Kan advocaat dit zomaar?

mariedh
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Kan advocaat dit zomaar?

#1 , 15 mar 2019 11:28

Goeiemorgen!

Even de situatie rond mijn vraag schetsen...
Ik heb een relatie gehad met iemand die schulden heeft opgebouwd bij mij en me telkens heeft gemanipuleerd dat te doen met cash afhalingen en mondelinge beloftes tot terugbetalen (ik kende hem al 10j als vriend en dacht echt wel dat hij me zou terugbetalen).
Van de ene dag op de andere was hij dus weg.. en ik geblokkeerd.
Een deel van dat geld zit in een voertuig die werd aangekocht. Hij woonde in zijn kampeerauto, deze was op/stuk, geld geleend voor een nieuwe. Pech gehad met versnellingsbak -> nieuwe naar de garage. Hij was geschorst van werkloosheidsuitkering en dakloos. Ik nam hem in huis met duidelijke afspraken over bijdrage voor EGW/diesel/voedsel etc vanaf hij werk had.
Toen hij werk had kwam zijn vader af met een deel boetes die hij nog moest betalen (referentie adres bij zijn vader). Toen kwam ook naar boven dat hij hier en daar schulden had, 200 euro bij die, 50 euro bij die, de hoogste was 600 euro. Die mensen wachtten al langer dan ik op hun centen dus ik ging er mee akkoord dat hij hen eerst zou betalen (wou ook niet naast iemand lopen die schulden heeft bij derden).
Heel dom allemaal ja, ik weet het, liefde is blind en gemanipuleerd worden door een meester in zijn vak.. was mijn eigen financiële moord.
Toen ik volledig blut was verdween hij, achteraf ontdekt dat hij al lang een ander had en ook al een appartement had weten te fixen bij een vriend van hem, deze heeft verhuurd voor 240€ all-in zonder contract. Dus neen ik ben niet de enige waar hij van profiteert. Het lukt die kerel blijkbaar aan de lopende band..
Nu. De boorddocumenten van dat voertuig is hij vergeten meenemen.
Ik heb uitgerekend hoeveel hij me schuldig is, €8000. Toen de auto na maanden klaar was, garagist had moeite een nieuwe versnellingsbak te vinden voor oldtimer, viel zijn frang. Gedeblokkeerd en toen kwamen de telefoontjes ineens. Hij moest en zou zijn papieren krijgen. Ik zei steeds: eerst mijn centen dan je papieren.
De garagist had ik ondertussen verwittigd: gebruik je retentierecht of je loopt kans dat de factuur niet betaald raakt. (Ik had ondertss al opgevangen dat hij nooit facturen betaald, hij heeft een referentie adres...niemand kan m wat doen). De garagist wist ook dat ik de papieren had, is immers mijn garagist, ik heb daar goed contact mee.
Op een dag kreeg ik telefoon van de garagist. Hij was daar geweest samen met zijn vader en nieuwe boorddocumenten. Zijn vader is politie agent.
Ik ben toen zelf naar de politie geweest, om de originelen te tonen, met de vraag deze bij te voegen aan de melding van verlies of diefstal die moest zijn opgemaakt. Blijkbaar had mijn ex gezegd dat ik die papieren verloren was. Leugen. Zijn vader heeft me ook nooit opgebeld, ook hij wist dat ik die papieren had. Had gelukkig nog sms-verkeer die kon bewijzen dat ex wist dat ik die papieren had.
Na getuigenis afleggen was het duidelijk: zijn vader had nieuwe papieren aangevraagd, en gelukkig fouten gemaakt daarbij. Op de documenten ingevuld dat hij het chassisnr had gecontroleerd een dag VOOR er melding van verlies werd gemaakt.
Nieuwe papieren werden ongeldig.
Mijn mails en berichten om tot een oplossing te komen / afbetaling worden genegeerd of beantwoord met loze beloftes ("ik betaal vanaf volgende week zoveel per week"). Nog steeds geen eurocent gezien.
Nu maanden later, weet ik veel waarom, wss omdat hij op reis wil ofzo, schiet het weer in zijn hoofd : hij wil die papieren.
