geen toestemming vertrek buitenland

vdws
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

geen toestemming vertrek buitenland

#1 , 21 sep 2018 13:18

Hoi lezers,

Korte schets:
Ik en mijn vriendin willen graag naar buitenland verhuizen.
Mijn vriendin haar ex-partner geeft geen toestemming om dochter mee te nemen.
De afgelopen 6 jaar is de dochter door mijn vriendin en mezelf opgevoed, de dochter zag de papa 1 weekend per 14 dagen en dan was hij meestal nog niet beschikbaar voor de dochter, waardoor ze bij de grootouders zat.
Elke maand gedurende de afgelopen 6 jaar is een gevecht geweest om kosten en alimentatie betaald te krijgen.
Wij hebben gezorgd dat de dochter een sociaal leven heeft, manieren kent, hobby's heeft, op vakantie kan gaan, leren fietsen, skiën,... je noemt het maar... een normale opvoeding dus. Het levensdoel van de ex-partner is ons pesten... Hierover kan ik een boek schrijven inmiddels.
We hadden een aanbieding om in buitenland te werken en wonen. Dit idee hebben we helemaal onderzocht, met de dochter besproken, eens met de dochter naar het betreffende land en de nieuwe omgeving gaan kijken. De 6 jarige dochter vond dit allemaal super, ze is dan ook een kind dat graag buiten speelt en met dieren bezig is, ik moet niet vertellen dat in een zuiders land dit allemaal wat beter mogelijk is. We hebben het met de dochter over achterlaten vriendjes gehad en nieuwe school. De onbekende school was even het enigste probleem, maar er zitten nog taalgenoten in die school en was het probleem snel van de baan.
Dus tijd om de ex-partner te informeren. Hij werkte ook in buitenland, kwam in het weekend naar huis. 'over mijn lijk' was het antwoord en daar begonnen we met advocaten en rechtbank. Hij eiste met onmiddellijke ingang dat de dochter bij hem ingeschreven werd en dat ze 100% bij hem kwam wonen. Dit werd dan afgezwakt naar week-week. Uiteindelijk heeft hij zijn job opgegeven en werkt hij nu in ander regime en is de dochter, na uitspraak rechtbank, in een blok van 14 dagen 5 dagen bij hem. Alimentatie wordt steeds te laat of niet betaald, steeds discutie over de bijzondere kosten, hij neemt de dochter niet mee naar haar hobby's, zelfs enkel vakantiekampen waarvoor ze ingeschreven heeft hij tijdens de vakantie gewoon niet laten doorgaan omdat hij er geen centen voor had, desondanks op voorhand zo besproken.

Onnodig te zeggen dat deze situatie onhoudbaar is, maar goed, dat is niet de reden van ons vertrek naar buitenland, het gaat om professionele redenen.


Is er nu echt geen enkele manier? Iemand met gezond verstand (een rechter, advocaat) die begrijpt dat de dochter haar leven hier bij ons is, dat ons samengesteld haar 'thuis' is en dat de afgelopen 6 jaar een duidelijke reden kunnen vormen toch toestemming te krijgen via rechtbank. De bemiddelaar in de rechtbank van turnhout had nochtans tijdens gesprekken aangegeven tegen ex partner dat het misschien wel de beste oplossing was. We hadden nooit verwacht dat hij zijn werk zou opgeven (goed betaald) om nu in totaal andere klasse te komen. Hij heeft er véél voor over om ons gewoon te blokkeren. Het gaat voor hem niet over zijn dochter...

Iedereen kan overal lezen dat bij geen toestemming van ex het onhaalbaar is. Deze situatie is echter niet zoals normale co-ouderschapsregelingen waar beide partijen hun verantwoordelijkheden nemen. Dan had ik kunnen begrijpen dat de andere partij geen toestemming zou krijgen. Het kind heeft dan ook 'echt' twee thuizen, twee levens met structuur en ontplooiingsmogelijkheden. Dit is bij de ex partner dus niet het geval.


Graag jullie adviezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 21 sep 2018 13:30

Zijn er ooit meldingen en of aangiften gedaan bij politie of via een OCJ.
Wat zegt school (CLB) over toestand?
Is er ooit een sociaal onderzoek geweest door een sociale dienst van jeugdkamer of jeugdpolitie?

vdws
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2018 14:25

Beste Franciscus,

Neen. Momenteel is er vanuit de school nog reden tot onderzoek, daar het schooljaar met nieuwe regeling juist gestart is. Er bestaat geen twijfel dat als we merken dat er problemen komen met de dochter, we onmiddellijk terug in Turnhout zullen staan. We kennen de dochter en haar capaciteiten, als we zien dat schoolresultaten dalen dan hebben we wel een steen om met te slagen.
De papa is een onbekende voor de school. Nooit op oudercontacten of info avonden geweest. Zelfs met 'papa-dag' op school kwam hij niet. Hij ging mij wel 'bijwerken' als ik zou gaan. We hebben hem toen de kans gegeven en pas toen we de dag ervoor tijdens de avond doorhadden dat hij niet zou opdagen, ben ik alsnog gegaan om de dochter daar niet alleen te moeten laten staan. Desondanks zijn bedreigingen...

Er zijn meldingen geweest van mijn vriendin tegen hem, vooral voor stalking met expliciete en ongewenste boodschappen, spijtig genoeg wordt hier niets mee gedaan.

