alimentatie: verplicht en berekening

Micaloma
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

alimentatie: verplicht en berekening

#1 , 10 nov 2020 09:52

Hallo,

Ik denk dat ik een antwoord zoek op een heel eenvoudige vraag, maar gezien mijn ex-partner zich niet op dezelfde golflengte bevindt wil ik graag hier mijn vraag deponeren.

Ik heb drie kinderen samen met mijn eerste huwelijkspartner, waarvan de oudste 8 jaar is en de jongste 5.

In februari 2019 besloten we uit elkaar te gaan. Mijn ex-partner huurde al snel een ander (bemeubeld) appartement in het stadscentrum.
Bijna even snel namen we een bemiddelaar onder de arm, verzekerd dat we als goede ex-partners en ouders fatsoenlijk uit elkaar zouden gaan.

Ondertussen zijn we meer dan anderhalf jaar verder en staan de grote krijtlijnen wel op papier, maar over het alimentatiegeld blijven onze meningen verschillen. Hij is ervan overtuigd dat hij me geen alimentatiegeld verschuldigd is. We moeten, volgens hem ieder leven naar ons budget/inkomen, zonder de ex-partner daarbij te betrekken. Omdat onze bemiddelaar hier geen positie in innam ben ik aanvankelijk in dit idee meegegaan.

We hebben co ouderschap. Week om week. Op zich gaat dit wel goed. Het kindergeld wordt op een gemeenschappelijke rekening gestort van waaruit we opvang, kleding, sport, ed. betalen. Beide ouders hebben hier toegang tot. Het resterende bedrag van dit kindergeld wordt naar een persoonlijke spaarrekening doorgesluisd, gekoppeld aan ieder afzonderlijk kind, gebruiksklaar voor latere kosten.

Tijdens een van de eerste gesprekken bij de bemiddellaar vulden we de pareto-simulator in waarbij werd vastgesteld dat ik recht had op 80 euro per maand. Mijn ex betaalde dit twee keer om vervolgens te weigeren.
Deze zomer kreeg ik hem zo ver dat ik 20% van het kindergeld (140€) mag overschrijven naar mijn rekening ten gunste van het onderhoud van de kinderen. Hier ben ik het eigenlijk ook niet mee eens.

Ik zou graag de dingen eindelijk kunnen finaliseren en ik vrees dat we er niet in onderling overleg uitkomen, maar dan wil natuurlijk ook wel weten waar ik recht op heb. Of ik recht heb op die alimentatie en hoe ik dit kan regelen.

Ik heb de kinderen ten laste en dat brengt mijn inkomen op 2100 €, hij heeft 2600€ en een tweede job, waarbij in de bovenstaande berekeningen geen rekening mee wordt gehouden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 10 nov 2020 11:00

Het punt is dat een kinderalimentatie in uw situatie een mogelijkheid is, maar geen absoluut recht. De simulatie die u gemaakt heeft, duidt een richting aan, maar is geen vaststaand feit. Als u uw punt wil hard maken, zou u dus de zaak moeten aanvatten voor de familierechter. een vervelend en energievretende situatie. Het zal behoorlijk wat kosten (voor u vermoedelijk zelfs alleen al de prijs van een jaar de extra kinderalimentatie) Als u het al wint. Want beide advocaten kunnen de vuile was-strategie aanwenden om het gelijk te halen. En dat verzuurt dan nog eens de goede verstandhouding die u nu als ouders heeft.

Bekijk misschien de zaak best als volgt: jullie slagen in om een vlot gezamenlijk ouderschap te realiseren.
U vindt (wellicht terecht) dat u nog zo'n 80 euro per maand extra aan kinderalimentatie zou moeten krijgen. De andere ouder verdient méér en heeft een extra job die wellicht ook nogal wat opbrengt.
Maar laten we even een beetje "out-of-the-box" denken...

Vergeet niet dat u met verblijfsco-ouderschap méér aan uw eigen loopbaan kan timmeren.
Uit recente "echtscheidings"peilingen blijkt dat vrouwen met een goedlopend verblijfsco-ouderschap meer tijd hebben om hun carrière verder te ontplooien en eindelijk de achterstand tov hun (ex)echtgenoot in te lopen. . (Hoe bizar en naar dat in feite ook klinkt) Beschouw de kindvrije weken als de me-time dat u zich kan bijscholen, extra taken op kan nemen of promotie kan maken op uw huidige job. En dan is dat verschil van pakweg 100 euro per maand sneller dan verwacht ingehaald.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2020 13:02

Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 10 nov 2020 14:36

Vraag aan de bemiddelaar om de wetgeving uit te leggen en hoe onderhoudsbijdrage wordt berekend. Pas als zowel jij als hij helemaal op de hoogte is, kan je een goede keuze maken.
Vraag eventueel ook om een simulatie met de calculator van de gezinsbond, via methode Hobin en om het helemaal zelf stap per stap te berekenen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”