Fiscaliteit bij scheiding. Wat is de betere optie?

JoDri
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Fiscaliteit bij scheiding. Wat is de betere optie?

#1 , 24 aug 2020 21:58

Hallo,

Ik had een vraag ivm de fiscaliteit bij een echtscheiding. Momenteel staan de kinderen bij mij (vader) ten laste aangezien ik het hoogste inkomen heb. Dit wil wel zeggen dat hier rekening bij gehouden werd bij het berekenen van mijn loon (januari t.e.m. september).

Vanaf 1 oktober zou ik elders gaan wonen, en dus rijst de vraag hoe we dit best aanpakken. We zouden overigens ook met een kindrekening werken om alle kosten van de kinderen mee te betalen. Hierop zou ik dan maandelijks (verhoudingsgewijs op ons loon) ook meer storten.
Het leek me echter misschien wel voordeliger om de laatste 3 maanden van dit jaar de kinderen bij mij ten laste te houden (gezien het voordeel op belastingsvrije som) en geen betaalde allimentatie in te geven bij mijn belastingsaangifte (mijn ex partner zou dit dan wel kunnen dit jaar).

Is het mogelijk om dit nadien te wijzigen? Zodat de kinderen per 1 januari ten laste staan bij de moeder, zodanig dat ik de betaalde allimentatie kan inbrengen?
En indien ze bij mij ten laste blijven voor dit jaar, wat met de reeds betaalde kinderopvang voor geheel 2020, enkel ik zal dit kunnen ingeven in mijn aangifte?

Alvast bedankt!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding