Vechtscheiding

zm99
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vechtscheiding

#1 , 22 okt 2019 17:38

Hallo, sorry voor het lange verhaal maar ik kan het niet in het kort uitleggen. Ik ben zelf 20 jaar oud en kom al sinds mijn 8e bij een gezin elke woensdagnamiddag. Eigenlijk sinds ze een baby kregen omdat ze jeugdvrienden van mijn moeder waren. Dat is altijd heel goed gegaan en ondanks het leeftijdsverschil hebben dit kind, mijn 3 jaar jongere zus en ik een super hechte en unieke vriendschapsband opgebouwd in die 11-12 jaar. Maar onlangs zijn de ouders van dit kind die ik nu B zal noemen in een scheiding terecht gekomen, een vechtscheiding. De moeder heeft haar vader verlaten en is ergens anders gaan wonen, dit is niet zonder reden want op dit moment zijn wij bevriend gebleven met de moeder omdat zij altijd goede vriendinnen geweest is met mijn moeder, en zij heeft ons verteld dat ze in al die jaren geslagen is geweest door haar man. Zelf hebben we hier nooit iets van gemerkt maar ze heeft ons blauwe plekken laten zien en ze is hiervoor naar de dokter geweest, heeft deze laten vastleggen en heeft een klacht ingediend voor slagen en verwondingen. Het kind bleef eerst bij haar vader, maar is in de eerste weken (in augustus) heel veel bij ons thuis blijven slapen en ze wou eigenlijk niet weg bij ons. Want ik herinner me dat mijn moeder een grapte dat ze beter bij ons kon blijven wonen en B zei toen "ik zou het niet erg vinden". Ondertussen is ze 11 jaar, in december 12. Ze is net naar het eerste middelbaar gegaan. De moeder kreeg telefoon van het school uit dat B bijna nooit naar school kwam en dit was omdat de vader het onnodig vond en daarnaast vaak ook geen tijd had om haar naar school te brengen. Ze is dan door haar papa nog eenmaal naar ons thuis gebracht en we hebben veel plezier beleefd, haar mama is dan ook naar ons thuis gekomen en zo ging drie weken lang ongeveer de gewoonlijke woensdagnamiddagen samen bij ons thuis door. B wou nooit iets lossen als je haar vroeg of er iets gezegd of gedaan wordt wat ze niet leuk vindt, maar toen ze dan één keer door haar moeder weer naar haar vader thuis moest gebracht worden heeft ze in de auto blijkbaar alles losgelaten en is ze beginnen wenen en zei ze dat ze bij haar mama wou blijven, en dat ze niet verplicht naar haar papa wou gaan, maar alleen wanneer ze het zelf wou. Ze is dan met haar mama mee naar huis gegaan. Haar vader had haar trouwens al lang als wapen zitten inzetten, haar gsm gebruiken om sms'jes naar haar mama te sturen en doen alsof hij B was. Hij heeft B zelfs enkele keren gezegd wat ze moest zeggen aan de telefoon. Zo werd de moeder van B eens door B opgebeld en hoorde ze voor ze begon te praten "wat moest ik nu weeral zeggen?", en dit zijn dat altijd een hele hoop verwijten dat ze de slechtste moeder ooit is en haar nooit meer wil zien en nog wat scheldwoorden die ik hier best niet zeg, allemaal door hem bij haar ingefluisterd. Maar toen ging B dus met haar mama mee naar huis, maar naast de moeder woont een beetje een gekke buurvrouw, die veel schreeuwt en boos is. En op een avond zei B dat ze bang had van de buurvrouw en naar haar papa wou. Ze is dan naar haar papa gebracht door haar mama, dit is ondertussen zo'n 5 weken geleden en sindsdien is ze niet meer bij haar mama geweest. Want nu krijgt haar moeder constant sms'jes en telefoontjes van zowel B als de vader dat ze nooit meer wil komen en dat ze een slechte mama is en dat ze een btch is en haar gerust moet laten want dat haar leven nu "veel cooler" is enz. B ging ook nooit naar school toen ze bij haar papa was, ze is in het eerste middelbaar begonnen in de richting moderne wetenschappen. Ze was de eerste maand maar 3-4 dagen naar school geweest, en dit waren de dagen dat ze bij haar mama was. Maar ondertussen zou ze volgens de directeur wel naar school gaan. De vader heeft ook geen bed voor haar, want op dit moment slaapt ze op 11-jarige leeftijd bij haar papa in bed. Er zijn ook sterke vermoedens dat B geïntimideerd wordt door hem en nu zelfs ook geslagen wordt, dit was niet het geval toen de ouders nog samen waren maar we kennen haar al haar hele leven en we merken dat ze bang is. Vroeger mochten we bv. geen enkele woensdag overslaan, we moesten er elke week staan want anders barstte de hel los. Haar moeder gebruikte het zelfs als straf ons niet te laten komen omdat ze wist dat dit echt effectief een straf was voor haar, en nu horen we amper van haar en negeert ze onze berichtjes zelfs vaak. Af en toe antwoordt ze wel en zegt ze dat ze niet boos is op ons en we nog steeds vriendinnen zijn enzo, de mama krijgt alleen als antwoord dat ze haar nooit meer wil zien en haar gerust moet laten. Er is ook elke week een soort evenement in de zomer en het begin van de herfst (ondertussen is dit afgelopen) waar zij met haar papa nog steeds naartoe ging na de start van de scheiding en de moeder ging dan ook met vrienden, in de hoop haar ook te zien. Ze was haar tegengekomen en B bekeek haar alleen "heel vuil" van kop tot teen en zei niets, toen ze dit had gedaan begon haar papa haar meteen kussen op haar hoofd te geven alsof hij zei "goed gedaan".

