Verkoop van goederen na scheiding

Elly50
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoop van goederen na scheiding

#1 , 23 jul 2018 07:14

Beste

Na vier jaar wettelijke scheiding met onverdeeldheid van de echtelijke woonst waar ik nog woon heb ik een vraag ivm de verkoop van een aantal goederen die niet rechtstreeks met het huis te maken hebben. Het gaat hier dan over artikelen zoals kleingoed, meubels ed die in het huis achterbleven na vertrek van ex-partner. Deze woont sinds 2014 op een ander adres.

In de Notariële akte staat letterlijk dat :de inboedel betreffende lichamelijke roerende goederen in bezit van een partij haar blijven toebehoren of worden haar toebedeeld. De volledige inboedel werd verdeeld tss de partijen. Partijen bevestigen volledig op de hoogte te zijn van hetgeen ieder van hen in zijn of haar bezit heeft, daaromtrent geen inventaris te hebben gewenst hoewel de mogelijk daartoe wettelijk bestaat.Zij verzaken aan enig verhaal tegen de andere indien zou blijken dat de door de andere partij gegeven informatie onvolledig zou zijn geweest.'

Indien ik dus iets verkoop van de in mijn bezit zijnde goederen, ben ik hem dan de helft van dit bedrag verschuldigd of heeft hij na 4 jaar geen recht hierop?
Hij reageert boos en verontwaardigt en eist dit op. Ik wil weten waar ik wettelijk sta en dat alles vlgs de afspraken verloopt.

Graag uw mening hierover..?
Alvast bedankt

Elly

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 23 jul 2018 09:25

De verdeling van de goederen gebeurt redelijkerwijs snel na de scheiding. 4 jaar na de scheiding is toch echt wel te laat. Dan mag je er van uit gaan dat de andere partij niets meer wenst van de goederen die zich eventueel nog in de vroegee gezinswoning bevonden zonder daar verdere afspraken over te maken. Bijvoorbeeld: er zou een afspraak kunnen zijn (op papier) dat je de goederen voorlopig stockeert. Maar dan moet er ook een verzekering voor worden afgesloten én de andere partij betaalt dan ook een huur voor de bewaring. Ik ga er van uit dat de goederen geoon bij u zijn blijven staan zondere enige afspraak. Dan heeft u ook geen bewaringsplicht. U doet er mee wat u wilt. Ophalen door de kringloopwinkel, verkopen, wegschenken. Als de andere partij alsnog de spullen zou opeisen, meldt u gewoonweg dat de verdeling geacht wordt na de scheiding uit te voeren. Dat de andere partij zijn spullen niet opgeeist heeft en dus achtergelaten. Dat er geen afspraken gemaakt zijn over bewaring en een vergoeding daarvoor. Dat u de spullen niet meer in uw bezit hebt. Wat er mee gebeurd is, hoeft u niet te verklaren. U hebt geen bewaarplicht.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”