schatting huis door bank bij scheiding

reynkust
Topic Starter

schatting huis door bank bij scheiding

#1 , 12 okt 2021 15:13

Situatie : scheiding is ingezet door bemiddeling bij advokaat
De verdeling van het huis dient te gebeuren
Ik heb een officiele schatter aangesteld(betalend) , mijn echtgenoot wil het gratis doen.
Daarom heeft hij via, via iemand bij zijn bank gevraagd om het huis te komen schatten.
De advocaat, die bemiddeling doet, had gevraagd om de naam van de schatter door te geven, dus moeten nu die twee namen doorgegeven worden om redelijk te blijven. OF heeft de schatting van de bankbediende minder invloed dan die van de wettelijke.

Hij zal zijn resultaat waarschijnlijk voor hem houden, en meedelen als het hoger ligt dan dit van mij waarschijnlijk. Als het lager ligt waarschijnlijk niet. (houd veel achter als het niet in zijn kraam past)

Kan buiten een notaris, landmeter-expert, immoman een schatting uitvoeren die geldig is???

iota

#2 , 12 okt 2021 15:55

Aangezien er moet onderhandeld worden, mag ieder op zijn manier proberen zicht te krijgen op de waarde van de woning, of hij daarvoor nu liever afgaat op de de landmeter, de notaris, de makelaar of de buurman. Dé juiste of enig geldige schatting bestaat sowieso niet. Het enige wat in dit stadium telt, is dat jullie tot een akkoord kunnen komen dat voor beide partijen aanvaardbaar is.

reynkust
Topic Starter

#3 , 13 okt 2021 11:14

Dus als we akkoord zijn dat het huis 100.00 euro waard is, en in werkelijkheid 300.000 is dit ook ok?? Dacht dat de rechtbank dit niet zou goedkeuren en de belastingen evenmin?? Heb dit ergens gelezen. De rest regelen we dan wel tussen pot en pint , in het donker,zoals ze zeggen;

Reclame

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 13 okt 2021 11:30

Als u in Vlaanderen een officiële VlaBel schatter laat komen, is die schatting bindend en zal ze ook gebruikt worden voor berekening "miserie-taks" aka verdeelrecht

https://www.vlaanderen.be/verdeelrecht

reynkust
Topic Starter

#5 , 13 okt 2021 14:11

En als de tegenpartij een andere schatter aanduid vb een notaris , dan heeft de schatter van VLA-BEL voorrang op die van de notaris (ook beeedigd persoon).
Had ergens gelezen dat ieder zijn eigen schatter kon kiezen,
Ge moet overeenkomen, maar hij wil via kennissen op de bank een schatting laten uitvoeren(denk dat deze het zelf het niet doen, maar ook naar schatters van VLA-bel gaan, kwestie van kosten voor hem) , anders komt het verhaal van de buur die een schatting maakt terug boven.
Persoonlijk heb ik een VLA-bel schatter aangeduid.

mava105

#6 , 13 okt 2021 17:59

Beste manier om een waarde te bepalen is een gemiddelde te nemen van 3 schattingen (die meer dan waarschijnlijk alle 3 andere bedragen zullen opleveren).
Laat 10 mensen een schatting maken en je hebt meer dan waarschijnlijk 10 verschillende waardes.

Thomas_A

#7 , 14 okt 2021 07:18

Hij zal zijn resultaat waarschijnlijk voor hem houden, en meedelen als het hoger ligt dan dit van mij waarschijnlijk. Als het lager ligt waarschijnlijk niet. (houd veel achter als het niet in zijn kraam past)
Dit snap ik niet. Hoge / lage schattingsprijs is toch alleen van belang als één van jullie beide wil blijven wonen en de andere uitkopen.

Het maakt dan toch ook totaal niet uit van wie zijn schatter dan het hoogste / laagste bedrag komt. Het is toch geen wedstrijd wie zijn schatter is de beste.

Over achterhouden gesproken: niks houdt jou toch tegen om ook 3 of 5 (gratis of betalende) schattingen te laten doen, en alleen door te geven welke jou goed uitkomt.

reynkust
Topic Starter

#8 , 14 okt 2021 10:48

Dde bedoeling is dat ik hem uitkoop. Dan maakt het wel uit. Maar kan zoals gij zegt ook meedere schattingen laten doen

iota

#9 , 14 okt 2021 14:02

De fase waarin u nu zit, heet bemiddeling. Daarin kan de ene partij niets, dus ook geen "officiële" schatting opleggen aan de andere.
Dat zal de rechtbank wel doen als jullie er niet uit geraken.

Terug naar “Echtscheiding”