Maar dit is nog niet alles, de papa werkt in ploegen dus wanneer hij met de vroege staat vertrekt hij al rond 5u 's ochtends en wanneer hij met de late staat komt hij pas rond 22-23u thuis. Dus heeft hij de hulp ingeroepen van zijn zus. Maar zijn zus is niet zomaar iemand, wij hebben allemaal (ik, mijn mama, mijn zus, B haar mama en ja ook B haar papa) jaren ruzie gehad met deze zus. Er is ooit een argument geweest met haar en sinds toen heeft die vrouw ons jarenlang het leven zuur proberen te maken. Ze heeft heel vaak een kras op onze auto's achtergelaten, ze heeft enorm vaak mijn mama haar autobanden plat gestoken, wat enorm veel geld kost en mijn mama heeft het vroeger altijd al zo moeilijk gehad als alleenstaande moeder dus dit was echt moeilijk voor haar. Maar zo is ze ook toen ik en mijn zus nog kleiner waren, echt kinderen voor onze auto in komen rijden en de hele tijd beginnen te remmen zodat mijn mama tegen haar zou botsen en mijn zus en ik hadden toen enorm veel bang natuurlijk. Ik was ongeveer 11 toen ik eens buiten aan het huis van de ouders van B stonden op een dag met B op mijn arm die toen 3-4 was en zij reed toevallig voorbij, ze is met haar auto recht op B en mij af gereden en heeft op het nippertje weer weggedraaid en ons net niet omver gereden, ze kwam hiervoor letterlijk het voetpad opgereden. Dit heeft ze enkele maanden later nog eens gedaan met mijn zus alleen die snel aan de kant is gerend want ik denk dat ze haar anders wel had geraakt. We weten ook van de man die ze heeft betaald om mijn mama haar autobanden kapot te laten steken (hij heeft hier spijt van dus heeft alles opgebiecht), dat zij ook een keer gevraagd had daarna om olie op mijn mama haar remmen te smeren zodat mijn mama zou verongelukken maar dit heeft hij niet gedaan omdat dit voor hem te ver ging. Op een dag hoorde we plots niets meer van haar en liet ze ons gerust. Mijn mama heeft voor al deze dingen klacht ingediend maar er is nooit iets mee gebeurd, en wij zijn niet de enige die al klachten tegen haar hebben ingediend. Zij (A) heeft al enorm veel aanklachten van allemaal verschillende mensen tegen zich openstaan. Maar nu heeft de vader van B dus haar hulp ingeroepen en blijven ze daar slapen in de week dat hij de vroege heeft zodat B niet te vroeg moet opstaan en gaat zij B van school halen wanneer de vader de late heeft. De mama van B heeft al vaak raad gevraagd bij de politie van wat ze kan doen maar volgens hun kan ze weinig doen, alleen toen ze hoorden bij wie B bleef wanneer de vader moest werken zei een agent "how maar dat is wel niet oke, hier moet iets aan gedaan worden", omdat ze al bekend is bij de politie zelfs. Maar er is toch nooit iets aan gedaan. De mama van B heeft een pro deo advocaat genomen maar dit gaat niet erg vlot. Maar mijn vraag is dus na al dit, is er nu echt niéts wat we kunnen doen? Er moet toch iets zijn? We zijn echt radeloos... We weten dat B als wapen wordt ingezet door haar vader, de moeder heeft aan het CLB gevraagd om met B te praten tijdens de schooluren maar blijkbaar moet de vader hier ook zijn toestemming voor geven dus dit gaat ook niet door. Ze zit bij een vrouw die uiterst gevaarlijk is de helft van de tijd, wordt gebruikt, ziet haar mama niet meer, de vader sloeg de moeder, het kind is bang, maar we kunnen niets doen? Dat kan toch niet? Is hier iemand die hier meer over weet of ons kan verder helpen?

Alvast enorm bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54

#2 , 25 okt 2019 10:17

Je kan bij het CAW terecht met elke vraag, bezorgdheid of probleem. Dat is altijd en overal gratis.
Wanneer je contact opneemt, verhelderen ze samen je vraag en je situatie.
Vervolgens geven ze je advies, informatie of kortdurende hulp.

Een crisis kan ingrijpend zijn. Het is belangrijk dat je er niet mee blijft zitten en dat je erover praat.
Het CAW kan samen met jou je situatie bekijken en je helpen om uit deze crisis te geraken.

Sommige situaties en problemen vragen een grondige aanpak. Wanneer je nood hebt aan meer dan enkele gesprekken, biedt het CAW je een begeleiding aan. Ze gaan samen dieper in op de problemen die jij of je omgeving ervaart.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”