echtscheiding alimentatie meebetalen voor kinderen uit eerste huwelijk partner

june-2150
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

echtscheiding alimentatie meebetalen voor kinderen uit eerste huwelijk partner

#1 , 05 nov 2020 12:08

Ik zit in de procedure van vereffening en verdeling van een tweede huwelijk. Ik was gehuwd onder het wettelijk stelsel.
Tijdens die 6 jaar huwelijk heb ik de helft van de alimentatie ( 3 kinderen) van mijn partner uit het eerste huwelijk mee betaald.
Kan deze gevorderd worden? Advocaten spreken elkaar hierin tegen en zou graag de juiste stelling weten.
Heeft iemand hierover een rechtelijke uitspraak over gehad?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen

#2 , 05 nov 2020 12:17

Kan deze gevorderd worden?
Wat bedoel je? Wil je hetgeen je betaalde terugvorderen bij je ex?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

eylis

#3 , 05 nov 2020 14:24

Ik denk van niet. Omdat dit in principe bij elke gelijkaardige situatie voorkomt. Immers: alle uitgaven/inkomsten die binnen een huwelijk onder het wettelijk stelsel gebeuren zijn in principe gemeenschappelijk. Zelfs als de eigenlijke ouder de kinderalimentatie betaalde vanuit een eigen rekening, dan nog hebben jullie die in principe samen betaald. dus of u actief meebetaald hebt vanuit uw eigen zichtrekening of vanuit een gemeenschappelijk, of vanuit de eigen zichtrekening van de eigenlijke ouder, het is en blijft een gezamenlijk betaalde kost zoals alle andere uitgaven/inkomsten eigen aan het huwelijk/gezin. U kan proberen (de helft van de betaalde alimentatie) terug te vorderen, evenals de helft van de uitgaven voor kleding en voeding van de kinderen van uw (ex)partner. Ik denk echter dat het niet gaat lukken. één ding is zeker: Het zal u alvast de procedure.advocaat kosten.

Reclame

june-2150
Topic Starter

#4 , 05 nov 2020 21:07

Kan deze gevorderd worden?
Wat bedoel je? Wil je hetgeen je betaalde terugvorderen bij je ex?

Het gaat over de alimentatie betaalt via de gezamenlijke zichtrekening. Ik wil duidelijkheid wat de wet hierover zegt. Zodat ik weet waar ik sta in de procedure

scorpioen

#5 , 05 nov 2020 22:09

Burgerlijk Wetboek
Art. 1408. Gemeenschappelijk zijn :
[...]
- de onderhoudsschulden jegens bloedverwanten in de nederdalende lijn van een der echtgenoten;
Met gemeenschappelijke gelden werd een gemeenschappelijke schuld betaald. De huwgemeenschap is daarvoor geen vergoeding aan u verschuldigd.
M.i. hebt u geen recht op terugbetaling.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Echtscheiding”