echtscheiding met verdeling woning

zwaarteleurgesteld
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

echtscheiding met verdeling woning

#1 , 01 feb 2021 22:24

Beste,

na 10 jaar mooie relatie waarvan de laatste 3 jaar getrouwd heeft mijn partner jammer genoeg beslist haar eigen weg te gaan en te scheiden. (ze zit ondertussen reeds bij een andere man waarmee ze de laatste maanden van het huwelijk reeds heel veel contact had en uitstapjes deed met de moto naar de kust of de Ardennen. nu zij beweert natuurlijk dat het puur vriendschappelijk is.....)

De inboedel is reeds verdeeld, en wat betreft de rekeningen, hier staat momenteel nagenoeg evenveel op mijn privé rekening als er op de gemeenschappelijke rekening staat (mijn ex had geen eigen privé rekening) dus dit gaan we vermoedelijk gewoon gedeeld door twee doen. het grootste probleem is de verdeling van de woning die tot wat wrevels leid aangezien het een bouwval was en ik deze eigenhandig zonder hulp van haar verbouwd heb en er een aanzienlijke meerwaarde ontstaan is daardoor. zij wil de geschatte woning natuurlijk gewoon gedeeld door twee doen. gemakkelijk verdiend voor haar. ikzelf voel me daar iets minder goed bij. Enkele feiten.

We hadden samen een eigendom gekocht in Maart 2013 dus +7 jaar geleden. De aankoopwaarde van de woning was toen 160 000€
Volgens de akte zijn we beiden 50/50 eigenaar van de woning. echter had zij op die moment niet evenveel kapitaal om in te brengen, Vraag me nu niet meer waarom maar ik heb haar toen een bedrag van 2.250€ geleend zodoende zij ook 50/50 eigenaar kon zijn. op die manier hebben we dus elk 46.500€ ingebracht. de overige 65.000€ hebben we bij geleend
Zij was echter bij aankoop van de woning nog studente (ik werkte reeds enkele jaren) we hadden dus gegokt dat zij de eerste 18 maanden niet kon bijdragen in de afbetaling van de lening. het eerder vermelde geleende bedrag is daarom dus verhoogt geweest met 5.400€ zodoende ze het geld had om de eerste 18 maanden de helft bij te dragen in de afbetaling van de lening (600€/maand) in totaal heeft ze dus 7.650€ geleend bij mij. staat zo ook genoteerd in de akte en met de regel er onder dat hier meerwaardeberekening op mag gedaan worden.

Nu goed in de praktijk heb ik dat geld nooit aan haar gegeven en heb ik de lening rechtstreeks afgelost vanuit mijn privé rekening.
Een voorwaarde van de bank was dat zij ook een rekening nam bij die bank (waar ik reeds zat) in de plaats van ene privé rekening hebben we hier geopteerd voor een gemeenschappelijke rekening. haar loon werd in de gemeenschappelijke gestort, mijn loon op mijn privé rekening.

Oke nu wordt het complex:

aangezien de woning een bouwval was moest deze dus grondig verbouwd worden. En mijn ex / nog haar ouders konden hier iets in betekenen. iedereen wist dus dat de verbouwing op mijn schouders ging komen. Aangezien ik hier enkele jaren mijn leven aan zou spenderen en ondertussen niets aders kon doen / geen andere bijverdienste kon genereren hadden haar ouders iets van dat is niet eerlijk en wouden ze dit compenseren.

hierin is de afspraak gemaakt geweest dat zij een bedrag gingen geven aan ons beiden dat ter compensatie stond van de geleverde werkuren die ik er ging insteken. dit bedrag is in de praktijk natuurlijk niet rechtstreeks aan mij betaald geweest, maar is deels gebruikt om de notaris kosten te betalen en met wat restte bouwmaterialen te kopen. concreet gaat dit over een bedrag van 50.000€ dat zonder mededeling op onze gemeenschappelijke rekening gestort geweest is. hier is toen wel een papier rond opgemaakt geweest die dit beschreef en wat de aard was van dit bedrag (ter compensatie van de geleverde werken).

