Buitengewone kosten kinderen

sara h
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Buitengewone kosten kinderen

#1 , 18 sep 2019 15:07

Hallo,

Ik ben in 2018 gescheiden met een EOT. Hierin is opgenomen dat mijn ex-man alimentatie voor de kinderen betaalt alsook de bijzondere kosten in 2 worden gedaan (de gebruikelijke zaken staan hierin schoolkosten, medische kosten en kosten van hobby's).
Vandaag moeten we naar de bespreking van de orthodontist om te kijken wat de mogelijkheden en kosten zijn voor onze dochter. Ik heb mijn ex-man nogmaals op de hoogte gebracht om ook naar deze bespreking te komen luisteren zodat we gezamenlijk kunnen kijken wat de beste oplossing is. Echter weigert hij om te komen en zegt hij dat hij toch niet mee gaat betalen. Zonder dat hij eigenlijk weet hoeveel de kost gaat zijn. Hij vindt orthodontiekosten 'niet noodzakelijk'. We zijn vroeger een verzekering aangegaan om de kosten wat te drukken en te spreiden en onze oudste zoon heeft al een beugel. Toen we dus nog samen waren was hij wel akkoord.
(Ondertussen is er ook al een achterstand in betaling van schoolkosten zoals schoolboeken)

Wie kan me info verschaffen indien hij niet mee betaalt? Heb al bij DAVO gehoord maar zij komen enkel tussen bij achterstallige alimentatie. Deze betaalt hij voorlopig wel (al moet ik er elke keer achter vragen en wordt het steeds later dat hij het betaalt) Voor bijzondere kosten komen ze niet tussen. Welke stappen moet ik dan ondernemen? Moet je hiervoor direct naar een advocaat? Maar dit kost ook geld en dus uiteindelijk niet echt een oplossing. Enkel voor het rechtvaardigheidsgevoel. Zijn er andere mogelijkheden die goedkoper zijn? bijvoorbeeld gerechtsdeurwaarder (hoe werkt dit)? Of kan je hiervoor naar het vredegerecht? Of familierechtbank? Of gaat dit ook via advocaat? Is het verplicht deze kosten per aangetekende brief te sturen?
Weet iemand of een eerste gesprek bij een advocaat gratis is?

Sorry voor de vele vragen maar heb echt geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

Dank voor de hulp!

Sara

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2019 15:14

U kan best contact opnemen met de juridische dienst van het OCMW of met het CAW contact opnemen. Leg hun het vonnis voor. Zij kunnen u uitleggen wat u best kan doen. Zo kan u best onnodige kosten vermijden. Zij kunnen u uitleggen of u al dan niet een uitvoerbare titel heeft die u moet toelaten om desgevallend loonoverdracht te betekenen aan de werkgever of de uitkeringsinstantie.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

sara h
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2019 15:59

Dank u wel voor de info. Ik vermoed dat mijn ex-man geen werk heeft voorlopig en dus werkloosheidsuitkering krijgt. Vermoed dus dat hier geen loonoverdracht op kan gebeuren?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2019 16:12

Art. 203ter.[1 Indien de schuldenaar een van de verplichtingen opgelegd bij de artikelen 203, 203bis, 205, 207, 336 of 353-14, van dit Wetboek of de krachtens artikel 1288, eerste lid, 3°, van het Gerechtelijk Wetboek of de krachtens een notariële of gehomologeerde overeenkomst tussen partijen aangegane verbintenis niet nakomt, kan de schuldeiser, onverminderd het recht van derden, zich voor de vaststelling van het bedrag van de uitkering en voor de tenuitvoerlegging van het vonnis doen machtigen om, met uitsluiting van voornoemde schuldenaar, onder de voorwaarden en binnen de grenzen door het vonnis gesteld, de inkomsten van deze laatste of iedere andere hem door een derde verschuldigde geldsom te ontvangen.
In alle geval staat de [2 familierechtbank]2 de machtiging toe indien de onderhoudsplichtige zich gedurende twee, al dan niet opeenvolgende, termijnen in de loop van twaalf maanden die aan het indienen van het verzoekschrift voorafgaan, geheel of ten dele onttrokken heeft aan zijn verplichting tot betaling van levensonderhoud uitgezonderd ingeval de [2 familierechtbank]2 anders oordeelt, wegens uitzonderlijke omstandigheden eigen aan de zaak.
De rechtspleging en de bevoegdheden van de rechter worden geregeld volgens de artikelen 1253ter tot 1253quinquies van het Gerechtelijk Wetboek.
Het vonnis kan worden tegengeworpen aan alle tegenwoordige of toekomstige derden-schuldenaars, na kennisgeving door de griffier bij gerechtsbrief op verzoek van de eiser.
Wanneer het vonnis ophoudt gevolg te hebben, geeft de griffier daarvan bericht aan de derden-schuldenaars bij gerechtsbrief.
De griffier vermeldt in zijn kennisgeving wat de derdeschuldenaar moet betalen of ophouden te betalen.]1
----------
(1)<W 2010-03-19/05, art. 4, 048; Inwerkingtreding : 01-08-2010; zie ook art. 17>
(2)<W 2013-07-30/23, art. 20, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2014>

zie voor heel wat uitleg:

https://degroote-deman.be/nieuws/buiten ... -wat-telt/
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

sara h
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2019 17:07

Dank voor de hulp maar deze juridische tekst is voor mij niet verstaanbaar. In ons Eot staat bij medische kosten orthodontie vermeld. Dus hierin moet hij bijdragen volgens mij. Daarom dat ik hem graag bij de uitleg bij heb. Als er misschien 2 mogelijkheden zijn, kan hij mee beslissen wat beste is (vermoed voor hem dan wel goedkoopste). Maar wat als hij niet mee betaalt? Wat is de makkelijkste/goedkoopste weg om dit van hem te vorderen? Vind het juridisch apparaat precies zo ingewikkeld. Ben je verplicht om altijd via advocaat te gaan? Of zijn er nog andere wegen?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 sep 2019 17:15

de juridische dienst van het OCMW of het CAW kunnen u hier best over inlichten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

sara h
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2019 12:26

Dank u wel voor de reactie... ik ga daar eens informeren

Terug naar “Echtscheiding”