Situatie schets:
4 jaar geleden ben ik gescheiden met eot.
Alles netjes geregeld, ook het co-ouderschap van m'n 2 dochters (nu 13 en 17j).
Ik hou me tot op vandaag aan die regeling.
Sinds mei dit jaar weigert mijn oudste dochter de week/week regeling na te leven (gesteund door mijn ex) onder het voorwendsel dat ze niet gelukkig is bij mij. Ik heb het vermoeden dat dit deels door de vrije opvoeding komt die ze bij haar moeder geniet en deels door de gewijzigde gezinssituatie bij mezelf (nieuw samengesteld gezin).
Mijn ex heeft gevraagd om via bemiddelaar nieuwe regeling op te maken maar dit heb ik geweigerd uit schrik helemaal niets meer in de opvoeding te kunnen betekenen (ik word tot op heden over alles in het ongewisse gelaten).
Ik heb meerdere klachten bij de politie neergelegd dat de overeenkomst niet nageleefd wordt.
Sinds een maand is mijn jongste dochter haar zus gevolgd en verblijft zij ook, zonder enige rechtspraak of wijziging van overeenkomst voltijds bij haar moeder.
Niet alleen zie ik mijn kinderen niet meer of heb ik enige inspraak of inzicht betreffende hun opvoeding, maar eist mijn ex door middel van advocaat nu ook nog de volledige kinderbijslag op (die ze reeds inhoud), de helft van alle kosten voor de kinderen alsook alimentatie per kind?!
Kan dit zomaar? Heb ik ook rechten naast m'n plichten?
Laatste wat ik wil is mijn dochters ongelukkig zien. Als ze voltijds bij hun moeder willen blijven leg ik me daar bij neer in de hoop dat ze op een dag hun vergissing zullen inzien.
Alleen heb ik het moeilijk met de alimentatie eis omdat het helemaal niet mijn keuze of beslissing was. Mijn ex heeft na de scheiding veel toezeggingen gekregen waardoor ze nu van verschillende voordelen kan genieten (sociale woning, verhoogde tegemoedkoming, pro deo advocaat, enz...) die ik niet heb.
Haar eis voor alimentatie zal ongetwijfeld een financiële druk op mijn nieuwe relatie zetten.
Kan mij iemand in de juiste richting sturen of ervaringen delen? Ik ben bij een advocaat geweest maar kan helaas geen langdurige aanstelling permiteren...