17 jarige wil (voorlopig) niet meer naar papa

Gssp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

17 jarige wil (voorlopig) niet meer naar papa

#1 , 15 jan 2022 23:00

Mijn zoon nu 17, in juli 18 wil niet meer naar papa na ruzie.

De relatie tussen mij met papa is van heel slecht door bemiddeling naar goed geëvolueerd over de jaren. We gingen samen naar oudercontact, regelmatig overleg, samen met zoon naar psycholoog toen die het moeilijk had,… hoewel we soms andere visie op de zaken hebben respecteren we elkaar als ouder.
Zoon gaf reeds een tijdje te kennen dat hij op kot wil. Ik vind dat ok (praktisch zeer moeilijk te pendelen van bij papa en mama).
Papa vind dit niet ok.
We hebben hier over gepraat, luisteren naar elkaar maar zijn het niet eens. (Op respectvolle manier)

Zoon heeft een ruzie gehad met papa over kot en wil niet meer naar papa. Ik was niet bij de ruzie en hoor ander verhaal van papa en zoon. (De waarheid zal in het midden liggen) Komt er op neer dat zoon waarschijnlijk kwetsende dingen zei (ben bijna 18 en dan doe ik mijn zin) en ook papa (je bent hier niet meer welkom en ik wil een dna test)
In het verleden heeft papa ook al time out gevraagd van de zoon. Zoon speelt met het idee dat hij transgender is en papa kan hier helemaal niet mee om. (Ik vind dat ook niet zo makkelijk maar sta open en praat veel)

Nu zegt zoon: ik ben 2e keer buitengezet en nu ga ik niet meer. Ik praat er open met hem over en druk hem op zijn hart dat bruggen verbranden niet goed is, dat papa hemgraag ziet ondanks we andere visie hebben. Maar zoon is stellig.

Ik heb de eerste week (hebben week week regeling) met papa gebeld. Ze konden beide afkoel periode gebruiken. Nu komt papa week er opnieuw aan en zoon wil nog steeds niet gaan. Heb papa bij het eerste telefoontje gezegd dat ik met zoon praat maar hem niet Manu militari buiten zet.

Qua gevoel ben ik er uit: verplicht zoon niet maar blijf hem motiveren. Met papa blijf ik ook praten.
Maar hoe zit dit wettelijk? Wat als papa zijn geduld opgeraakt? Kom ik in de problemen?
(Sorry lang verhaal… wou volledig zijn)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8825

#2 , 16 jan 2022 11:21

Een "afkoelperiode" tussen ouder en kind (mbt de verblijfsregeling) is principieel mogelijk als beide ouders het daar over eens zijn. Gezien het kind in juli meerderjarig wordt en hij zelf geen contact meer wenst met de vader (ondanks dat één of beide ouder(s) dat eigenlijk wel wensen en het zo ook in de officiële verblijfsregeling vermeldt staat) komt het er op aan helder te communiceren. Vraag aan jullie kind dat hij een mailtje stuurt naar u en de vader dat hij op dit ogenblik een afkoelperiode wil omwille van de conflictsituatie. Leg aan uw kind uit dat dit juridische problemen (bovenop) vermijdt.
In juli is uw kind meerderjarig en beslist hij zelf waar hij wil wonen. Enkele zaken die u her zéker moet uitleggen:

- ouders zijn verplicht studies en onderhoud te voorzien tot een baan verworven wordt.
- kind is respect en informatieplicht over de voortgang der studies verplicht aan beide ouders.
- Als er openbaar vervoer mogelijk is naar de school (zelfs al is dat bvb. een bus/treinrit van 40 minuten, is de financiering van een "kot" niet verplicht. De aankoop van een elektrische fiets of scooter kan de reisweg misschien ook verkorten.

Gssp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2022 18:36

Voorlopig is papa met tegenzin akkoord. Maar weet niet of dit zo blijft. En dat begrijp ik wel.

Zoon en papa communiceren via berichtjes en mail.
Ook ik hou papa op de hoogte.

Qua kot/pendelen: 1u30 minimaal aan vervoer op en idem af lijkt mij veel: minimum 3u per dag. Deels daarom ben ik akkoord met kot. Ook omdat ik hem dit goed zie doen en gun. Papa ziet het anders.

Ik hoop op goede afloop tussen hen beide.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”