Scheiden met 3 kinderen, waarop heb ik recht?

VDVB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Scheiden met 3 kinderen, waarop heb ik recht?

#1 , 17 dec 2018 22:25

Ik ben 45, gehuwd met contract scheiding van goederen, 3 kinderen (18-14-10). Man heeft hoge functie en verdient meer dan het dubbele van mij.
Hoe gaat het in zijn werk voor de kinderbijslag en alimentatie als de regeling voor de kinderen het klassieke week/week-patroon wordt?
Moet hij meer alimentatie betalen voor de kinderen omdat ie een veel hoger loon heeft of niet en wat is een normaal te verwachten bedrag per kind (netto inkomen man is 4800).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 18 dec 2018 07:46

Bij week week normaal gezien geen alimentatie, wel een hoger aandeel in de buitengewone kosten voor degenedie aanzienlijk meer verdient.

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2018 14:09

Ik zou niet zo snel door de bocht gaan. Afhankelijk van het verschil in inkomen en de standaard die gehanteerd werd in levensstijl voor de scheiding, zou er wél sprake kunnen zijn van een onderhoudsuitkering voor de kinderen. Elke ouder dient bij te dragen in het huishouden naar mogelijkheden...

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 18 dec 2018 17:47

week-week betekent zeker niet dat er geen alimentatie zou kunnen zijn.
De hoogte van de alimentatie hangt af van beide inkomens, de verblijfsregeling en de verdeling van de kosten (gewone verblijfsgebonden, bijzondere verblijfsgebonden en buitengewone kosten).
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

VDVB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2018 12:40

Bedankt voor de reacties.
Ik dacht ook dat er soms wel alimentatie/onderhoudsgeld betaald moest worden, ook al is de regeling week/week. Nl als het inkomen van 1 van de partners veel hoger is, kwestie van de levensstandaard van voor de scheiding toch wat in stand te houden...
Zijn er hier mensen bij wie dit effectief zo is? En zoja, op hoeveel kun je dan ongeveer rekenen, rekeninghoudende met de gegevens die ik eerder opgaf?

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2018 09:19

Bedankt voor de reacties.
Ik dacht ook dat er soms wel alimentatie/onderhoudsgeld betaald moest worden, ook al is de regeling week/week. Nl als het inkomen van 1 van de partners veel hoger is, kwestie van de levensstandaard van voor de scheiding toch wat in stand te houden...
Zijn er hier mensen bij wie dit effectief zo is? En zoja, op hoeveel kun je dan ongeveer rekenen, rekeninghoudende met de gegevens die ik eerder opgaf?
Dat hangt van een paar factoren af: jouw inkomen, waar het kindergeld terecht komt, hoe de verblijfsoverstijgende kosten geregeld worden.
Als jij een gemiddeld inkomen hebt (pakweg 2000 - 2500 euro), kan je bijvoorbeeld bemiddelen dat het kindergeld bij jou terecht komt. Onderhoudsgeld zal dan 0 zijn, en verblijfsoverstijgende kosten misschien 70/30 of 60/40.

Terug naar “Echtscheiding”