Dagen ruilen co ouderschap

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

Dagen ruilen co ouderschap

#1 , 17 aug 2018 23:36

Hallo

Ex wil 2 dagen ruilen met mij omdat hij niet op tijd kan terug zijn van reis. Ik was bereid dit te doen en stel 2 dagen voor om te ruilen.

Nu doet hij over elk detail moeilijk en heb ik op dat zelfde bericht in dat zelfde uur gezegd: "Ok als we niet overeenkomen dan kan ik helaas ook die 2 dagen niet ruilen." Ik heb hem ook waarschuwing gegeven dat ik beslissing zoals oorbellen laten schieten samen wil en moeten genomen worden. en daarom doet hij nu ook moeilijk ....

Hij zegt nee je heb je toestemming al gegeven (omdat ik 2 dagen voorstel en vroeg ok? maar hij kan maar morgen bevestigen). Kan hij nu zomaar die 2 dagen ons dochter bij hem houden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 18 aug 2018 08:58

Nee dat kan hij niet. nogmaals: een onderling akkoord is iets waar je het samen over eens bent. Als je het niet eens bent, gaat het niet door. Laat de andere ouder weten dat hij zich best informeert bij een juridisch deskundige hoe dit wettelijk in elkaar zit omdat je liever niet zou zijn dat de rechtbank hem terugfluit wegens het negeren van een rechterlijk vonnis of EOT. (lees veroordeling)

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2018 20:22

Hij blijft voet bij stuk houden dat ik akkoord ben gegaan. Ik had 2 dagen voorgesteld in ruil, een za en zo. De Zaterdag is goed voor hem de zondag niet. Ik ben niet akkoord maar toch zegt hij je was al akkoord .... Hij zegt jouw akkoord had ik al, kijk nu maar voor een andere 2de dag! ....


Kan ik hieraan al iets doen of pas als hij echt mijn kind niet wil afgeven de dagen die hij wenste? En wat doe ik?

Reclame

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 aug 2018 20:05

Ik start om kwart na 7 met werken en in EOT staat om half 9 wissel (dat is eigenlijk tijdens schooluren) maar nu in vakantie is dit niet haalbaar. Vermits hij nu plots enkel strikt EOT wil volgen mag ik ze door iemand anders laten ophalen of hoe pak ik dit aan?

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 aug 2018 01:34

Indien we eindenlijk zouden overeenkomen en ik geef zijn 2 dagen maar hij krabbelt terug en geeft niet de mijne die we geruild hebben, telt dan de sms als bewijs van niet naleving? Wie kan me helpen?

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 aug 2018 09:19

Ik start om kwart na 7 met werken en in EOT staat om half 9 wissel (dat is eigenlijk tijdens schooluren) maar nu in vakantie is dit niet haalbaar. Vermits hij nu plots enkel strikt EOT wil volgen mag ik ze door iemand anders laten ophalen of hoe pak ik dit aan?
Ja hoor, je beslist in jouw tijd wat je met de kinderen doet, inclusief wie ze ophaalt, zolang ze maar opgehaald worden. Geef hem vooraf een seintje dat er mogelijk iemand anders omkomt door het feit dat het niet combineerbaar is met jouw werk - kwestie van geen kwaad bloed te zetten.

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 aug 2018 09:20

Indien we eindenlijk zouden overeenkomen en ik geef zijn 2 dagen maar hij krabbelt terug en geeft niet de mijne die we geruild hebben, telt dan de sms als bewijs van niet naleving? Wie kan me helpen?
In principe zou dat kunnen, maar dan sluit hij de deur voor eventueel toekomstige flexibiliteit, die hij hoogstwaarschijnlijk vroeg of laat zal nodig hebben. En het ondermijnt het hele verblijfsco-ouderschap, bemoeilijkt communicatie,... Dus ga er van uit dat hij daar niet moeilijk zal over doen. Indien toch zo, dan is de les (helaas) geleerd...

eylis
Berichten: 8840

#8 , 20 aug 2018 12:10

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/hoe-inschrijven
Scroll naar het blokje: "Gescheiden ouders" De meeste scholen beveiligen die voorwaarde doordat beide ouders zich akkoord moeten verklaren met de nieuwe inschrijving via een document in de inschrijvingsbundel.

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 aug 2018 15:46

Ik stuur bericht omdat we nog altijd niet overeenkomen zijn voor de ruil. "Ruilen wij nu voor de 2 voorgestelde dagen of kom ik ze maandag ophalen" gelezen geen antwoord ... Vorige keer heeft het ook 3 dagen geduurd. Wat moet ik daar nu mee?

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#10 , 23 aug 2018 16:54

Bij onenigheid dienen beide partijen zich te houden aan het ouderschapsplan.

Laat uw ex partner weten dat bij niet reageren voor een bepaald tijdstip u het ouderschapsplan zal volgen.

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 aug 2018 11:19

Geen reactie. Hij vindt heel plezant om mij te negeren. Kan ik politie al een even hem verwittiging laten geven of echt wachten tot maandag. Ik weet zo goed als zeker dat ik ze niet ga hebben daar hij zegt nog op reis te zijn ....

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#12 , 24 aug 2018 12:58

De politie stelt strafbare feiten vast. Er doet zich pas een strafbaar feit voor wanneer het recht op persoonlijk contact geschonden wordt.

Een uur na het moment van overdracht volgens de ouderschapsovereenkomst deelt u uw ex schriftelijk mee dat u klacht zal indienen en gaat u naar een politiebureau (mogelijks dient u op voorhand een afspraak te maken) met alle schriftelijke bewijzen en dient u klacht in wegens weigeren recht op persoonlijk contact. U neemt ook een kopie van de ouderschapsovereenkomst mee dewelke u laat toevoegen.

Zorg dat u alle info aan de politie overhandigt zodat uw ex geen sms'en of e-mails kan bovenhalen die uw relaas onderuit halen.

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 aug 2018 11:22

Heb politie al eens laten bellen met de vraag wat zijn bedoelingen waren. Zijn antwoord was. Wij hadden dit al afgesproken en kan toch moeilijk tickets annuleren. Nee hij heeft mij eens verteld ik ga naar disney voor haar verjaardag wat in zijn week viel. Een week voor vertrek stuurt hij, ma en di ben ik niet terug kies maar 2 andere dagen. Maar als ik koos moet het wel weer 2 dagen zijn die hem goed uitkomen, want die die ik koos waren weer niet goed. Wat zouden jullie doen?

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 aug 2018 13:19

Heb politie al eens laten bellen met de vraag wat zijn bedoelingen waren. Zijn antwoord was. Wij hadden dit al afgesproken en kan toch moeilijk tickets annuleren. Nee hij heeft mij eens verteld ik ga naar disney voor haar verjaardag wat in zijn week viel. Een week voor vertrek stuurt hij, ma en di ben ik niet terug kies maar 2 andere dagen. Maar als ik koos moet het wel weer 2 dagen zijn die hem goed uitkomen, want die die ik koos waren weer niet goed. Wat zouden jullie doen?
Negeer ook nog steeds mijn berichten en heeft nog niet geantwoord naar mij toe.

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#15 , 01 sep 2018 13:08

Nogmaals, bij onenigheid dienen beide partijen zich te houden aan het ouderschapsplan.

Terug naar “Echtscheiding”