50/50 verdeling van de woning

wim de Neef
Topic Starter

50/50 verdeling van de woning

#1 , 28 sep 2009 12:45

We waren getrouwd op basis van scheiding van goederen . Onze lonen werden op een gemeenschappelijke rekening gestort , hiermee werd ook de lening terugbetaald voor de woning. Na de echtscheiding wens ik mede op vraag van de kinderen(nu in bilocatie ) het huis te kopen , en moet ik dus mijn ex haar deel uitbetalen .Ben ik verplicht hier een 50/50 regel toe te passen voor de verdeling, als je rekening zou houden met het feit dat onze lonen niet evenwaardig zijn ? Of mag ik stellen dat , als de lonen zich 60/40 verhouden , ik ook de woning 60/40 mag verdelen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 28 sep 2009 13:59

Ook wanneer u 'met scheiding van goederen' bent gehuwd dan nog is er een 'gemeenschappelijk vermogen' of u nu meer of minder verdiende dan uw (toekomstige) ex maakt niets uit.

Indien er geen claussule is die verwijst naar de 40/60 verhouding bij de 'aankoop' van de woning dan zal u de helft van de waarde aan uw ex moeten ophoesten.

wanton

#3 , 28 sep 2009 16:23

Bij scheiding van goederen heeft ieder zijn loon als eigen vermogen. Het was dus stom van beide lonen op eenzelfde rekening te zetten. Wat niet wil zeggen dat de bijdrage van ieder aan de huishouding , in verhouding tot het loon , op een gezamenlijke rekening mag gezet worden.
De rest blijft op persoonlijke naam van elk der partners , die er vrij over kunnen beschikken. Slechts op die manier zou iemand een 'eigen vermogen' kunnen opbouwen.
Nu zal de verdeling van de woning en van de gelden 50/50 zijn , vrees ik.

Toch nog even dit : bij ' scheiding van goederen' is er , jurudisch gezien , geen "gemeenschappelijk vermogen." Goederen die van beiden zijn zitten in het 'vermogen in onverdeeldheid'. Dat is heel iets anders , juridisch gesproken. Zo is er een andere bestemming in het erfrecht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”