Uitzonderlijke schoolkosten

GregoryT
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Uitzonderlijke schoolkosten

#1 , 21 aug 2019 18:03

De uitzonderlijke kosten met betrekking tot één of meerdaagse schoolreizen in lager, middelbaar en hoger onderwijs, studieboeken en materiaal in lager, middelbaar en hoger onderwijs, de gebeurlijke huur van een studentenkamer in hoger onderwijs

Iemand die weet of turnschoenen daaronder vallen?
Alsook een jaar abonnement voor de bus?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 21 aug 2019 19:00

een abonnement voor openbaar vervoer (school/thuis) valt onder de uitzonderlijke (gedeelde) kosten als dat abonnement gebruikt kan worden voor de verplaatsing thuis/school met verblijfsregeling op de 2 adressen is (van de 2 ouders dus). Als bij verdeelde verblijfsregeling het abonnement enkel bruikbaar is bij één ouder, dan is het een kost die valt onder de gezinskosten van die éné ouder. Want dan zal de andere ouder ook zelf een transportwijze moeten voorzien. Is er enkel een vakantieregeling bij de andere ouder: dan valt het schooltransportabo toch te verdelen onder beide ouders. Turntoffels voor schoolgym horen ook bij de uitzonderlijke kosten.

GregoryT
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2019 21:27

Oké bedankt
Het abonnement dacht ik wel al dat dit gedeeld ging worden
Maar van de turnpantoffels(60€) dacht ik niet, want sport op school valt niet onder de betaling bij ons...
Ik heb nog eens naar een ander persoon gemaild om zeker te zijn

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 21 aug 2019 22:06

Gymschoenen zijn toch noodzakelijk voor de gymles?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

GregoryT
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 aug 2019 07:49

Ja dat wel maar probleem is hier dat mijn ex alles koopt zonder te vragen zoals turnschoenen van 60€, vorig jaar moesten we die zelf eens kopen en wij vonden degelijk voor 20 euro ook al, want ze doen daar soms geen volledig jaar mee. Dus kan wel zijn dat ze nog eens een paar nodig hebben.
Wij werden gezegd dat dit al betaalt word met het onderhoudsgeld die we maandelijks al betalen

Joeri_J
Berichten: 650

#6 , 22 aug 2019 09:57

Gymschoenen zijn toch noodzakelijk voor de gymles?
idd noodzakelijk, maar wel overleg nodig om te bepalen wat juist gekocht wordt.
afh van leeftijd, smaak, budget, etc kan evengoed een paar van €10 voldoende zijn, of gegaan worden voor duurdere (zoals bij elk product)
eenzijdige beslissingen geven geen carte blanche...
Ja dat wel maar probleem is hier dat mijn ex alles koopt zonder te vragen zoals turnschoenen van 60€, vorig jaar moesten we die zelf eens kopen en wij vonden degelijk voor 20 euro ook al, want ze doen daar soms geen volledig jaar mee. Dus kan wel zijn dat ze nog eens een paar nodig hebben.
Wij werden gezegd dat dit al betaalt word met het onderhoudsgeld die we maandelijks al betalen
Als er geen overleg is kan je aanhalen dat je dan enkel de helft van een "gemiddeld" aanvaardbaar product betaald.
en dat je aandringt om in de toekomst te overleggen dat er dan gekeken kan worden naar welke oplossing het beste is
(niet daarom de goedkoopste oplossing, maar waar het kind en beide ouders zich in kunnen vinden... )

GregoryT
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 aug 2019 10:11

Ewel dit vind ik ook
Wij weten telkens van niks
Krijgen enkel de rekeningen gepresenteerd
Zo ook van schoolmateriaal
Ze ligt al aan door de 200 euro aan materiaal
Terwijl de jongste en hele lijst heeft gekregen van materiaal dus veronderstel ik dat enkel die dingen voor hem moeten aangekocht worden en door beide ouders betaalt wordt niet de extra dingen die ze nog willen
Want waarvoor is dan ons onderhoudsgeld voor...

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2019 08:14

Ewel dit vind ik ook
Wij weten telkens van niks
Krijgen enkel de rekeningen gepresenteerd
Zo ook van schoolmateriaal
Ze ligt al aan door de 200 euro aan materiaal
Terwijl de jongste en hele lijst heeft gekregen van materiaal dus veronderstel ik dat enkel die dingen voor hem moeten aangekocht worden en door beide ouders betaalt wordt niet de extra dingen die ze nog willen
Want waarvoor is dan ons onderhoudsgeld voor...
Onderhoudsgeld is om te voorzien in de primaire behoeften van de kinderen met als doel om de ongelijkheid in inkomens na een scheiding niet te laten afspiegelen op het basiscomfort van de kinderen. Als er onderhoudsgeld is, betekent dat er een ongelijke verdeling is in verblijf of een serieuze afwijking in de inkomens - dus dat heeft op zich niets te maken met de "buitengewone" kosten (lees: kosten die je eigenlijk vooraf niet kan budgetteren of die buiten de normale behoeften van het kind vallen).
Tot daar de theorie - voor dit geval: je kan elke kost ook gaan betwisten. Ga uit van het feit dat een 'redelijke' prijs voldoende is. Turnpantoffels van 60 euro moeten wel van goud zijn en lijkt me dus niet redelijk. Stel zelf een alternatief voor en beperk je tot 50% terugbetaling van dat alternatief (zoals Eylis eigenlijk al zei).

Terug naar “Echtscheiding”