Echtgenoot vertrokken

Jikke
Topic Starter

Echtgenoot vertrokken

#1 , 04 okt 2009 10:55

Mijn echtgenoot is sinds zaterdag spoorloos. Ik ben in de ochtend naar mijn ouders op visite gegaan en toen ik terugkwam was hij weg en is niet teruggekomen. Ook zijn gsm is uit en ik zou niet weten waar hij verblijft. In België heeft hij geen vrienden en/of familie.

Sinds enkele weken heeft hij regelmatig gezegd dat hij vertrekken wou om zgn. "beter" te worden. Hij geeft aan "ziek" te zijn maar weigert medische en/of psychische hulp.
Al meer dan 10 maanden doet hij niks, werkt niet (heeft wel enkele aanbiedingen gekregen) helpt niet mee in huis, wil niet met mij en/of de kinderen spreken en zondert zich volledig af. Hij slaapt op een mat in de garage, verzorgt zich niet en praat in zich zelf terwijl hij uren naar een steentje, relfector van een fiets etc. aan het staren is.
Hij slaat muren in huis kapot omdat hij denkt dat er geld in verstopt ligt. Wanneer ik hem erop wijs dat hij mee moet helpen in huis en moet gaan werken daar ik niet alles alleen betaald krijgt lacht hij het weg en zegt te ziek te zijn om te werken. Wanneer ik dan aangeef zo niet verder te willen gaan zegt hij dat hij hoe dan ook toch de helft van het huis krijgt.

Hij is nu vetreokken en laat me zitten met alles. Wat moet ik nu doen? welke is de eerste stap?

We zijn zonder contract gehuwd maar ik heb wel eigen geld (spaargeld van voor het huwelijk) in het huis gestoken. Ook heeft hij in detentie gezeten voor enkele jaren. Ik weet van een advocaat dat ik hiervan de helft kan terugeisen maar wat met ijn spaargeld?

Ik weet dat ik veel vragen heb maar ik ben er zelf nu ook psychisch aan het onderdoor aan het gaan. Ik sta voor alles alleen. Wat moet ik nu?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 okt 2009 10:41

Zie http://www.belgium.be/nl/familie/overli ... _personen/

In het wettelijk huwelijksstelsel geldt:
“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :...2.de vruchten,inkomsten,interesten van eigen goederen....Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lex

#3 , 06 okt 2009 13:33

Hij geeft aan "ziek" te zijn maar weigert medische en/of psychische hulp.
Er is ook nog zoiets als de wet op de 'bescherming van de persoon van de geesteszieke'...ik zeg niet dat uw man 'geestesziek' is maar door deze wet kan men hem voor max. 40 dagen (in observatie) GEDWONGEN opnemen.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 06 okt 2009 15:29

... Ik weet dat ik veel vragen heb maar ik ben er zelf nu ook psychisch aan het onderdoor aan het gaan. Ik sta voor alles alleen. Wat moet ik nu?
Als je er voor jezelf hiervoor nog niet geweest bent, lijkt het logisch dat je naar een arts stapt om erger te voorkomen.

Deze is overigens veel beter geschoold om je advies te geven, beter dan een advocaat. De ene gaat over je welzijn (geluk) en je gezondheid, de andere denkt hoofdzakelijk in termen van geld, schadevergoedingen, winnen, belangen etc.

Wat hier m.i. het meest prioriteit heeft is dat de gehele situatie uit een crisis dient te groeien, dat heeft tijd nodig. Daarna pas komen andere beslissingen aan de orde die de krijtlijnen over de toekomst van U en ook je man zullen uittekenen.

Verder zou ik contact nemen met de sociale dienst van de politie en er Uw verhaal gaan doen.

RR

Lex

#5 , 06 okt 2009 16:34

RR, dacht jij al lang dood en begraven was... :D

Anyway...Art. 213. Echtgenoten zijn jegens elkaar..., hulp en bijstand verschuldigd(B.W.)

De ene echtgenoot moet dus de andere helpen...

Terug naar “Echtscheiding”