Tot zover iedereen nog mee.

aangezien zij nog studente was ben ik dus logischerwijze de lening beginnen aflossen vanuit mijn privé rekening . uiteindelijk ben ik dit blijven doen tot ze uitkwam voor de scheiding. ( er staat vandaag nog een 21.928€ open van de hypothecaire lening)

exact na 1 jaar zwaar verbouwen door mij, mijn vader en men schoonbroer in de woning (zaterdag vaak zondag, alle feestdagen, al mijn verlof, soms avonds nog) was de zolder en het eerste verdiep af, mits een geïmproviseerde keuken in de tweede badkamer besloten we om reeds te gaan wonen in de nog verder te verbouwen woning (feitelijk samenwonend). Nu aangezien mevrouw nog studeerde had zij dus buiten het kindergeld dat haar ouders op de gemeenschappelijke rekening begonnen te storten geen inkomen. ik ben dus gestart om maandelijks ook 250€ te storten op de gemeenschappelijke rekening om budget te voorzien om eten te kopen, stroom, water, internet te kunnen betalen. in Oktober 2014 is ze dan eindelijk beginnen werken. vraag me niet waarom maar ik ben de 250€ nog blijven betalen tot bijna de trouw. ( ik betaalde dus als het ware de lening alleen af en ook nog eens de helft van de vaste kosten).
haar loon is sinds dien steeds op de gemeenschappelijke rekening gestort geweest.

op een gegeven moment (redelijk snel was de 50.000€ die we gekregen hadden van haar ouders op, en aangezien zij in het begin nog niet werkte ben ik massaal mijn geld van mijn privé rekening en maandelijkse lonen in de woning beginnen pompen. deels van aankopen bouwmaterialen zijn rechtstreeks van mijn rekening betaald geweest, deels heb ik geld overgestort op de gemeenschappelijke rekening en zijn van daar uit dan facturen betaald geweest.

in Juni 2017 zijn we dan uiteindelijk wettelijk getrouwd. Er is geen huwelijks contract opgesteld geweest het was dus onder het wettelijke stelsel.
Nu 3 jaar later wil ze plots scheiden.

Waar de woning in 2013 aangekocht geweest is voor 160.000€ is ze nu geschat op een waarde van 350.000€ dus meer dan een verdubbeling van de waarde!.
Zij ziet het natuurlijk allemaal heel eenvoudig en zegt oké we delen de woning door twee en daarmee is de kous af en ik krijg het geleende bedrag op de akte niet terug en al zeker niet met meerwaarde berekening.. ik vind dit nogal kort door de bocht. gezien enkele redenen:

- de verbouwingen die ik samen met mijn familie gedaan heb (nu goed hier stond de 50.000€ van haar ouders tegenover. Maar als ik eis dat ik mijn financiële meer inbreng wil terug krijgen inclusief meerwaarde berekening dan dreigt ze plots mee te beweren dat deze 50.000€ een schenking was van haar ouders naar haar toe in persoon en dat ze hier dan ook meerwaarde berekening op gaat doen. (haar twee zussen hebben enkele jaren later ook het bedrag van 50.000€ gekregen)(heb een foto van een handgeschreven document kunnen nemen waarop ze noteerde dat ze hier nog de nodige documenten voor zou opstellen na 7 jaar dat het over een schenking zou gaan in persoon. Ze beweert ook dat er een rechtszaak is geweest ergens rond Gent dacht ik waarbij 3 zussen ook een bedrag gekregen hebben van hen ouders. één van de zussen ging ook scheiden. daar zou de rechter geoordeeld hebben dat aangezien alle 3 de zussen dat bedrag gekregen hebben het duidelijk over een schenking ging en dit is dan ook zo beoordeeld geweest. ze zegt dus als het voor een rechtszaak zou komen dat ze sowieso wint en dat ik dus veel slechter er uit zou komen dan alles gedeeld door twee te doen.
Ik heb hier wel enkele bedenkingen over: is elke situatie / rechtszaak niet anders? + wij waren de eerste die dat bedrag kregen van de 3, hoe konden wij weten dat de andere twee dat ook zouden krijgen? + bedrag is gestort op gemeenschappelijke rekening zonder mededeling + mijn ex deed de boekhouding en hield alle officieel papieren bij is het dan niet heel per toeval dat de documenten die toen ook door mij getekend zijn geweest plots niet meer bestaan? + ik heb de foto van het document waarop ze beweert dat hier antidatering van schenking bewijst gaat doen...

- de lening die ik altijd afgelost heb
- de financiële overhand die ik had bij aankoop van bouwmaterialen

voor alle duidelijkheid ze heeft wel eens een muur geschilderd, maar veel meer dan dat niet. ze ging liever op stap met vrienden / vriendinnen. of zat naar haar series te kijken terwijl ik aan het werken was.