21 januari kreeg ik telefoon van een vriendin van hem, die advocate is. Ze vroeg me waarom ik zo moeilijk deed tot een overeenkomst te komen want mijn ex ziet daar enorm van af. (Ja echt, hij teert alweer op een ander, ik ben als alleenstaande moeder achtergebleven met schulden..2 maand ziekenhuisopname gehad en daarna nog 3 maand thuis van het werk omdat ik blijkbaar veel erger psychologisch en emotioneel was mishandeld dan ik eerst zelf kon inzien). Ze had geen oor naar uitleg, wou alleen een afbetaalplan opstellen en 'mij helpen'.
Domme ik was blij..
Ze liet constant uitschijnen 'ik ben advocaat ik los dat wel voor je op' onder het mom van bemiddelen als vrienden. (Ze is wel een vriendin van hem, niet van mij).
We hadden via sms afspraak dat mijn ex zijn gemaakte kosten zou oplijsten, hij heeft 2 of 3 keer een factuur EGW betaald in al die tijd en een handvol keren de supermarkt betaald. Maar eerlijk is eerlijk ik wou dat knn aftrekken van die €8000. Ze stelde zelf voor dat ik €2000 kon krijgen al, want dat had hij al bijeengespaard, en een afbetaalplan ondertekend, in ruil voor zijn gerief. Ik heb daar niet op gereageerd. Ze zei via telefoon toen ze de eerste keer belde dat hij een huurovereenkomst getekend had.
Plots krijg ik een mail, op een woensdag, verstuurd van haar werkmailadres in advocaatjargon.. of ik akkoord ga met €1000 in ruil voor boorddocumenten voorafgaand een overeenkomst en mzt de melding dat ex zei ook cashbijdragen gedaan te hebben.
Ik smste terug dat ik na het weekend zou antwoorden (ik had mijn zoon en die heeft ook al genoeg afgezien, wou daar als hij bij me was niet op stressen).
Maandagochtend: om 8h een bericht dat een vriend overleden is (zowel advocaat als ex kennen die persoon ook). Om 9h50 telefoon van ex, ik neem niet op. Ik neem al lang niet meer op, zo kan hij minder makkelijk manipuleren en heb ik alles bewijsbaar. Om 10h sms van de advocaat. 'Als hij om 11h zijn papieren niet heeft dient hij klacht in voor diefstal van boorddocumenten'.
Hij kan dat, want hoewel dat het enige is wat op zijn naam staat, de verkoopsovereenkomst telt (ik heb deze ook in mijn bezit). In paniek de agent bij Intern Toezicht opgebeld die me probeerde te kalmeren 'hij probeert maar.. en als hij het doet verwijs je naar het dossier wat k liggen heb)'.
Dezelfde maandagavond rond 17h stuur ik haar terug, dat ik overrompeld was van het overlijdensbericht en daar toen niet meteen kon op reageren, maar dezelfde avond nog zou terugmailen. Ze antwoord dat haar poging tot bemiddelen stopt. Want ik had repliek beloofd na het weekend en ik heb niet gereageerd. Een deadline was er echter niet.
Zowel die advocaat als mijn ex proberen me constant bij haar op kantoor te ontvangen. Ik weiger dat. Als ik iemand ontmoet is dat op neutraal terrein (politiekantoor of rechtbank). Beiden vragen zich af waarom ik zo moeilijk doe en wat ze in godsnaam bij politie moeten doen. Ik heb die advocaat nog teruggemaild. 10 blz. Over wrm ik 'zo moeilijk' doe en welke rol ze in feite speelt, deze van bemiddelend vriendin of van advocaat in functie (mail van werkadres, meermaals uitnodigen op kantoor,...)? Ik zei daarin ook dat zijn cashbetalingen niet meetellen, ik heb die van mij ook niet meegeteld. Tenzij ik heel goed wost wat het was, bv. cashafhaling voor dat voertuig op dag voor aankoop voertuig. Dat zijn bedragen en data die 'duidelijk' zijn. Ook dat cashafhaligen me niet boeien want ondertss ook ontdekt dat hij verslavingen te voeden had achter mijn rug om..zijn cash zal daar wel voor gediend hebben. Geen antwoord natuurlijk. Het is me ondertss ook helemaal duidelijk dat ze nooit intentie had dit op te lossen maar wel intentie had om wat ik inhou te verkrijgen in zijn voordeel.
Nu mijn vraag: mag dat in feite zomaar? Je advocatentitel gebruiken, je kantoor (niet haar eigen kantoor ze is 30 ofzo..werkt op groter kantoor) gebruiken, voor zo'n toestanden die in mijn ogen ruiken naar afpersen?
Ze weet heel goed dat ik nog veel geld van 'm moet...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mariedh
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2019 11:35

