wat met geld

willemdezwijger
Topic Starter

wat met geld

#1 , 15 mei 2009 07:15

Beste,
wij zijn in 2001 gehuwd maar mijn vrouw heeft besloten om te scheiden.
Wij hebben geen huwelijkscontract .
Voor ons huwelijk had ik een mooi centje opzij gezet tijdens ons huwelijk heb ik 2 keer een erfenis gehad van familie van mijn kant.
Als we scheiden wat gaat er dan gebeuren met het geld op wat heb ik recht?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 15 mei 2009 08:42

Jullie zijn getrouwd volgens het wettelijk stelsel.
Het wettelijk stelsel verdeelt de goederen van de echtgenoten in drie vermogens:

- het eigen vermogen van de man
- het eigen vermogen van de vrouw
- het gemeenschappelijk vermogen.

Erg vereenvoudigd kan men zeggen dat het wettelijk stelsel door vier basisregels geregeerd wordt:

1. EIGEN zijn:
alle goederen die men bezit vóór het huwelijk.
Bijvoorbeeld: De auto van de man, zijn spaarrekening; de bouwgrond die de man aankocht vóór het huwelijk.
Het erfdeel dat de vrouw reeds bezit ingevolge het overlijden van haar vader vóór het huwelijk; het kapsalon dat zij reeds uitbaat bij het aangaan van het huwelijk.
Ook eigen blijven de schulden die men vóór het aangaan van het huwelijk reeds heeft.

2. EIGEN zijn:
alle goederen verworven via een nalatenschap of via een schenking.
Ook de schulden ten laste van erfenissen of schenkingen, zijn eigen schulden in het wettelijk stelsel.

3. GEMEENSCHAPPELIJK zijn:
alle inkomsten. Zowel beroepsinkomsten (lonen, wedden, werkloosheidsuitkeringen, ...) als inkomsten uit eigen goederen.
Voorbeelden van inkomsten uit eigen goederen zijn:
De huurgelden van een eigen woning, b.v. van de woning die geërfd werd.
De intresten van obligaties die men reeds voor het huwelijk bezat.

4. GEMEENSCHAPPELIJK zijn:
alle goederen waarvan niet kan bewezen worden dat ze eigen zijn van één der echtgenoten.

Alle gemeenschappelijke goederen vormen samen het gemeenschappelijk vermogen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”