Wat betreft de tekst je doet zo iets uit liefde en dat is normaal dat de man dat doet in een relatie. een woning volledig strippen, stroom sanitair aanleggen nieuw dak plaatsen, achterbouw in houtskelet zetten, bijbouw plaatsen met dak (garage) tuin aanleggen ,.... dat valt denk ik niet onder uw deel bijdragen in het huishouden. daarnaast heb ik steeds geholpen in het huishouden, mee gekookt, boodschappen gedaan, het huis gekuist, de tuin onderhouden kleine reparaties gedaan. oké zij deed de was en de strijk, maar op deze manier aren de huishoudelijk taken wel in evenwicht.....

enkele cijfers tot aan het huwelijk:

Van mij:
afbetaling lening : 30.000€
betaalde bouwmaterialen betaald uit mijn privé rekening : 33.800€
stortingen vanuit mijn rekening naar de gemeenschappelijke rekening voor aankoop bouwmaterialen : 43.610€
eigen inbreng op akte: 46.500€
lening aan ex: 7.650€
-----------------------
Totaal inbreng van mij in de woning: 164.560€

Van ex:
Afbetaling lening: 2.941€
eigen inbreng op akte door haar: 46.500€
min lening genomen bij mij: -7.650€
stortingen vanuit gemeenschappelijke rekening voor aankoop bouwmaterialen : 66.105€
ontvangen geld van mijn rekening op gemeenschappelijke voor aankoop bouwmaterialen: -43.610€
bedrag ouders ex: 50.000€(in c zou ik dit niet volledig bij haar moeten zette aangezien het voor ons beiden bedoeld was....)
-----------------------
Totaal inbreng van haar kant: 114.286€

totaal inbreng tot zover : 278.846€

geschatte waarde woning : 350.000€
openstaande hypotheek bedrag: 21.928€
-----------------------
resterend 328.072€
min inbreng beiden: 278.846€
-----------------------
49.226€ = meerwaarde gegenereerd op woning
dit zou natuurlijk % moeten berekend worden, maar het lijkt mij toch dat het grootste deel va dit bedrag aan mij toe behoord?

Er is ook een schatting van de kostprijs van de verbouwing geweest door de architect als ik de betaalde bouwmaterialen hier van af trek dan schiet daar ook nog +- 50.000€ van over aan werkuren dus die 50.000€ die destijds zogezegd gecompenseerd werd klopt eigenlijk wel.

Natuurlijk zegt zij dat als ik gene bonnetje heb voor bouwmaterialen dat ze dus natuurlijk ook niet gekocht geweest zijn. en inderdaad ik heb niet van alles facturen. (maar wel heel veel transacties vanuit mijn rekening naar bouwzaken toe. (echt heel veel transacties.. lijkt me wel duidelijk dat dit voor de woning was? tenslotte kaboutertjes bestaan niet?)
Zij heeft trouwens ook niet voor alles bonnetjes.

Gelieve jullie mening / inzichten.
- ik veronderstel dat gezien de financiële overhand door mij dat de woning gedeeld door twee wel kort door de bocht is?
- Hoe sterk staat zij met die 50.000€? (om te beweren dat dit plots een schenking in persoon is....)
- ik wil niet gemeen doen, die 50.000€ kwam van haar ouders die mag gerust terug gaan naar haar ouders, maar eigenlijk is daarvan 25.000€van mij?
- wat is een realistische/ faire verdeling van de woning?
- ik mag het geleende bedrag aan haar toch zonder problemen terug vragen inclusief meerwaarde berekening?
- eigenlijk was alles wat betaald geweest is uit de gemeenschappelijke rekening sowieso voor 50%van mij? aangezien het ook mijn rekening was? hoe gaat een gerecht hier in oordelen?

Trouwens de verbouwingen waren rond tegen dat we getrouwd waren. dus alle sis voor het huwelijk gebeurd.
Ik hoop dat dit een voldoende correct beeld schetst van de situatie waar ik mij in bevind.

Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen en hopelijk hier zinvol op te reageren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 02 feb 2021 12:31

Je bent / was getrouwd volgens het wettelijk stelsel: dit is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal: wat bewijsbaar van haar / u was voor je trouwde blijft van haar/u. Wat binnenkwam sinds het huwelijk is van elk de helft. Ook al werkte jij harder dan zij (of omgekeerd)

Je zou dus de financiële foto moeten maken van op de huwelijksdatum (scheiding van goederen) en vervolgens de meerwaarde van tijdens het huwelijk (elk de helft)

Laat je als beiden dat willen hiervoor bijstaan door een bekwame bemiddelaar.

zwaarteleurgesteld
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2021 13:06

Je bent / was getrouwd volgens het wettelijk stelsel: dit is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal: wat bewijsbaar van haar / u was voor je trouwde blijft van haar/u. Wat binnenkwam sinds het huwelijk is van elk de helft. Ook al werkte jij harder dan zij (of omgekeerd)