Hmm... ik vind nergens een knop op mijn bericht te bewerken.
Wat ik nog wou toevoegen; die advocaat zei me aan de telefoon dat hij een huurovereenkomst had. En dus een domicilie (zoniet boeide het me niet er zelfs nog maar aan te beginnen te communiceren/onderhandelen).
Zijzelf heeft zich er van tussenuit getrokken. Omdat ik niet tijdig mailde stopt haar poging tot bemiddelen. Dus ik stuurde gisteren nog een sms naar mijn ex 'mail je je gemaakte kosten & bewijs domicilie door of ga ik maandag naar het Vredegerecht?'
Hij viel uit de lucht inzake huurovereenkomst... *zucht*

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2019 11:57

U tekst is zeer moeilijk te lezen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mariedh
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mar 2019 12:18

Excuseer..ik ben niet zo vertrouwd met fora en hoe dat werkt.. bericht aanpassen kan blijkbaar maar eenmalig? Daarom ook die nutteloze tweede post van me.
Ik probeer opnieuw.. Hopelijk zo duidelijker.



Goeiemorgen!

Even de situatie rond mijn vraag schetsen...

Ik heb een relatie gehad met iemand die schulden heeft opgebouwd bij mij en me telkens heeft gemanipuleerd dat te doen met cash afhalingen en mondelinge beloftes tot terugbetalen (ik kende hem al 10j als vriend en dacht echt wel dat hij me zou terugbetalen).
Van de ene dag op de andere was hij dus weg.. en ik geblokkeerd.

Een deel van dat geld zit in een voertuig die werd aangekocht. Hij woonde in zijn kampeerauto, deze was op/stuk, geld geleend voor een nieuwe. Pech gehad met versnellingsbak -> nieuwe naar de garage.
Hij was geschorst van werkloosheidsuitkering en dakloos. Ik nam hem in huis met duidelijke afspraken over bijdrage voor EGW/diesel/voedsel etc vanaf hij werk had.

Toen hij werk had kwam zijn vader af met een deel boetes die hij nog moest betalen (referentie adres bij zijn vader). Toen kwam ook naar boven dat hij hier en daar schulden had, 200 euro bij die, 50 euro bij die, de hoogste was 600 euro.
Die mensen wachtten al langer dan ik op hun centen dus ik ging er mee akkoord dat hij hen eerst zou betalen (wou ook niet naast iemand lopen die schulden heeft bij derden).
Heel dom allemaal ja, ik weet het, liefde is blind en gemanipuleerd worden door een meester in zijn vak.. was mijn eigen financiële moord. Helperssyndroom :roll:

Toen ik volledig blut was verdween hij, achteraf ontdekt dat hij al lang een ander had en ook al een appartement had weten te fixen bij een vriend van hem, deze heeft verhuurd voor 240€ all-in zonder contract.
Dus neen ik ben niet de enige waar hij van profiteert. Het lukt die kerel blijkbaar aan de lopende band..

Nu. De boorddocumenten van dat voertuig is hij vergeten meenemen.
Ik heb uitgerekend hoeveel hij me schuldig is, €8000.
Toen de auto na maanden klaar was, garagist had moeite een nieuwe versnellingsbak te vinden voor oldtimer, viel zijn frang. Ik werd gedeblokkeerd en toen kwamen de telefoontjes ineens. Hij moest en zou zijn papieren krijgen.
Ik zei steeds: eerst mijn centen dan je papieren.
De garagist had ik ondertussen verwittigd: gebruik je retentierecht of je loopt kans dat de factuur niet betaald raakt. (Ik had ondertss al opgevangen dat hij nooit facturen betaald, hij heeft een referentie adres...niemand kan m wat doen).
De garagist wist ook dat ik de papieren had, is immers mijn garagist, ik heb daar goed contact mee.

Op een dag kreeg ik telefoon van de garagist. Hij was daar geweest samen met zijn vader en nieuwe boorddocumenten. Zijn vader is politie agent.
Ik ben toen zelf naar de politie geweest, om de originelen te tonen, met de vraag deze bij te voegen aan de melding van verlies of diefstal die moest zijn opgemaakt.
Blijkbaar had mijn ex gezegd dat ik die papieren verloren was. Leugen, een van de honderden leugens.
Zijn vader heeft me ook nooit opgebeld, ook hij wist dat ik die papieren had. Had gelukkig nog sms-verkeer die kon bewijzen dat ex wist dat ik die papieren had.
Na getuigenis afleggen was het duidelijk: zijn vader had nieuwe papieren aangevraagd, en gelukkig fouten gemaakt daarbij.
Op de documenten ingevuld dat hij het chassisnr had gecontroleerd een dag VOOR er melding van verlies werd gemaakt.
Nieuwe papieren werden ongeldig.

