huis kopen tijdens eot-procedure

subbuteo
Topic Starter

huis kopen tijdens eot-procedure

#1 , 06 sep 2009 14:22

mijn (toekomstige) ex en ik hebben de eot-akte ondertekend eind juli, maar we hebben tot op heden nog geen bericht ontvangen om te verschijnen
mijn ex is reeds gedomicilieerd op een adres
ik sta op het punt om een bod uit te brengen op een huis
volgens de informatie die ik heb kan ik dit zonder risico doen, voor zover de akte op de griffie is toegekomen...
is dit wel zo :roll: ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 sep 2009 10:14

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract.

“Art.1418.Onverminderd..., is de toestemming van BEIDE echtgenoten vereist om :1°.a) voor hypotheek vatbare goederen te verkrijgen...”(B.W.= Burgerlijk Wetboek).

“Art.1304...Ten aanzien van de goederen van de echtgenoten heeft de beslissing(=vonnis EOT) echter gevolg vanaf het *proces-verbaal opgemaakt ter uitvoering van artikel 1292...”(Gerechtelijk Wetboek).

* =Bij eerste verschijning voor de rechter. Die verschijning zelf ontheft u niet ervan art.1418 B.W. in acht te nemen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

subbuteo
Topic Starter

#3 , 08 sep 2009 21:04

idd, wettelijk stelsel, geen huwelijkscontract
moet ik dus wachten tot na de eerste verschijning? en dan moet mijn toekomstige ex nog tekenen voor akkoord?
heb vandaag contact opgenomen met notaris en vernomen dat de akte al meer dan 4 weken bij de "registratie" ligt en er dus niet veel voortuitgang is...
tevens zegt hij ook dat het best is dat er een eerste keer is verschenen, doch dat dit niet onoverkomelijk hoeft te zijn, de ex hoeft enkel te tekenen voor kennisname van de lening...
?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”