ONDERHOUDSGELD

noortje
Topic Starter

ONDERHOUDSGELD

#1 , 21 mei 2009 20:00

Mijn man onderhoud zijn ouders en broer die in het buitenland wonen. Zij hebben daar geen enkele inkomsten. Hij stuurt iedere maand een bedrag op naar hen. Deze bedragen hebben wij ingebracht in onze belastingsaangifte maar nu wordt er ons gevraagd om de behoeftigheid te bewijzen. Maar hoe bewijst men deze? Is dit aan de hand van een speciaal document? Ook vraagt men bewijs van inhouding en storting van de bedrijfsvooorheffing.Wat bedoelt men hiermee want op ons loon wordt er toch al bedrijfsvoorheffing afgehouden? Ik zou het enorm op prijs stellen mocht ik een klaar en duidelijk antwoord krijgen want ben echt een beetje verloren. Alvast bedankt voor jullie feedback

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 mei 2009 10:42

“Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :1° 80 pct. van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft betaald aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...“(Burgerlijk Wetboek).

Een zelfde verplichting bestaat in het Belgisch recht niet ten aanzien van broers.

Er zijn geen speciale documenten om die behoeftigheid te bewijzen. Het ontbreken van inkomsten en vermogen en van de onmogelijkheid die te verwerven dient aangetoond.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”