Zoon gaat terug naar school na sabbat jaar, alimentatie

Vader_Hasselt
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Zoon gaat terug naar school na sabbat jaar, alimentatie

#1 , 21 okt 2020 08:07

Hallo,
Graag advies over hetvolgende:

Zoon (bijna 22) woont bij moeder, ik betaalde alimentatie tot het moment mijn zoon beslist om te stoppen met studeren.
Hij heeft een BSO met aansluitend een 7de jaar administratie (PXL) gevolgd en diploma verkregen (denk gelijkgesteld als TSO door dat extra jaar).
Hij besluit om te stoppen met studeren en wil werken, doet enkele maanden vakantiewerk volgens de toegelaten dagen - schrijft zich in bij de VDAB.
Nu heb ik vernomen dat hij enkele maanden later hij zich laat uitschrijven bij de VDAB omdat hij vond dat ze hem teveel lastig vielen... begrijp ik wel niet.
Tussen oktober 2019 en eind september 2020 heeft hij enkele dagen - weken gewerkt via een interim bureau maar hij vond dat maar niks. Hij heeft zo’n soort sabbat jaar gedaan volgens mij.

Blijkbaar wil hij nu een graduaat behalen in accounting bij PXL en hij heeft zich ingeschreven en ondertussen toegelaten.
Ondertussen heeft hij ook al studiebeurs aangevraagd op zijn naam en zijn rekening.

Zoals je wel zal verwachten, de moeder stuurt nu een mail met de melding dat ik terug alimentatie moet betalen - op haar rekening te storten en indien ik dit niet doe dat ze verdere stappen onderneemt.

Wat zegt de huidige wet hierover? Mijn EOT is van 2009 en hierin staat enkel vermeld dat alimentatie stopt indien hij een inkomen heeft of gehuwd is en dit tot 21 .... met uitzondering dat hij verder studeert.
Dus eigenlijk heb ik aan mijn verplichtingen voldaan door ervoor te zorgen dat mijn zoon een diploma heeft kunnen behalen. Wat hij nu beslist, vermits hij boven 21 jaar is kan toch moeilijk verhaald worden naar mij toe door de moeder of zie ik dat verkeerd?

Met dank,

Een vader.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd
Berichten: 528

#2 , 21 okt 2020 10:55

Ik weet het antwoord niet op je vraag.
Maar mijn stiefzoon heeft dit ook gedaan.
Hij is na een sabbatjaar terug gaan studeren maar heeft aan de RVA toelating gevraagd en had daardoor wel een vervangingsinkomen.
Als uw zoon dit ook heeft gedaan, hoeft u natuurlijk geen allimentatie te betalen.

Vader_Hasselt
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2020 11:48

Hier is er wel 1 groot verschil:

hij schrijft zich in bij de VDAB (RVA) en schrijft zich dan uit na een paar maanden... hiermee kan hij dus geen aanspraak maken op een vervangingsinkomen denk ik.

Het kan toch niet zijn dat ik hiervoor alimentatie moet betalen aan de moeder?

Reclame

Vader_Hasselt
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2020 13:55

En een ander groot verschil is dat hij geen BACHELOR of zoiets volgt, hij volgt nu een GRADUAAT in Accounting Administrator - https://www.pxl.be/accounting-administration.
Deze richting is volledig idem dito wat ze bij de VDAB geven, dus als hij zich niet had uitgeschreven bij de VDAB had hij dezelfde cursus - https://www.vdab.be/opleidingen/aanbod/ ... Boekhouder kunnen volgen bij hun en ik vermoed dat hij dan ook dat vervangingsinkomen had gekregen.
Wat er nu gedaan is, is puur om alimentatie geld te verkrijgen - walgelijk

eylis
Berichten: 8852

#5 , 21 okt 2020 18:20

U bent niet verplicht alimentatie te betalen. Zoon heeft immers zelf beslist na een afgeronde studie te gaan werken en vanaf dat moment bent u niet meer onderhoudsplichtig. Dat hij zelf beslist (bovendien zonder met u overleg te plegen) om wéér te gaan studeren, is de beslissing van een zelfstandig volwassen persoon. Dat u vrijwillig nog zijn studies wil steunen zou een mooie geste zijn van uw kant, maar stel best uw voorwaarden. Zo zou hij zelf voor een deel inkomsten moeten zorgen waarmee hij zijn verblijf bij zijn moeder bekostigt. hij geeft een volledig transparant inzicht in de beurs/kindergeld dat hij ontvangt en de uitgaven die hij doet voordat u zaken betaalt. Meldt aan de moeder dat u bepaalde studiekosten zal betalen, maar dat zoon zelf moet bijklussen om zijn verblijfskosten bij haar te bekostigen. Met een studentenjob kan hij tot zo'n 500 euro per maand verdienen.

Vader_Hasselt
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 okt 2020 17:43

Mercie eylis, dit is hetgeen ik ook denk.
Ze ging zich bevragen, denk bij hare advocaat.... we zullen zien

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#7 , 24 okt 2020 10:34

Beste

Trouwens op te merken dat quasi alle graduaatsopleidingen perfect in avondtraject gevolgd kunnen worden. Ook deze graduaatsopleiding aan PXL.
Je zoon kan dus perfect gaan werken een avondonderwijs volgen. Desgewenst zelfs part time als hij dat te zwaar zou vinden (ondanks het gegeven dat velen dat wel doen - ik heb zelf economie aan universiteit gestudeerd als werkstudent naast een full time job)

je kan je ex en je zoon duidelijk maken dat hij zo perfect in staat is voor zijn eigen levensonderhoud in te staan. zeker als hij nog bij de mama woont en zeer beperkte kosten heeft.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 24 okt 2020 20:02

En dat hij bij mama woont is niet uw zaak. Uw zoon kan wonen waar hij wil bij een persoon die hem wil laten wonen.