Mijn mails en berichten om tot een oplossing te komen / afbetaling worden genegeerd of beantwoord met loze beloftes ("ik betaal vanaf volgende week zoveel per week"). Nog steeds geen eurocent gezien.

Nu maanden later, weet ik veel waarom, wss omdat hij op reis wil ofzo, schiet het weer in zijn hoofd : hij wil die papieren.
21 januari, kreeg ik telefoon van een vriendin van hem, die advocate is. Ze vroeg me waarom ik zo moeilijk deed tot een overeenkomst te komen want mijn ex ziet daar enorm van af. (Ja echt, hij teert alweer op een ander, ik ben als alleenstaande moeder achtergebleven met schulden..2 maand ziekenhuisopname gehad en daarna nog 3 maand thuis van het werk omdat ik blijkbaar veel erger psychologisch en emotioneel was mishandeld dan ik eerst zelf kon inzien).
Ze had geen oor naar uitleg, ok fair geen probleem, wou alleen een afbetaalplan opstellen en 'mij helpen'.
Domme ik was blij..
Ze liet constant uitschijnen 'ik ben advocaat ik los dat wel voor je op' onder het mom van bemiddelen als vrienden. (Ze is wel een vriendin van hem, niet van mij).

We hadden via sms afspraak dat mijn ex zijn gemaakte kosten zou oplijsten, hij heeft 2 of 3 keer een factuur EGW betaald in al die tijd en een handvol keren de supermarkt betaald.
Maar eerlijk is eerlijk ik wou dat knn aftrekken van die €8000. Ze stelde zelf voor dat ik €2000 kon krijgen al, want dat had hij al bijeengespaard, en een afbetaalplan ondertekend, in ruil voor zijn gerief. Ik heb daar niet op gereageerd.
Ze zei via telefoon toen ze de eerste keer belde dat hij een huurovereenkomst getekend had.

Plots krijg ik een mail, op een woensdag, verstuurd van haar werkmailadres in advocaatjargon.. of ik akkoord ga met €1000 in ruil voor boorddocumenten voorafgaand een overeenkomst en mzt de melding dat ex zei ook cashbijdragen gedaan te hebben.
Ik smste terug dat ik na het weekend zou antwoorden (ik had mijn zoon en die heeft ook al genoeg afgezien, wou daar als hij bij me was niet op stressen).

Maandagochtend: om 8h een bericht dat een vriend overleden is (zowel advocaat als ex kennen die persoon ook). Om 9h50 telefoon van ex, ik neem niet op. Ik neem al lang niet meer op, zo kan hij minder makkelijk manipuleren en heb ik alles bewijsbaar.
Om 10h sms van de advocaat. 'Als hij om 11h zijn papieren niet heeft dient hij klacht in voor diefstal van boorddocumenten'.
Hij kan dat, want hoewel dat het enige is wat op zijn naam staat, de verkoopsovereenkomst telt (ik heb deze ook in mijn bezit). In paniek de agent bij Intern Toezicht opgebeld die me probeerde te kalmeren 'hij probeert maar.. en als hij het doet verwijs je naar het dossier wat k liggen heb)'.

Dezelfde maandagavond rond 17h stuur ik haar terug, dat ik overrompeld was van het overlijdensbericht en daar toen niet meteen kon op reageren, maar dezelfde avond nog zou terugmailen. Ze antwoord dat haar poging tot bemiddelen stopt. Want ik had repliek beloofd na het weekend en ik heb niet gereageerd. Een deadline was er echter niet.

Zowel die advocaat als mijn ex proberen me constant bij haar op kantoor te ontvangen. Ik weiger dat. Als ik iemand ontmoet is dat op neutraal terrein (politiekantoor of rechtbank, Intern Toezicht heeft me die mogelijkheid geboden).
Beiden vragen zich af waarom ik zo moeilijk doe en wat ze in godsnaam bij politie moeten doen.

Ik heb die advocaat nog teruggemaild. 10 blz. Over wrm ik 'zo moeilijk' doe en welke rol ze in feite speelt, deze van bemiddelend vriendin of van advocaat in functie (mail van werkadres, meermaals uitnodigen op kantoor,...)?
Ik zei daarin ook dat zijn cashbetalingen niet meetellen, ik heb die van mij ook niet meegeteld. Tenzij ik heel goed wist wat het was, bv. cashafhaling voor dat voertuig op dag voor aankoop voertuig. Dat zijn bedragen en data die 'duidelijk' zijn. Ook dat cashafhaligen me niet boeien want ondertss ook ontdekt dat hij verslavingen te voeden had achter mijn rug om..zijn cash zal daar wel voor gediend hebben.
Geen antwoord natuurlijk. Het is me ondertss ook helemaal duidelijk dat ze nooit intentie had dit op te lossen maar wel intentie had om wat ik inhou te verkrijgen in zijn voordeel.

