag vertraging. Dat zal tegenpartij activeren.

Franciscus

#6 , 08 feb 2022 12:05

En wie betaald de huidige lening?

SarahBond
Topic Starter

#7 , 08 feb 2022 16:02

ex betaalt huidige lening. Maar doordat hij er nog in woont, moet hij me woonstvergoeding.

SarahBond
Topic Starter

#8 , 08 feb 2022 17:19

Dit compenseert met de woonstvergoeding....

SarahBond
Topic Starter

#9 , 08 feb 2022 17:27

En bovendien, mijn ex is een gokverslaafde. Vandaar mijn grootste angst. Als hij plots niet meer kan betalen, dan zit ik al in dat ze bij mij komen aankloppen om te betalen, wat ik niet kan. Ik ben alleenstaande met twee kinderen, die zelf net weer meubels voor herstart heeft moeten kopen en ik betaal al huur.
Dan wordt het openbare verkoop wat ervoor kan zorgen dat huis te goedkoop verkocht wordt. Ik ben al weg van begin april 2021. Dus moest huis direct te koop gestaan hebben dan was er nog wat tijd om koper te zoeken die correcte prijs wil geven. Maar als ex plots zijn geld vergokt en niet meer kan betalen.... Vandaar de vraag: hoelang kan hij nog tijd rekken? Want ik wil niet meer financieel verbonden zijn met een gokverslaafde. En ik wil na uitkoop of verkoop huis weer mijn aandeel in huis eruit halen en dan zelf weer kijken wat ik ga doen in de toekomst: huren of weer huis kopen. (liefst huis kopen, maar dan moet ik eerst mijn financiele status weten en dat zal ik pas hebben als ik weg ben uit gezamenlijk huis.).
Dus dat is mijn grootste angst, dat het zodanig lang gerokken wordt, tot er plots haast bij zal zijn.
en ik ben onder andere weg van hem omdat ik financieel niet mee in dieperik zou gaan met hem (hij had al meer dan 20.000EUR bij zijn moeder geleend met smoesjes, maar diende voor zijn gokken). Dus voor mij is het uitermate dat ik financieel niets meer te maken heb met hem + dat het huis verkocht kan worden aan de marktwaarde of dat ex mij uitkoopt aan de marktwaarde. Als dit alles niet snel beslist wordt vrees ik dat er plots geen geld meer zal zijn voor afbetaling lening en dat huis openbaar aan te lage prijs wordt verkocht zodat ik mijn aandeel kwijt ben.....

Terug naar “Echtscheiding”