ex wilt spullen laten staan tot eigen woonst

Robot32
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ex wilt spullen laten staan tot eigen woonst

#1 , 15 mei 2021 18:10

Hallo Allemaal,

Ik zit momenteel in een echtscheiding (EOT wordt binnekort getekend als de laatste hindernissen uit de weg zijn)

Wij hebben het belangrijkste al uitgeklaard nl de regeling ivm de kinderen en dat ik mijn ex ga uitkopen en het bedrag hiervoor.


Mijn ex woont momenteel bij haar stiefmoeder op een appartementje en is wachtende tot het appartment waar zij gaat inwonen vrij komt.
De huidige huurster heeft haar brief gekregen op 1/5 en heeft nu max 6 maanden tijd om iets anders te zoeken.

Nu staan hier bij mij verschillende persoonlijke spullen van mijn ex (heel veel dozen met boeken en rommel en een 2-persoonsbed), waarvan ik wil dat zij deze zsm komt halen. Als we over volume spreke, hebben we het over 5-10 m3

Hier struikelen wij over.

Zij wilt deze kostenloos laten staan tot ze kan verhuizen en ik wil deze weg.
Had al voorgesteld om het te laten staan mits een kleine vergoeding elke maand, gezien ik niet als 'opslag' wil dienen.
Dit wordt dinsdag besproken bij een bemiddelaar.

Feiten:
- Zij woont al 2 maanden bij haar stiefmoeder, maar wilt haar domicilie niet naar daar veranderen, omdat de stiefmoeder anders inkomsten verliest
- Haar ouders helpen haar wel met raad enzo, maar willen ook niet haar spullen in hun garage zetten.
- Ik heb geen garage, dus het staat momenteel overal wat verspreid in huis
- Ik betaal momenteel de volledige hypothecaire lening van het huis sinds April.

Nu mijn vragen:
- Kan ik eisen dat zij dit komt ophalen?
- Indien ik dit niet kan eisen, mag ik dan een vergoeding vragen voor de opslag?
- Kan ik dit laten stockeren ergens en de goederen pas geven als zij betaald? (met het risico dat ik nadien zelf met kosten zit en dubbel gerief)
- Indien ik dit moet bijhouden en geen vergoeding kan vragen, mag ik deze dan bvb in het tuinhuis stockeren ipv binnen bij mij?
- Gezien wij al 2 maanden uit elkaar wonen, moet zij haar domicilie dan niet verzetten? Of mag dat blijven staan op mijn adres tot zij effectief iets vindt? Of is hier een uiterst datum waarop dit moet gebeuren (bvb tekenen EOT bij de notaris of wanneer de scheiding is ingeschreven bij de gemeente)

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 15 mei 2021 18:45

Van zodra iemand verhuist (en niet meer verblijft op het vorige adres) moet men zijn domicilie wijzigen. Anders is dit domiciliefraude. Laat uw ex weten dat het stilaan tijd is dat ze dit ook in orde brengt.

Spullen in bewaring houden na een scheiding is geen goed idee. Wat als er iets fout mee loopt? Beschadigingen (al dan niet werkelijk gebeurd)? Hoe dan ook: u heeft nadat uw expartner verhuisd is (en haar domicilie gewijzigd) geen enkele bewaarverplichting tov haar haar. Als u dat wel doet is dat een heel vriendelijke geste. Dan zou een gedetailleerde boedelbeschrijving opgemaakt moeten worden (met recente foto's), een bewaarvergoeding (ja daar heeft u dan wel recht op) en een verzekering afgesloten (wat gebeurt er als er bij u thuis brand uitbreekt? )

U kan ook voorstellen dat de spullen in het tuinhuis worden gestockeerd, maar dan zonder bewaarplicht. Namelijk dat u niet verantwoordelijk bent voor de spullen als de kaboutertjes er s'nachts mee zouden weghuppelen.

Persoonlijk ben ik geen voorstander om alsnog zaken te bewaren in afwachting van. In de praktijk wordt het nogal vaak een onderwerp van discussie achteraf. Dus u kan gewoon melden dat u de spullen niet wenst te bewaren. Uw ex kan net zo goed haar spullen opslaan bij een professionele stock. En dan is er geen discussie. Wat deze spullen en de wettelijke domicilie betreft: dat zijn geen punten die bij de bemiddelaar mee in de onderhandelingen genomen worden. Domicilie moet gewijzigd worden en de opslag is niet uw zaak.

Robot32
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2021 18:49

Bedankt Eylis.

Onze EOT is nog niet getekend en ook nog niet in in het register bij de gemeente aangepast, dus momenteel worden wij nog wel aanzien als getrouwd koppel.

Ze kan dit niet aanhalen als reden om de domicilie niet te veranderen?
Ze kan dus bvb niet wachten tot onze scheiding officieel is en dan pas haar domicilie wijzigen?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 15 mei 2021 19:19

Neen, want in de meeste gevallen verhuist de ex partner al in de periode tussen opstart EOT en het eigenlijke vonnis. Bij vechtscheidingen voor de rechtbank wijst de rechter (bij een eerste zitting) overigens ook toe wie in de gezinswoning verblijft tot de uiteindelijke scheiding en wie naar elders moet verhuizen. Dan is dat met expliciete domiciliewijziging. Voor de bepaling van domicilie moet men kijken naar: waar verblijft de persoon in kwestie?

Er zijn overigens gehuwde paren waarvan beiden (in samenspraak beslist) een apart verblijf/domicilie hebben. Het is zeldzaam, maar het kàn en het bestaat. Mevrouw moet bij wet haar domicilie wijzigen, zo niet pleegt ze domiciliefraude.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 mei 2021 20:08

En als ze erop uit komen, kan stiefmoeder, met terugwerkend kracht, toch haar uitkering verliezen + nog een boete erbovenop.

Terug naar “Echtscheiding”