echtscheiding zonder huwelijkscontract

anakee
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

echtscheiding zonder huwelijkscontract

#1 , 13 jan 2020 09:21

Ik ben van Duitse afkomst en heb voor bijna 10 jaar getouwd met een man uit Gent. Ik heb alles achter gelaten (mijn zoon, mijn inboedel) in Duitsland en ben op het leven van mijn man ingegaan. Ik kom uit een sociaal zwakker milieu en mijn man is "middenstand". Na 13 jaar relatie is deze nu gedaan en hij wil de echtscheiding. Ons financiële situatie is wie volgt: ik kan wegens een rugletsel slechts halve dage werken en heb ongeveer 1000 Euro eigen loon. Wij wonen samen in zijn huis. Nu is de thuissituatie niet meer leefbaar, hij heeft alles ingesteld aan steun ook het financiële en leeft zijn leven als manager. Hij dwingt mij nu zijn huis te verlaten zo snel als mogelijk en wil naar een scheidingsbureau stappen. Ik ben wel sinds een jaar zelfstandige in bijberoep, maar de inkomsten brengen niet veel op, omdat ik nog startende ben. Ik ben bang dat ik met 52 jaren voor het niets sta. Ik had bijvoorbeeld in Duitsland nog pensioensparen, maar omwille dat hij rijk is, mocht ik mij daar nooit zorgen over maken, en heb niet verder gespaard: Hij houd alle rekeningen voor zich, heeft in de jaren alles betaald van zijn geld en ik heb geen bewijs nog controle over wat mij toestaat naar al de jaren. Ik ben bang, dat ik met niets verder moet doen. Kan ik mij bijstand halen bij de rechtbank om te weten, wat mijn rechten zijn in dit geval?
Ik dank alvast voor een antwoord
Anna

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 13 jan 2020 12:09

Als je gehuwd bent volgens het wettelijk stelsel dan is er scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal: wat bewijsbaar van hem was voor jullie trouwden (en wat hij erfde) blijft van hem doch wat er overblijft wat binnenkwam tijdens het huwelijk is van elk de helft.

Best een advocaat aanstellen om uw belangen te verdedigen en eventueel alimentatie te vorderen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”