Je zou dus de financiële foto moeten maken van op de huwelijksdatum (scheiding van goederen) en vervolgens de meerwaarde van tijdens het huwelijk (elk de helft)

Laat je als beiden dat willen hiervoor bijstaan door een bekwame bemiddelaar.
Ja, het probleem is dat ze tot geen rede vatbaar is en de woning gewoon wilt delen door twee ongeacht of ik er nu meer heb ingestoken of niet. (Ze heeft narcistische kantjes... haar waarheid en geen andere.) De piste bemiddelaar hebben we dus ook reeds bewandeld, maar we lopen daar gewoon vast. ze wil gewoon niet luisteren naar mijn argumenten.
(met situaties tot gevolge dat ze papieren uit men handen snokt bij de bemiddelaar en dat de bemiddelaar wel 5 keer moet zeggen dat bij haar op zo een manier geen gesprekken gevoerd kunnen worden alvorens ze tot rede komt.) vandaar dat we dit nu tijdelijk gepauzeerd hebben om het even te laten rusten.
Ze heeft ook geen schaamte om dan te roepen, dan wordt het maar rechtbank! en weer de argumenten betreffende die 50.000€ van haar ouders ten gevolge.... en dat een rechtszaak bij veel nadeliger zou uitkomen dan dat we het gewoon delen door twee.

Ik vermoed dat ze mij gewoon bang probeert te maken en me onder druk zet om akkoord te gaan met alles te delen door twee.

en het beeld dat ik schets is van alles wat voor het huwelijk ingebracht geweest is. natuurlijk zijn er tijdens het huwelijk ook nog wel kleine zake gekocht en gedaan geweest. Maar ik weet ook dat van alles binnen het huwelijk ik niets zal terug zien. Vandaar dat ik die bedragen hier heb weggelaten.

Reclame

nicky54

#4 , 04 feb 2021 07:46

De woning werd aangekocht vóór het huwelijk, dus tijdens het feitelijk samenwonen.
Vermogensrechtelijke gevolgen bij feitelijk samenwoonst :
De vergoedingsregels (art. 1432 t.e.m.1438 B.W.) die worden toegepast naar aanleiding van een vereffening-verdeling van een huwelijksvermogen na scheiding, zijn in casu niet van toepassing.
Artikel 1450 B.W. stelt dat schuldvorderingen van de ene echtgenoot op de andere enkel kunnen verhaald worden op het eigen vermogen van de echtgenoot, hetgeen alhier het geval is.

Het onroerend goed behoort toe aan partijen elk ten belope van de onverdeelde helft.
Bij scheiding zal een regeling moeten getroffen worden door verkoop of overname.
Een woonstvergoeding (maandelijks de helft van de huurwaard) blijft verschuldigd door de 'blijvende' ten voordele van de partner die de woning verliet en dit aantoont met een wijziging van domicilie.

Geldsommen die zonder geschreven overeenkomst werden gegeven om als lening te aanzien kunnen niet aanvaard worden en zal de vordering afgewezen worden.

Als beiden een lening aangegaan zijn en één van hen betaalt deze lening (of een deel ervan) alleen af dan zal hij/zij de andere kunnen aanspreken tot het terugbetalen van de helft van het betaalde bedrag van de gezamenlijke lening.

De kosten voor de aankoop, financiering of verbouwing van een goed, betaald door een partij met eigen geld, kan voor de helft teruggevorderd worden van de andere partij, gezien het onroerend goed aan beiden toebehoort, ieder voor de helft. De onbetwistbare bewijzen zoals facturen, rekeningafschriften enz.. dienen voorgelegd te worden.
Volgens het arrest van het Hof van Cassatie van 27 september 2012 kunnen deze vorderingen voor herwaardering in aanmerking komen op grond van de verrijking zonder oorzaak.
Herwaardering = bedrag vordering, gedeeld door waarde van het goed bij aankoop, vermenigvuldigd met de huidige waarde van het goed = X €.
Werkuren worden niet vergoed.

Een schenking zal pas een gemeenschappelijk karakter hebben indien het de bedoeling van de schenker was om daadwerkelijk aan beide echtgenoten te schenken.
Diegene die zich beroept op het gemeenschappelijk karakter van de schenking draagt hiervan de bewijslast en zal dus moeten aantonen dat uit de bewoordingen van de schenking of uit de omstandigheden waarin deze gebeurd, blijkt dat de schenking werd gedaan aan beide echtgenoten.

nicky54

#5 , 07 feb 2021 07:32

https;//juridischforum.be/viewtopic.php?f=25&t=116378

Terug naar “Echtscheiding”