Advokaat - procedure na 14 jaar scheiding

Wimpie
Topic Starter

Advokaat - procedure na 14 jaar scheiding

#1 , 10 jun 2009 00:12

Zoals nog al eens gebeurt, kan mijn ex geen "afscheid" nemen.
Ondanks het feit dat we reeds 14 jaar gescheiden zijn wordt er nog steeds getreiterd. De zoon is daarvan het "lijdend" voorwerp.
Na een verschrikkelijke periode waarin hij voortdurend werd gebruikt om
mij te kwetsen,treiteren ( te laat brengen, geen opvang voor hem willen betalen in de periode dat hij niet bij mij was etc ) kwam er een periode van "wapenstilstand". Zoon zit intern wegens studies, volgens het officiele vonnis ( toen hij dus nog een peuter was ) kreeg ik 100€ alimentatie.
Ik heb daar nooit een probleem van gemaakt omdat dit + het kindergeld juist voldoende waren om het internaat te betalen en de rest van de schoolkosten werden gedeeld door 2 ( daar stond niets van vermeld in het oorspronkelijke vonnis ).
Tot plots vorig voorjaar ik een brief kreeg van een advokaat dat er door mijn ex werd geëist dat de domicilie van de zoon volledig daar zou worden ingeschreven. Dat er geen onderhoudsgeld meer diende betaald te worden. etc etc
Ik zocht een advokaat, die me werd aanbevolen door kenissen.
In de eerste instantie was ik erg tevreden. Hij bleek begrip te hebben voor mijn situatie en eiste onmiddellijk het onderhoudsgeld + indexaanpassing welke op zijn rekening werden gestort.
De afspraak was dat er 100€ zou betaald worden per gepresteerde uren en 10€ per brief ongeachte hoeveel pagina's.
Ik heb uiteraard mee gerekend wanneer ben ik daar geweest/ hoelang ( 4x minder dan 1 uur ) - hoeveel officiele brieven werden opgemaakt... ) verder werkte hij met mail. Die werd blijkbaar ook doorgerekend en het nam hem veel tijd om een mail te schrijven!
De zaak werd ingeleid bij de rechtbank en meteen weer uitgesteld. De tweede zitting stuurde de advokaat van mijn ex zijn kat.
Er werd met de rechter afgesproken dat de zaak op de rol zou komen te staan tot één van de 2 partijen de zaak weer zou openen.
Behoudens de paniek - ik kreeg alweer geen alimentatie maar voor zaken die buiten de vonnisregels vielen ( het eerste ) kon ikzelf betalen ( meer dan 1000 € )
het ergste is dat ik sinds 2007 in de invaliditeit zit en mijn inkomen dus drastisch gedaald is - mijn relatie is in die zin spaak gelopen dat mijn partner absoluut niet meer wil betrokken geraken in deze vechtpartijen en niet meer bij mij woont dus weer minder inkomsten.
Bij de laatste mail van mijn advokaat, naar aanleiding van de afwezigheid van de advokaat van de tegenpartij, kreeg ik een afrekening van 2000 euro, waar ik bijna van omver viel.
Men stelde me voor een detail van de kosten op te vragen en ondertussen probeerde ik in schijven dit bedrag min hetgene dat al betaald was te voldoen. Mijn advokaat weigert nog iets voor mij te doen totdat de volledige som betaald is en wenst geen schijven meer te ontvangen " je zorgt maar dat je een oplossing vind" stond in zijn laatste mail en geeft me te kennen dat de advokaat van de tegenpartij nu ineens al 2 brieven heeft gestuurd en niet eeuwig zal wachten op een antwoord.
Maw wanneer de tegenpartij zijn kat stuurt mag ik de kosten hiervoor wel betalen. Mijn advokaat houdt geen rekening met mijn financiele toestand ( invaliditeit )
Ik weet niet of dit allemaal wel logisch is, waar ik verder nog het vertrouwen kan halen om voort te gaan met deze advokaat en of men mij uberhaupt kan dwingen om deze som ineens te voldoen, ik kan het echt niet permeteren, en eigenlijk geen advokaat meer.
Wat kunnen jullie me aanbevelen?
Waar kan ik me nog aan verwachten ( Murphy woont hier blijkbaar wel )
Welke raad kunnen jullie me geven?
Dank je

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mr

#2 , 10 jun 2009 10:51

Hmmm ... zoveel heeft je advocaat tot op heden eigenlijk niet gekost.

Stel je even in deze situatie ... je doet een bepaalde job en je wordt er niet voor betaald. Zou jij deze job blijven uitoefenen?

Je zegt dat er 100 EUR was afgesproken per uur EN 4x minder dan 1u bij hem bent langsgeweest. Wil dit dan zeggen dat deze 4 uren niet hoeven betaald te worden? Als je dit denk dan ben je een beetje naïef! Zo kan je steeds elk gesprek afklokken op 59 minuten. 100 EUR / uur wil zeggen 50 EUR / 30 minuten, wil zeggen 1,67 EUR / minuut.

Elke keer hij al dan niet tervergeefs naar de rechtbank gaat rekent hij vervoerskosten aan

Elke keer hij al dan niet tervergeefs naar de rechtbank gaat rekent hij een "uurloon" aan

Je mag je advocaat echter niet kwalijk nemen dat de tegenpartij zijn kat stuurt. Misschien is dit zelfs een strategie van de tegenpartij ... de tegenpartij is op de hoogte van je medische en financiële toestand en wil je zo misschien financieel breken! Wie geen centen heeft kan ook geen advocaatsuurtjes betalen.

Indien je deze advocaat financieel niet aankan kan je steeds een andere nemen, we leven tenslotte in een vrije markteconomie! Of je kan steeds pro-deo overwegen.

Maar idd. niet alle advocaten zijn ter goeder trouw maar vergeet niet dat verschillende mensen hem hebben aanbevolen DUS geniet hij van een goede reputatie. Deze goede reputatie is er gekomen door enerzijds zijn geleverde prestaties en anderzijds zijn gevraagd "loon"

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jun 2009 16:05

Misschien komt u in aanmerking voor gratis juridische tweedelijnsbijstand?

http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75

scoripoen

Reclame

Wimpie
Topic Starter

#4 , 10 jun 2009 20:31

In antwoord op Mr.

Uiteraard weet ik dat niemand gratis werkt.
En ja ik heb hem reeds een gedeelte van de afrekening betaald.
Verder ben ik met U overtuigd dat dit een spelletje is van de tegenpartij,
omdat zij inderdaad mijn financiele toestand kennen.
Het is echt niet de bedoeling om iets te willen en er niet voor te betalen.
Ik maak mij kwaad omdat een aantal kosten werden opgedrongen en ik dit niet in 1x kan betalen.En dat ik nu weer naar de pijpen van de tegenpartij moet dansen.

Ik zal de site tweedelijnsbijstand eens bekijken, bedankt!

Terug naar “Echtscheiding”