Vader_Hasselt
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 nov 2020 18:53

Allee, krijg juist een mooi bericht via mail:

Begin bericht :

Hasselt_Vader, ik heb een advocate van Hasselt gecontacteerd.
Heb gezegd hoe het ineen zit
School, een jaar thuis, richting, leeftijd
Haar antwoord: Je moet betalen
Ze zegt zoniet: Kan er beslag gelegd worden
Dus dat is in t kort geschreven.
Ze heeft me net gebeld

Einde bericht.

Heb haar de raad gegeven om ALLE info ivm mijn zoon door te geven aan haar advocaat.....

Vader_Hasselt
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 nov 2020 23:41

Indien zij dit voor het gerecht brengt, wat zijn mijn kansen? Zij heeft nu een advocate onder de arm genomen dewelke beweert tegen haar dat ik alimentatie moet betalen? En natuurlijk volgt zij die uitleg van die advocate...
Haar advocate maakt een statement van beslag leggen... ik veronderstel dat ik eerst wordt uitgenodigd voor een gesprek of kan dit beslag van vandaag op morgen doorgaan?

Indien ik dit artikel lees, hmmm https://www.elfri.be/artikel/hoelang-on ... en-betalen daar krijg ik toch wel rare gevoelens bij

Vader_Hasselt

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 05 nov 2020 09:42

Beslag leggen zal pas gebeuren na een vonnis van de rechtbank en dan het nog niet betalen (indien al veroordeeld). Sommige advocaten pushen maar bij hun cliënten, omdat ze geld rieken.

eylis
Berichten: 8852

#12 , 05 nov 2020 10:10

Er zijn toch een aantal elementen die in uw voordeel pleiten: de zoon heeft zich zélf uitgeschreven bij de VDAB. Naar uw zeggen omdat ze hem strak opvolgden. En dat klopt wel: hij moet dan regelmatig solliciteren en zijn vorderingen melden. ze bevelen dan ook opleidingen aan. etc....

Tweede element daar aan gelinkt: zoon kon als werkzoekende en aldus ingeschreven bij de VDAB dezelfde opleiding (graduaat boekhouden, dat is wat vroeger een finaliteit beroepsopleiding was) volgen. Om in te spelen op de actuele situatie: zoon kan opleiding ook volgen in avondopleiding terwijl hij werkt. Verhogen zijn jobkansen met deze opleiding? Niet echt. Als een bedrijf een boekhouder nodig heeft, engageren ze een bachelor in deze materie. Een graduaat boekhouder kan de dagelijkse kassa/boeken bijhouden, maar dat kan een ASO- economie-afgestudeerde ook.

Kortom: dit is geen grote diplomasprong waarmee betere jobs met groter inkomen worden verkregen (cfr Elfri) . Nog een punt: zoon is niet meer kinderbijslaggerechtigd.

Ik denk persoonlijk dat de advocate van de moeder niet de volledige situatie tot in de details kent en natuurlijk haar cliënte wil overtuigen een zaak aan te vatten (tja daar verdient ze haar boterham mee). Word je uitgenodigd op een gesprek: ga daar naartoe met een concreet voorstel: bvb: gezien de lockdown (voor hoger onderwijs, zeker tem januari) worden de lessen online gegeven (met veel zelf-studei) en zeker niet permanent.

Zoon zoekt parttime job en vergoed daar verblijfskosten mee. U betaalt inschrijvingsgeld, cursussen en medische kosten. Tweede mogelijkheid: zoon schrijft zich weer in op de VDAB en volgt (geheel gratis) de cursus via de VDAB-opleidingen. U betaalt alimentatie tot de zoon uitkeringsgerechtigd is.

Vader_Hasselt
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 nov 2020 11:26

Hmmm heb enkele andere advocaten aangeschreven voor "snel advies" en die antwoorden dat er weinig kans is voor mijn statement.
Ze halen aan dat ieder kind een "tweede" kans moet krijgen voor het behalen van een hoger diploma. Indien dit wordt aangehaald op de rechtbank zullen de meeste rechters dit volgen zeggen ze.
Het zal volgens mij afhangen wie dat daar voor de balie zit... is een GRADUAAT een hoger diploma...dit is niet zo straight forward

Vader_Hasselt
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 nov 2020 11:29

@ eylis:

"Nog een punt: zoon is niet meer kinderbijslaggerechtigd"

Waarom niet? want dit kan gebruikt worden tegen mij om een hoger alimentatie te krijgen.

eylis
Berichten: 8852

#15 , 05 nov 2020 14:35

Ik dacht dat als je éénmaal op eigen benen staat (inschrijven VDAB en eigen mutualiteit) je daarna de klok niet kan terugdraaien en dus geen kinderbijslag ontvangt. Wat het diploma betreft: zie mijn toelichting. Probeer een alternatieve aanpak voor te stellen, want in het licht van de covidmaatregelen zal er vooral op zelfstudie en -schrijfopdrachten gefocust worden en dat kan ook halftijds.

Terug naar “Echtscheiding”