War bij feitelijke scheiding?

peterdeb
Topic Starter

War bij feitelijke scheiding?

#1 , 24 nov 2009 11:31

Mijn echtgenote en ik zijn sinds 15 maanden feitelijk gescheiden, wij wonen apart en het verlaten van de echtelijke woning is vastgesteld door de politie en er is een proces verbaal van gemaakt.
Voorlopige regelingen ivm de gemeenschappelijke woning en alimentatie voor enige dochter werden vastgelegd bij de vrederechter.
Tijdens deze periode van feitelijke scheding is via advocaat meermaals gepoogd een EOT op te stellen, maar echtgenote stelt alles uit en schuift het op de lange baan.
Vooraleer een EOO op te starten wens ik toch alles te doen om een EOT te bekomen, voral gezien echtgenote nog in de gezamelijke woning woont.
Nu is mijn vraag : Hetgene ik verwerf of aankoop (in casu een motorfiets) tijdens deze periode van feitelijke scheiding, maakt dit nog deel uit van ons gemeenschappelijk bezit? Idem dito voor de ontslagvergoeding die mijn echtgenote bekomen heeft bij haar ontslag tijdens deze periode van feitelijke scheiding.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MTASN

#2 , 24 nov 2009 15:15

Ik weet natuurlijk niet wat er juist in je voorlopige maatregelen is opgenomen, maar in de regel blijft bij huwelijk onder wettelijk stelsel het verwerven van bv. een motorfiets deel uitmaken van het gemeenschappelijk vermogen tenzij onomstootbaar kan worden aangetoond dat je die vanuit "eigen vermogen" gefinancierd hebt.

Eigen vermogen kan daarbij zijn:
- je hebt die motorfiets van familie geërfd
- je hebt een notariële schenking gekregen en met het exclusief aan jou geschonken geld koop je die motorfiets
...maar die scenarios lijken me weinig waarschijnlijk.

Het financieren van de motorfiets met geld van je maandelijkse loon, verandert daarentegen niks aan de zaak.

Wat die ontslagvergoeding betreft, ben ik niet zo zeker.
Hopenlijk weten anderen hiermee raad!

Succes!

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2009 15:29

Voor de verdeling moet men zich plaatsen op het ogenblik dat de echtscheidingsprocedure gestart wordt. Dus alles wat je tot dat ogenblik verdient of aankoopt valt nog in gemeenschap.

De wet voorziet wel dat de rechter kan beslissen dat bepaalde schulden of bepaalde goederen die voor die datum verworven werden daarbuiten vallen. Zo lijkt het mij logisch te zijn dat een ontslagvergoeding, die de opzegtermijn dekt die loopt na het begin van de echtscheidingsprocedure, maar daarvoor werd uitbetaald, niet meer in gemeenschap valt.

scorpioen

Reclame

hendrik1

#4 , 24 nov 2009 16:30

Hoi,

alhoewel het niet vaak meer gebeurt, kan je als tussenoplossing kiezen voor de status "gescheiden van tafel en bed".

De plicht van samenwonen is er niet, de goederen worden gescheiden en er zijn nog enkele fiscale punten die ik niet écht weet!

succes

Terug naar “Echtscheiding”