alimentatie na meerderjarigheid

georges
Topic Starter

alimentatie na meerderjarigheid

#1 , 07 jul 2009 21:50

In de eot staat ' de alimentatie blijft verschuldigd na de meerderjarigheid doch op vordering van de kinderen zelf'. Wat houdt dit concreet in. Mijn dochter van 21 woont half samen met haar vriend en heeft mij gevraagd om haar alimentatie op haar eigen rekening te storten gezien ze bij hem ook kosten heeft. De rest stort ze zelf terug op rekening van haar moeder waar ze voorlopig ingeschreven blijft.
Kan ik daar iets mee mis doen?

met dank,
Georges,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 07 jul 2009 22:48

Art. 203 § 1. B.W. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.

Enkel als jouw dochter nog studeert, ben je verplicht om verder alimentatie te betalen. Dit kan dan op haar eigen rekening gestort worden waardoor ze dus volledig mag mee doen wat zij zelf wenst.
Heeft ze echter al een eigen inkomen, dan vervalt deze plicht.

Er staat je dus niks in de weg om dit rechtstreeks aan haar te betalen.

Zelfs voor de aangifte in de belastingen is er geen probleem want je voldoet nog aan de vier voorwaarden:
1. de uitkering moet worden betaald ter uitvoering van een onderhoudsverplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek;
2. de verkrijger van de uitkering mag geen deel uitmaken van het gezin van de persoon welke de uitkering betaalt;
3. de uitkering moet regelmatig worden betaald;
4. de betaling van de uitkering moet met bewijskrachtige bescheiden worden verantwoord.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”