Woonstvergoeding

Nohope
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Woonstvergoeding

#1 , 2 weken 3 dagen geleden (27 sep 2019 07:07)

Is woonstvergoeding bij een scheiding al te betalen vanaf het begin van de feitelijke scheiding of vanaf de eerste inleiding/aanvraag (bv. indienen verzoekschrift door advocaat) scheiden op de rechtbank ?
Even googelen geeft tegenstrijdige antwoorden weer.
Never heard of Linux/Ubuntu operating systems or ever tried Linux Mint ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, an old Acer Aspire 7530 laptop sent those messages using Linux Mint 19.2 Cinnamon "Tina" 64 bit.

Kali

#2 , 2 weken 3 dagen geleden (27 sep 2019 12:46)

Afhankelijk onder welk stelsel u gehuwd bent...

Vader1

#3 , 2 weken 2 dagen geleden (28 sep 2019 18:24)

In mijn persoonlijk geval was dat vanaf de feitelijke scheiding.
Maar ik betaalde vanaf dat moment ook nog de helft van de hypotheek mee af en moest tegelijk huren omdat mijn ex-vrouw (op papier als zelfstandige) erg weinig verdiende.
Echter is deze woonstvergoeding pas betaald (verrekend) op het moment dat ik de woning kocht.
Dit heeft wel enkele jaren geduurd, de helft van de huurwaarde werd als woonstvergoeding gerekend, niet de helft vd hypotheek.
Wij waren getrouwd zonder contract.
Mijn geval is geen referentie, maar een voorbeeld hoe het mogelijk kan.
Edit: dit is beslist door de rechtbank, een hele tijd nadat we apart waren gaan wonen, en dus met terugwerkende kracht vanaf de feitelijke scheiding.

Reclame

Nohope
Topic Starter

#4 , 2 weken 15 uur geleden (30 sep 2019 05:39)

In mijn geval eist mijn vrouw - die sedert mei 2019 apart woont en we dus in feitelijke scheiding leven - dat ik vanaf mei 2019 haar een woonstvergoeding geef.
Het is me niet duidelijk, aangezien er op het net zoveel tegenstrijdige berichten staan : ofwel vanaf de feitelijke scheiding, ofwel pas vanaf er een inleiding is tot echtscheidingsaanvraag, bvb. pas na neerlegging van een verzoekschrift ?

Ons huwelijkscontract is een gemeenschap van aanwinsten.
Never heard of Linux/Ubuntu operating systems or ever tried Linux Mint ? Give it a try, you won't be disappointed.
By the way, an old Acer Aspire 7530 laptop sent those messages using Linux Mint 19.2 Cinnamon "Tina" 64 bit.

nicky54

#5 , 2 weken 4 uur geleden (30 sep 2019 17:07)

Woonstvergoeding is principieel (en in geval partijen gehuwd zijn onder het wettelijk stelsel van gemeenschap van goederen) verschuldigd vanaf het instellen van de echtscheidingsprocedure - hetzij de datum van de eerste echtscheidingseis - tot aan de definitieve vereffening en verdeling van de tussen echtgenoten bestaande onverdeeldheid.

De woonstvergoeding is dus niet verschuldigd vanaf de feitelijke scheiding noch vanaf het instellen van de vordering tot het bekomen van dringende en voorlopige maatregelen bij de vrederechter of diens beslissing tot maatregelen.

Dit betekent dan ook dat indien partijen jaren feitelijk gescheiden leven zonder dat er een echtscheidingsprocedure gestart is, de echtgenoot geen vergoeding kan vorderen voor het bewonen van de gemeenschappelijke gezinswoning door de andere echtgenoot.

Indien partijen gehuwd zijn onder het stelsel van scheiding van goederen is een woonstvergoeding verschuldigd van de datum van feitelijke scheiding van partijen.

Nohope
Topic Starter

#6 , 5 dagen 20 minuten geleden (09 okt 2019 20:48)

Er kan dus geen eis ingesteld worden met terugwerkende kracht ?

nicky54

#7 , 4 dagen 8 uur geleden (10 okt 2019 12:58)

De woonstvergoeding is pas verschuldigd van ZODRA een ECHTSCHEIDINGSPROCEDURE wordt INGELEID bij de familierechtbank.

Het bedrag van de woonstvergoeding wordt vastgelegd door de notaris. Ben je het daar niet mee eens dan heeft de rechtbank het laatste woord.
Bij een discussie over de huurwaarde van de woning kan ook een deskundige worden aangesteld om ze te becijferen.

De woonstvergoeding is verschuldigd zolang de bezetting door een (ex-)echtgenoot duurt en - indien de echtgenoot-bewoner de woning overneemt - tot de datum waarop de oplegsom wordt gekweten.

Terug naar “Echtscheiding”