Sociaal onderzoek was voorheen niet aan de orde, aangezien ze maar 2 dagen per blok van 14 dagen daar was (1 nacht). Vandaag woont hij alleen met nieuwe vriendin, wees gerust dat hij bij sociaal onderzoek zich wel voorbeeldig zal gedragen. Zo geslepen is hij wel.
Dat is vaak nog het frustrerende, hij komt met alles weg. Hij loopt de kanten eraf zonder echt 'gepakt' te kunnen worden. In de rechtbank werd de rechter zelf onnozel van zijn manier van doen, dat kon ik merken. In het verzoek van hem stond dat hij de weekend wou omdraaien, zogezegd omdat zijn vriendin dan ook de dochter kan zien in het weekend (in wezen om te voorkomen dat mijn zoon hier samen is met de dochter). Al jaren zijn die twee hier telkens samen en hebben een band als broer-zus. In de rechtbank vroeg de rechter dit dan terug aan hem en 'het was allemaal niet zo belangrijk ineens of het nu weekend X of Y was per maand.


Net dat is zo frustrerend. De dochter zelf heeft nu een geweldige tijd. De papa die ze lang niet zag is er plots iets meer voor haar. Alle excuses die hij bovenhaalt om bijv. tenniskamp te skippen, niet te gaan laten deelnemen aan haar hobby gaan bij de dochter als zoete broodjes erin. Papa is ineens heilig. Bij papa is steeds weer een beetje vakantie... Geen regels, zij mag bepalen wat ze wel en niet doet, geen doorgedreven opvolging van huiswerk,...

Ik begrijp maar al te goed dat er in deze wereld vandaag mensen door de rooie gaan in dergelijke situaties...

Reclame

Roosje987
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 sep 2018 22:18

Hier hetzelfde verhaal.
Zou dolgraag terug willen naar nederland.
Mijn ex heb ik vanuit turkije naar belgie gehaald alles in NL opgegeven en ik heb werkelijk niets in België , behalve een ex die treitert.
Het zou 1 uurtje van hem vandaan zijn en qua dagen zou er niets veranderen.
Vader kijkt werkelijk amper om naar de kinderen heeft ze puur om mij en de kinderen te treiteren.
Brengt ze niet naar sport komt niet opdagen voor schoolfeesten en spendeert liefst geen geld aan ze.
Veel huiselijk geweld tussen hem en zijn vriendin waar kinderen getuige van zijn. En helaas is mijn zoon eens flink beetgepakt door vriendin vd vader. Ze had zijn neus en mond dicht geknepen en hij had een flinke blauwe plek in zijn gezicht wat later een duimafdruk van haar bleek te zijn.
Nu via het clb maatschappelijk werk gekregen, echter is het overduidelijk dat de dame in kwestie zich om de tuin laat leiden.
Hij doet zich voor als de perfecte vader als ze komt.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 23 sep 2018 22:58

En zijn er in beide gevallen al aangiften gedaan wegens bedreigingen/ slagen enz
Zijn allemaal feiten die ook onder IFG kunnen vallen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Ook sociale dienst jeugdpolitie kan onderzoek doen.
Beide ouders hebben rechten.
Sociale onderzoeken kunnen aangevraagd worden bij weigering van verhuis zal rechtbank oordelen en dat is steeds in belang kind.
Afstand kan van belang zijn.
Zich niet houden aan de alimentatie regels kan een inbreuk zijn op art 391 bis strafwet (Familieverlating)
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39#p420939
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating

Ook het niet naar schooldagen gaan zijn contraproductief.
Vraagt de vader de schoolresultaten? Vraagt of bepaald hij spontaan mee schoolkeuze?
Vanaf 12 jaar is er mogelijkheid dat rechter jongeren hoort.

Alle zaken eens chronologisch op papier zetten met alle conflictzaken. Kan u perfect in een rekenvel rijen kolommen zijn steeds aanpasbaar.
Zeer leerzaam en zeer bruikbaar in een rechtzaak.

Roosje987
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 sep 2018 09:39

Franciscus ik heb oa aangiftes gedaan vh niet betalen van de bijzondere kosten en toen werd er gezegd we kunnen niet veel doen behalve een gesprek aangaan met MR. Wat dan is gebeurd.
De mishandeling heb ik een melding gemaakt bij de huisarts en CLB via clb dus maatschappelijk werk gekregen zodat ex en ik beter leren te communiceren.
Totaal niet het volledige probleem maar voorruit ik doe alles in het belang vd kinderen.
Maar er valt gewoon geen afspraak na te leven door hem.
Heeft aan het hele vonnis schijt !
Alles is een strijd!!!

Advocaat geweest en die zegt dit is niet voldoende voor een zaak hooguit wordt hij beripst door de rechter.
Dus wat kan ik doen? Voor alles aangiftes doen en bekend staan als de zure ex partner? Of zoals maatschappelijk werk zeg er aan moeten wennen dat hij zo is?
De situatie brengt bij mij maar vooral bij de kinderen stress echter blijven ze loyaal ( wat goed is) naar beide ouders.

Roosje987
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 sep 2018 09:45

Oh ja en wat betreft het geweld de kinderen moeten van maatschappelijk werk leren voor zichzelf op te komen.
Dus als hun vader zijn vriendin slaat moeten zij zeggen dat ze bang waren.
WtF werkelijk? Ik ben hun moeder en als ik vind dat dit schadelijk is mag ik daar wat van zeggen lijkt mij?

eylis
Berichten: 8840

#8 , 25 sep 2018 18:03

Roosje, het is geen goed idee om de vraag van een ander poster te kapen. Nu gaat het gepspek verder over jouw probleem, terwijl de poster zijn thread nu eigenlijk kwijt is. als je een vraag wil stellen, start je zelf een nieuwe post.

Terug naar “Echtscheiding”