EOT - Onderhoudsgeld - Overspel - Feitelijk Samenwonend

JackNapier
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

EOT - Onderhoudsgeld - Overspel - Feitelijk Samenwonend

#1 , 16 aug 2018 17:32

Ik heb enkele vragen omtrent onderhoudsgeld. Mijn partner (de EOT is nog niet ondertekend bij notaris) heeft hier nog geen aanstalte gemaakt om hiernaar te vragen - maar ik wens mezelf te wapenen tegen deze vraag. We waren 11 jaar getrouwd.
  • Ik heb steeds gewerkt en voor inkomsten gezorgd
  • Partner werkt niet en heeft dit ook nooit gedaan. - heeft buiten kindergelden geen inkomsten
  • Nieuwe partner heeft wel vast werk
  • Tijdens periode 'scheiding tafel en bed' is er sprake van ontrouw - en zelfs openlijk een relatie. Momenteel zijn ze samen naar pretpark gedurende drie
    dagen met de kinderen erbij. Daarnaast werden er op Facebook reeds nieuwe profielen aangemaakt waarop 'verloofd met ***' te lezen stond met datum erbij (heb hier screenshot van). Ook heb ikzelf foto's genomen om 05u30 van de wagen voor echtelijke woning.
  • Gezien de 'situatie' kan er gesproken worden van een 'feitelijk samenwonen' - hoeveel dagen per week dient nieuwe partner hiervoor aanwezig te zijn?
  • Nieuw koppel zal zo snel mogelijk wensen te trouwen - doch zal moeten wachten op uitspraak scheiding.
Ik besef dat ik geen onderhoudsgeld moet betalen in geval ze zouden huwen - maar misschien puur uit 'financiële redenen' dat dit door hun wordt uitgesteld... Of is dan 'feitelijk samenwonen' voldoende om dit tegen te houden?

Wat is beste advies in mijn situatie? Moet ik de 'relatie' en samenwonen laten vaststellen uit voorzorg zodanig dat onderhoudsgeld niet kan gevraagd worden? Of hou ik mezelf 'koest' tot moment partner wel onderhoudsgeld ZOU vragen? Slapende honden laten rusten en zo?

Daarnaast - heb/had ik het recht om mijn echtelijke woning te "passeren" en controle uit te voeren hierop - mag ik controleren of nieuwe partner aanwezig is of is dit stalking? Ik blijf op openbare weg en personen in kwestie worden niet gestoord - enkel achteraf wel laten weten dat ik de wagen meerdere keren heb gezien. Indien nieuwe partner aanwezig is en ik wens een vaststelling te doen - moet ik dit op voorhand aangeven of kan de politie hiervoor op eender welk uur gebeld worden? Mijn domicilie werd reeds aangepast. Heeft het zin een vaststelling te doen met oog op voorkomen aanvraag 'onderhoudsgeld'?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 16 aug 2018 18:28

Een éénmalige vaststelling dat een nieuwe partner overnacht bij uw (ex)partner is nog geen bewijs dat hij daar ook woont. De screenshots van "de verloving" en het damen op vakantie gaan mét de kinderen zijn alleszins het bewijs dat er plannen zijn voor een duurzame relatie met samenwonen/trouwen in het verschiet.
Regelmatig voor de woning rijden en foto's nemen, zou ik niet doen, want dat kan geïnterpreteerd worden als stalking.
De vaststelling dat de nieuwe partner daar overnacht, wordt niet door de politie gedaan , maar een deurwaarder. De politie verleent dan assistentie om heisa te vermijden.
Maar ik vermoed dat dit niet nodig zal zijn.
Het is zo dat aanwijzingen van een vaste relatie en de intentie om opnieuw te huwen (en die zijn er in dit geval wel, meen ik) kunnen gebruikt worden om geen partneralimentatie toe te staan. Wacht rustig af, gezien uw (ex)echtgenote het zelf niet heeft over mogelijke partneralimentatie voor het opstellen van het EOT. Indien dit voor het opstellen van het EOT wel ter sprake zou komen, meldt dan formeel dat je dit wenst te bespreken met de notaris erbij. Op het ogenblik dat de notaris erbij komt om het dossier op temaken en zij vraagt om partneralimentatie, verwijs je naar de huidige rechstspraak die het aangaan van een nieuwe duurzame relatie het recht op partneralimentatie teniet doet. Tweede argument : gezien jullie jonge leeftijd (ik vermoed dat jullie niet ouder zijn dan 40) staat niets un (ex)vrouw in de weg om een job te zoeken. De keuze om niet te gaan werken was ofwel (A) een keuze tussen jullie beiden om de kinderen op te voeden, ofwel (B) een persoonlijke keuze. Gezien het huwelijk ophoudt, geldt de gezamenlijke keuze (A) in principe niet meer, want u maakt samen geen kerngezin meer uit. Dekeuze (B) kan geen argument zijn om partneralimentatie te vragen, want uw ex-echtgenote is in principe gezond en in staat om een job te aanvaarden.

JackNapier
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 aug 2018 10:06

Een éénmalige vaststelling dat een nieuwe partner overnacht bij uw (ex)partner is nog geen bewijs dat hij daar ook woont. De screenshots van "de verloving" en het damen op vakantie gaan mét de kinderen zijn alleszins het bewijs dat er plannen zijn voor een duurzame relatie met samenwonen/trouwen in het verschiet.
Regelmatig voor de woning rijden en foto's nemen, zou ik niet doen, want dat kan geïnterpreteerd worden als stalking.
De vaststelling dat de nieuwe partner daar overnacht, wordt niet door de politie gedaan , maar een deurwaarder. De politie verleent dan assistentie om heisa te vermijden.
Maar ik vermoed dat dit niet nodig zal zijn.
Het is zo dat aanwijzingen van een vaste relatie en de intentie om opnieuw te huwen (en die zijn er in dit geval wel, meen ik) kunnen gebruikt worden om geen partneralimentatie toe te staan. Wacht rustig af, gezien uw (ex)echtgenote het zelf niet heeft over mogelijke partneralimentatie voor het opstellen van het EOT. Indien dit voor het opstellen van het EOT wel ter sprake zou komen, meldt dan formeel dat je dit wenst te bespreken met de notaris erbij. Op het ogenblik dat de notaris erbij komt om het dossier op temaken en zij vraagt om partneralimentatie, verwijs je naar de huidige rechstspraak die het aangaan van een nieuwe duurzame relatie het recht op partneralimentatie teniet doet. Tweede argument : gezien jullie jonge leeftijd (ik vermoed dat jullie niet ouder zijn dan 40) staat niets un (ex)vrouw in de weg om een job te zoeken. De keuze om niet te gaan werken was ofwel (A) een keuze tussen jullie beiden om de kinderen op te voeden, ofwel (B) een persoonlijke keuze. Gezien het huwelijk ophoudt, geldt de gezamenlijke keuze (A) in principe niet meer, want u maakt samen geen kerngezin meer uit. Dekeuze (B) kan geen argument zijn om partneralimentatie te vragen, want uw ex-echtgenote is in principe gezond en in staat om een job te aanvaarden.
Ok, dank je vriendelijk voor je inzichten en reacties.
Ik heb gisteren ook contact opgenomen met de notaris met m'n vragen - eens de EOT ondertekend is kan blijkbaar een partner-alimentatie niet langer aangevraagd worden, gezien deze niet in de originele aanvraag zat. Volgende week worden deze documenten ondertekend.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”