Verzet na verstek in rechtszaak bij familierechtbank over omgangsrecht kind

Ymke1107
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verzet na verstek in rechtszaak bij familierechtbank over omgangsrecht kind

#1 , 07 feb 2019 10:48

Beste mensen,

Ik heb net een vonnis gekregen m.b.t. de verblijfsregeling van mijn kind.
Uitspraak volgt binnen enkele weken maar de rechter verklaarde mondeling dat het omgangsrecht meteen mocht worden uitgevoerd.
De zaak werd een jaar geleden ingeleid en ondertussen zijn wij al 4 keer bij de rechter geweest. Tegenpartij was 1 van de 4 keren aanwezig.
Deze keer was verstek.
Nu vraag ik mij af of tegenpartij nog verzet kan aantekenen tegen dit vonnis of hij meteen zal worden doorverwezen naar hoger beroep?
Ik begrijp dat dit recht nog mogelijk is, maar slechts in een beperkt aantal gevallen sedert de wetten in 2017...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 feb 2019 11:29

Verzet is enkel mogelijk tegen een beslissing in laatste aanleg.

De tegenpartij kan beroep aantekenen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Ymke1107
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2019 11:52

Wanneer is dit dan “laatste aanleg” aub? Deze term Had ik al zien verschijnen maar begreep ik niet. Is dit dan geen “laatste aanleg” als er nu een vonnis is? Vorige beslissingen waren een PV bij het zittingsblad ( van eerste voorlopige vonnis) als ik het goed heb begrepen en ik krijg nu een vonnis.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 feb 2019 12:02

We spreken over een laatste aanleg indien er geen hoger rechtscollege meer uitspraak kan of mag doen over de zaak. Men denkt vaak dat er standaard twee zijn: eerste aanleg en beroep, maar dat is niet altijd het geval. Sommige zaken worden in eerste én laatste aanleg beslecht, vooral kleine zaken.

De zaak wordt voor de eerste keer voor een rechter gebracht (in uw geval de familierechter). Dat is dus de eerste aanleg. Als uw tegenpartij zich niet kan vinden in de uitspraak, kan zij beroep aantekenen. De zaak wordt dan aanhangig gemaakt bij een hoger college: in dit geval het hof van beroep. Dat is de tweede en laatste aanleg.

Als uw tegenpartij hier verstek laat, kan hij nog verzet aantekenen. In dat geval komt de zaak opnieuw voor bij het hof van beroep. Dan wordt er een definitieve uitspraak gewezen (zonder rekening te houden met cassatie), los of de partij al dan niet opnieuw verstek laat (men kan na het aantekenen van verzet, niet nog eens verstek laten).
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Ymke1107
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2019 14:13

Ik heb gelezen dat een verzet na verstek wel mogelijk is bij de rechtbank van eerste aanleg als het over vorderingen gaat tot €2500. En vermits het bij ons niet over geld gaat, maar enkel over omgangsrecht, er dan nog wel verzet kan worden aangetekend.

Maar misschien begrijp ik dit verkeerd.

Ik zou echt wel tevreden zijn als er geen verzet na verstek mogelijk is bij ons.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 feb 2019 15:45

De rechtbank van eerste aanleg kan ook uitspraak in tweede aanleg doen, namelijk voor beroepen van de vrederechter. Laat je niet vangen.

De regel is beroep als beroep nog kan

“Art. 1047.Tegen [1 ieder verstekvonnis dat in laatste aanleg is gewezen]1 kan verzet worden gedaan, onverminderd de bij de wet bepaalde uitzonderingen.”
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Ymke1107
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 feb 2019 16:08

🙂 bedankt voor de vele verduidelijking.

Terug naar “Echtscheiding”