Gisteren nog een laatste poging naar mijn ex via sms: stuur je een overzicht van je betalingen + bewijs domicilie/huurovereenkomst of ga je mee naar het vredegerecht? Geen antwoord op de vraag, hij viel wel helemaal uit de lucht ivm huurovereenkomst. Ik veronderstel dus nog steeds geen domicilie..

Nu mijn vraag: mag dat in feite zomaar? Je advocatentitel gebruiken, je kantoor (niet haar eigen kantoor ze is 30 ofzo..werkt op groter kantoor) gebruiken, voor zo'n toestanden die in mijn ogen ruiken naar afpersen?
Ze weet heel goed dat ik nog veel geld van 'm moet..
Laatst gewijzigd door mariedh op 15 mar 2019 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 mar 2019 12:23

Weer zo'n lange onleesbare tekst. Maak er toch geen roman van, maar geeft chronologisch de feiten weer, kort, duidelijk en zonder franjes.

mariedh
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mar 2019 12:30

Ja.. ok..
Bij de politie en slachtofferhulp enzo vragen ze altijd uitvoerig de context omdat de situatie ingewikkeld is.

Kort: mag een advocaat haar titel/mailadres van het werk/kantoor waar ze werkt gebruiken om als 'vriendin' en dus niet in functie, mensen af te persen. (Maar geen idee of dat echt afpersen is.. daarom de hele uitleg ook)

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mar 2019 12:55

Aangezien ze aangeeft als tussenpersoon te bemiddelen kan je denk ik tegen haar niet veel doen. Je was ook niet verplicht haar als tussenpersoon te accepteren. Als ze als advocaat handelt is je ex de klant en mag ze alle wettelijke middelen inzetten een voorstel is niet noodzakelijk chantage omdat het een slecht voorstel is. Neem zelf een advocaat die jouw rechten kan vrijwaren, de politie kan vaststellingen doen en pv maken maar is geen bemiddelingskantoor, misschien heb je wel een of andere verzekering lopen waardoor je recht hebt op een advocaat eens bij je makelaar horen? Let op met wat je zelf op papier/sms dit zet kan soms helemaal anders overkomen dan datgene wat je eigenlijk wil zeggen.Je manier van uitleggen op dit forum en papieren versie van 10 pagina's waar je naar verwijst doen mij vermoeden dat je wellicht dingen op papier/sms hebt gezet die in je nadeel kunnen werken...

mariedh
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 mar 2019 13:16

Hij heeft me financieel aan de grond gezet. Onder de grond in feite.
Zoon is autistisch, sinds dit alles suicidaal/heel angstig/psychosomatische klachten/slaapt slecht etc. Kan ik niet bij gelijk welke instantie mee terecht, hij vertrouwt niemand..behalve die ene psycholoog waarmee hij na lang een soort van band mee heeft knn opbouwen na scheiding met papa, maar die kost centen.

Dienst intern toezicht heeft zelf voorgesteld tot bemiddeling op politiekantoor omdat de man in kwestie weet hoe manipulatief die familie is, behalve mijn ex allemaal agenten. Ik kon daar dan ook bijstand van de jurist van het korps krijgen. Want ik kan dat allemaal niet betalen.

Ik loop maanden achter met huur, heb al duizenden euro's moeten lenen (ziekte uitkering is ook niet bevorderend om eruit te raken). Werken om eruit te raken is nog te moeilijk, dokter vind dat te gek voor woorden. Ben leerkracht BuSO en kan momenteel niet langer dan een A4 lezen, of zelfs geen maaltijd koken zonder 1 voor 1 te doen. Blijkbaar door langdurig bloostelling aan gaslighting en 'zielbrekend werk'.

Ben ondertss gewoon radeloos.. op.. en dan doet een mens zo'n idiote dingen als mails van 10 blz sturen ja..
Ik hou mn hart al vast, heb er ook al bij stilgestaan eens ik doorhad dat het niet haar bedoeling was me te helpen dat ze die mail wss zal fileren.
Dank voor je reactie!

Terug naar “Echtscheiding”