Verdeling kindergeld na geboorte nieuw kind ex

fred3
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Verdeling kindergeld na geboorte nieuw kind ex

#1 , 18 okt 2018 14:02

Vraagje: mijn ex en ik zijn intussen al anderhalf jaar uit elkaar, en we hadden samen twee kindjes. Kindergeld storten we op een gezamenlijke rekening, waarvan we de kosten voor de kindjes betalen. Tot zover geen probleem.

Nu is de mama opnieuw zwanger, en zal ze binnenkort bevallen (eind deze maand, dus nog oude regeling kindergeld). Daardoor krijgt ze binnenkort een pak meer kindergeld, aangezien dit het derde kind is.

Hoe moet dit nu verveeld worden? Het kindergeld wordt nu bijna verdubbeld door de komst van het derde kind. Mij leek het logisch om de totale pot door drie te delen (los van de leeftijdstoeslagen) en dan weer in 2/3 en 1/3 te verdelen. De mama zit dit echter anders, en wil het extra geld dat ze nu krijgt volledig houden.

Wat is hierin de gebruikelijke gang van zaken? Heeft de mama inderdaad volledig recht op die laatste bijdrage, of moet het geld onder alle kinderen worden verdeeld? Nu krijg zij immers plots veel meer kindergeld voor dat derde kind, terwijl de wetgever er volgens mij toch vanuit gaat dat de totale pot evenwaardig naar alle kinderen moet gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nevea2
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2018 16:12

Beste,

Bent u de vader van het 3e kind? Zoja, dan lijkt het me logisch dat dit kindergeld ook op de gezamelijke rekening gestort wordt.

Maar als u niet de vader van dit kind bent, heeft u hier (volgens mij) niets met te maken. Dus ook niet met het kindergeld van dit kind. Ik vind het eerlijk gezegd een erg vreemde redenering van u. Dat u ervan uitgaat als u ex nog een kind krijgt, dat u dan recht heeft op een deel van het kindergeld?? Het kan zijn dat ze inderdaad meer gaat krijgen voor haar derde kind, maar dat heeft niks met u of u 2 andere kinderen te maken. U krijgt maandelijks vaste bedragen voor u 2 kinderen en dat wordt dan uiteraard gebruikt voor u 2 kinderen. Maar voor de rest heeft u geen zaken met de andere kinderen van u ex.

Mvg

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2018 17:01

Volgens zowat alle rechtspraak heeft uw ex gelijk. Het kindergeld voor kind in rang 1 en in rang 2 moet aan uw gemeenschappelijk kinderen besteed worden. Het kindergeld voor het nieuwe kind in rang 3 is volledig voor hun derde kind en daar heeft u, of uw kinderen, niets mee te maken. Anders overeenkomen is uiteraard toegestaan.
Ik ben akkoord dat dit een ongelijkheid is, die door de nieuwe wetgeving langzaam zal uitdoven.

Reclame

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2018 17:01

Volgens zowat alle rechtspraak heeft uw ex gelijk. Het kindergeld voor kind in rang 1 en in rang 2 moet aan uw gemeenschappelijk kinderen besteed worden. Het kindergeld voor het nieuwe kind in rang 3 is volledig voor hun derde kind en daar heeft u, of uw kinderen, niets mee te maken. Anders overeenkomen is uiteraard toegestaan.
Ik ben akkoord dat dit een ongelijkheid is, die door de nieuwe wetgeving langzaam zal uitdoven.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 18 okt 2018 17:18

Anderzijds: dit 3e kind heeft deze verhoging DANKZIJ de voorgaande kinderen die u samen heeft. Als die er niet waren was dit kind gewoon het eerste en dus aan een veel lagere toelage. Een handige manier om de andere ouder érg snel te overtuigen om toch gelijk(er) te verdelen. U stelt voor dat het kindergeld van de eerste twee kinderen op uw naam toegekend wordt en het "nieuwe" kind van de andere ouder op haar naam. Dan komt ze weer op rang één en blijven de gezamelijke kinderen op de rang waar ze zijn. Bij nieuw samenbestelde gezinnen worden kinderen uit 2 verschillende gezinnen zelfs samengeplaatst onder 1 ouder die met de andere kinderen ook geen wettelijke band heeft. Bvb. Kinderbijslag voor 4 kinderen gelijk verdelen is véél voordeliger dan de kinderen op 2 verschillende ouders ingeven. dit is perfect mogelijk én het mag.

Nevea2
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 okt 2018 18:13

Dat klopt inderdaad dat het 3e kind door de voorgaande kinderen een verhoging van het kindergeld heeft. Maar ik zie niet in waarom de toekomstige moeder haar ex recht zou hebben op een deel van het kindergeld van haar derde kind? Deze redenering volg ik zeker niet. En ik vind niet dat de moeder dan ook een deel zou moeten afgeven! Maar dit is mijn mening he!

eylis
Berichten: 8840

#7 , 18 okt 2018 18:36

het is een courant gebruik tussen ouders met gemengde nieuwe gezinnen, dus zo eigenaardig is het niet.

fred3
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 okt 2018 21:01

Ik ben dus niet de vader van het derde kind hé, anders was deze discussie er niet.

Wat iedereen zijn persoonlijke mening hieromtrent is, doet er eigenlijk niet toe hé. Vraag mij gewoon af wat juridisch kan.

Nevea2
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 okt 2018 21:54

Ik denk niet dat je juridisch gelijk gaat krijgen. Zou wat zot zijn!

Terug naar “Echtscheiding”