Huis verkopen tijdens vereffening en verdeling ?

Sofie2520
Topic Starter

Huis verkopen tijdens vereffening en verdeling ?

#1 , 20 nov 2009 10:29

Beste,

Mijn partner heeft zijn huis destijds in de huwelijksgemeenschap gebracht met een beding van terugname bij echtscheiding. Hij is zijn ex de helft van de meerwaarde verschuldigd, vastgesteld op het ogenblik van definitieve echtscheiding t.o.v. de waarde ten tijde van de inbreng. De meerwaarde bedraagt € 85.000, er is nog een openstaande schuld van +/- € 80.000 op beide namen van een krediet dat diende om het huis te renoveren.

Ik verkoop mijn huis en hij wil zijn huis ook verkopen om samen iets nieuws te kopen. De datum van opening der werkzaamheden inzake vereffening en verdeling is bepaald begin december. Wij hebben echter ons "droomhuis" gevonden en willen dit aankopen. Maar kan hij nu zomaar zijn huis verkopen ? Tenslotte is de meerwaarde reeds bepaald bij officiële schatter en alle documenten van het openstaande krediet zijn voorhanden.

Volgens de notaris kon die vereffening wel 10 jaar duren, zijn ex-partner kennende. Ze kunnen hem toch niet verplichten zijn huis te blijven aanhouden omdat de ex alles wil rekken ? Op die manier zitten wij muurvast en kunnen we een fijne toekomst wel vergeten.

Weet iemand of hij zijn huis mag verkopen tijdens de procedure van vereffening en verdeling ? Het huis is aan hem geschonken geweest bij akte. Hij heeft het ingebracht met het beding van terugname dus nu behoort het toch terug aan hem ?

Alvast heel erg bedankt !

Groetjes en iedereen straks een heel fijn, zorgenloos weekend !
Sofie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
murblo

#2 , 20 nov 2009 19:03

ik denk niet dat je dat kan verkopen zonder toestemming van haar....
staat dit huis alleen op zijn naam?????
en de openstaande lening?
dus ik vrees ervoor
wij zitten ook met een vereffening van lange duur in de toekomst.
het huis is verkocht mar door een truucje anders zaten we er ook nog aan vast, wij wilden ook iets nieuws kopen na verkoop van mijn woning en de zijne

succes

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”